Filbunke?
När barnen var små gjorde jag filbunke med 1 dl fil och 1 l mjölk som jag kokade upp, svalnade av till 70 grader och hällde över.
Någon som tror det funkar på Dofilus - den innehåller ju bara 1,5 % fett. Tänkte blanda mjölk och grädde för att fetta upp den ordentligt. Det är ju en annan bakteriekultur än filmjölk, men kanske funkar ändå?

Gräddfil borde man ju kunna göra på också, den skär sig ju som vanlig fil gör. Och den är bra mkt fetare..
Ja, men nu är jag ute efter just den där bacillen som finns i Dofilus.
Är lite sur på Skånemejerier som bara blandar sin bacill i söta frukt-drycker (Proviva). I Skåne finns den i fil, men också den en lättvariant. Men funkar detta med Dofilus skall jag ta hem en Proviva från Skåne i sommar och börja odla eget.
Ingen annan som provat.
Inga kommentarer.
Vill du inte använda dig av din farmors recept får du väl ge dina pengar till "unilverer"; "nestle", mm
Ät det nå't fel på dina släktingars sätt att syra mjölk?
Filbunke går väl att göra på alla filsorter, jag gjorde onaka-filbunke en gång.
Nu har jag i alla fall satt en sats. Få se hur det blir.
Gabriela - jag förstår inte dina kommentarer? Jag har varken nämnt någon farmor eller annan släkting???
Men strunt samma - det är inte relevant, det viktiga är om detta funkar eller inte.
Filbunke - är det alltså egen tillverkning av fil eller har jag missförstått…? Alltså; blir det vanlig fil av satsen eller smakar det annorlunda? Låter spännande! Och är det någon specifik bakterie man är ute efter borde ju detta fungera eftersom bakterier nog förökar sig på detta vis oavsett vilken sort det är.
#6 Säg inte att du inte vet vad filbunke är? 
Tragiskt att så mycket av den traditionella svenska matkulturen gått förlorad. Snart vet ingen ens vad en kålrot är för något. Majrovan är redan bortglömd. 
I finland är en filbunke….en burk med syrligt "fil" med väldigt snorliknande konsistens
(Springer skrattandes och gömmer sig)
Jag brukar göra yoghurt med samma kultur som Proviva och det har funkat finemang.
#7 Joodu, mina söner (20+) köper både kålrot, majrova och kålrabbi. Det kommer tillbaka var så säker!
Min mamma gjorde filbunke på somrarna när vi hyrde på landet. Då var det mjölk direkt från lagården och så fick hon en liten linnetrasa per post från Norrland indränkt i filbunkskultur. Hon startade med att lägga trasan i en skål och hälla på mjölk, sedan in i jordkällaren. Så sparade man av filbunken och satte ny hela tiden. När man gör själv blir den filbunken segare än filmjölk, lite som långfil.
#9 Startar du då men den där Provivan med socker och frukt i? Det är klart -det kan man ju göra och efter ett tag är ju sockret borta. "Tänkte inte på det…"
JAUS; Men vad bra då att du har koll! Istället för att uppröras så grovt över att jag INTE har det på just filbunke skulle du ju kunna berätta vad det är, men det gick inte, eller??? Förlåt förlåt att jag inte vet vad filbunke är, jag ska genast gå till pastorn och bikta mig och hoppas att jag inte behöver brinna i helvetet för denna grova synd.
Vad gäller gamla svenska maträtter har jag nog bättre koll än de flesta skulle jag tro. Men jag tänker inte börja uppröras över om alla här inte vet vad tex. Klobben eller Kesfil är!
#10 Nej, det är vanligt yoghurt med samma bakterie som i proviva. Det är bara att värma mjölken till 37 grader och blandar med kulturen och ha det varmt under natten.
Skånemejerier gör en naturell youghurt med sin bakterie som de har patent på, men den säljs bara i Skåne.
Tror det finns yoghurtskultur man kan beställa på tyska ebay. Ska kolla och återkomma.
hej,
vill bara tipsa om denna tråd och inlägg #6
Ni behöver inte köpa någon speciell kultur utan, det är bara att använda sig av de livsmedel som finns i er affär.
/Ullabritt
#13 Jag köper naturell yoghurt från både skånemejerierna och arla, och min man säjer att det är ingen skillnad i smak på dem i alla fall. Borde det inte vara det om de har olika bakteriekultur?

Jag lade in detta som recept i Aftonbladets viktklubb (sm jag har enbart för att dagboksfunktionen är bra) och får fram att filbunke är 20% kolhydrater och då tog jag ändå Gräddfil. Inte så bra va?
#15 Länken är ju till denna tråd???????
Jag uppskattar ert engageman goch tips, men jag är ute efter just den bacillen som finns i Proviva, Lactobacillus plantarum 299v, alt, den som finns i Dofilus, men har för låg fetthalt. Det är inte det att jag vill göra egen filbunke. I mellansverigen kan man inte köpa Provivas naturella youghurt, utan bara de söta med frukt i.
#10 Du bor väl i Skåne då och kan köpa den naturella som innehåller just Lactobacillus plantarum 299v.
Det är ju tokigt att Skånemejerier har patent på den bacillen, men inte vill sälja den naturella här. Fanns den att köpa här skulle jag bara helt enkelt göra det.
Men om jag å andra sidan börjar med den med frukt i så blir den ju så småningom så utspädd så inget socker finns kvar.
Mitt försök med Dofilus med mjölk och grädde blev inte bra, men jag skall prova igen, möjligtvis var mjölken för varm så kulturen dog.
Jag gör ett nytt försök och lägger in länken. som var felaktig i #15
hoppas att det blev rätt denna gång
/Ullabritt
#18 Ah trodde du var ute efter Lactobacillus acidophilus men nu vet jag inte om de är samma sak.