Var köpa inälvsmat?
På senare och särskilt efter att ha läst http://www.westonaprice.org/Guts-and-Grease-The-Diet-of-Native-Americans.html har jag blivit mer intresserad av att äta mer inälvsmat. På Ica här har de bara ungnötslever, kycklinghjärta och kycklinglever. Jag bor i Örebro-trakten, och har således inte tillgång till Stockholms saluhallar eller liknande. Hur får jag tag på saker som njure, hjärna, lunga och tarm?

Prata med din butik, de kan säkert beställa hem.
Parkhallen är väl den mest välsorterade Örebro-butiken, vad jag vet. Det kanske finns bra inälvsmatsbutiker i Vivalla. I demografiskt ekvivalenta Rinkeby utanför Stockholm finns det i alla fall tre schyssta ställen där man lätt kan hitta njure och mage av fin kvalitet.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
De stora butikerna typ COOP Forum, ICA Maxi och Willys är säkraste tipset. Där brukar man regelmässigt hitta sådant som grishjärta, nötnjure och kunna åtminstone beställa t ex nötlunga.
Ta även en titt i invandrarbutiker med inriktning mot Mellanöstern. Där brukar inte minst lamm-inälvsmat finnas, typ lammnjure med mera (passa då även på att testa lammtestiklar även om det inte direkt tillhör inälvorna!)
/Per Wikholm