Festrätt av julskinkan
Det här är ett recept som jag har använt nästan varje år på resterna efter julskinkan. Ser just att den är väldigt LCHF-vänlig.
Sparrisgratinerad Julskinka
Ca 12 skivor skinka, 1-2 burkar sparris, 1 burk sparrissoppa, Bearnaisesås till 4 pers, 1 dl grädde, 2-3 dl riven ost.
Lägg skinkan lite luftigt i en gratängform med sparrisen över. Blanda bernaissåsen med den outspädda sparrissoppan och den uppvispade grädden. Bred såsen över skinkan och strö äver osten. Gratinera i 220 grader i ca 20 min.

Tonåringarna i huset gör skinksås av julskinkan.
Vi har den också i ärtsoppan, som vi kokar av skinkspadet, mums !!

Låter gott - men här brukar det inte bli några rester av nånting 

Om det inte blir några rester så kan man köpa en ny. Vi kan nu köpa skinka för 19.90/kg.

Njae, kollade idag och jag får ge det dubbla. Men tänkte ta en tur till Gävle imorgon, kanske är billigare där. Jag vill ju gärna ha mer skinkspad också. Till grönkålen 

Hittade billigare skinka och hann till och med rädda några skivor för att prova detta. Blundade för innehållsförteckningen på sparrissoppan och konstaterade att det blev mycket gott. Skulle kanske funka med fisk också…

nobban. Det har jag inte ens täkt på, men det var ett bra förslag. Min senaste gratäng blev alldeles för salt pga skinkan, men tar man fisk, så kan man ju salta i efterhand om det behövs.