Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3045 ggr
Johannika
0

Jag kan inte begripa....

….varför jag ständigt får hyfsat långa återfall bland kolhydraterna. Jag vet ju att LCHF fungerer för mig, jag mår bra av det och kan träna hårt på LCHF. Så varför inbillar jag mig med jämna mellanrum att jag kan sätta i gång och käka bröd och pasta? För när jag gör det sveps bland annat godis och kaffebröd med i det där med bröd och pasta. Ett ständigt sötsug uppkommer och jag känner mig däst och svullen och helt enket obehaglig i största allmänhet. Är nu tillbaka igen sedan i måndags, och har redan tappat nästan två kilo. Mest vatten förstås, men bara känslan av att vågen visar minus är helt otroligt peppande! Hur gör ni som varit med länge och inte trillar av vagnen stup i kvarten?

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Mervi
0

Jag trillar ibland, senast vid nyåret, eller det började redan vid julen med vissa avvikelser och sedan bygger det på.

Normalt så brukar jag återgår till ordningen direkt efter avvikelsen så sockersuget inte hinner ifatt mig och det brukar fungera. Men julhelgen, nyårshelgen och trettonhelgen blir för mycket.

Mitt råd är att på spåret så fort som möjligt efter avvikelse.

Och tänk först och avvik sedan, ibland hjälper det att påminna sig själv hur det kan bli och fundera om det är värt besväret som följer.

Lycka till!

Johannika
0

Ja, det där med att tänka först är ett bra råd. Fast jag märker ofta att jag gör precis tvärtom! :-)

dufva
0

Jag trillar fortfarande ibland efter 8 år på kosten men det blir inte så ofta, och när jag ramlar faller jag inte så djupt som i början.Glad

Man vet ju hur mycket jobb det blir om excesserna blir för stora men det är märkligt att man ändå väljer att lägga krokben för sig själv med jämna mellanrum Obestämd

Johannika
0

Visst är det kansigt! När man vet vad som funkar och vad som är bra!

Ballo
0

Peppar,peppar. Ta i trä.

Jag har ätit LCHF nu i över 5 månader. Jag vågar inte ta det minsta lilla avsteg. Jag tänkte att till julen köpa en flaska julmust och ett värtbröd till julskinkan.

Hade till och med lagt ner det i kundvagnen. Men så tänkte jag på. Om jag dricker Julmust och äter bröd. Då kanske jag tycker en annan dag att det gick ju bra och kanske tar lite potatis och en dag pasta eller ris och går på knäckebröd och mjölk igen.

Jag ställde tillbaka dom lurigheterna. Och julen passerade utan synder.

Annars vet jag inte hur det slutat.

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

mikaelj
0

När du gör avsteg, gör det medvetet och begränsa det till just det steget.

Istället för att tänka att du inte skall äta vaddetnuär, men sedan äter det ändå och därefter tänker "äh, jag kan äta resten av påsen/paketet/kartongen", så kan du tänka att "nu äter jag det där, så blir jag nöjd och sedan fortsätter jag som vanligt!"

Skillnaden mellan att göra ett medvetet val eller inte.

kaisakavat
0

mikaelj - Bra tankemodell!

Johannika
0

mikaelj; klok som alltid! Det där med medvetna val tål att tänka på och vara mer uppmärksam på vilka omedvetna val man egentligen gör.