Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 4274 ggr
brallan
0

Skyndar motion viktnedgången?

Är inne på min andra vecka med LCHF. Är helt förundrad över hur bra det känns och hur bra det går Glad. Trodde det skulle vara betydligt svårare komma igång. Tänker försöka komma igång med lite träning nu dels för konditionen och dels för att tona kroppen lite. Har på grund av sjukdom ej motionerat alls på ett år, varit sjukskriven och stillasittande. Har ungefär 10 kilo jag vill gå ner i vikt.

Hur har det blivit för er andra som kombinerar LCHF med träning? Har inte riktigt spikat hur programmet ska se ut. Hoppas kunna komma igång med styrketräning 2 gånger i veckan, simning 1 gång i veckan samt köra lite hemma på crosstrainern. Ev cykla eller gå till jobbet. Hjälper träningen till med viktnedgången, eller fettförbränningen kanske jag ska säga. Jag vill se bra ut i kroppen och förstår att muskler väger mer än fett.

Zepp
0

Tränar gör man främst för att öka i vikt eller för att få bättre kondition, muskler eller annat!!

Men det kan nog vara bra att träna när man går ner i vikt.. du säger då till kroppen att spara dina muskler, pluss en del annat som är helt klart positivt.. och potentiellt kan vara droppen som får dig att minska på fettlagren.. om du nu behöver det!

Till plussen kan man räkna.. minskad insulinresistens, tack vare ökade GLUT4, mer muskelmassa som ökar din basalmetabolism, bättre ork som gör att du faktist rör på dig mer, en del hormoniella förändringar som ett resultat av ökad aktivitet.. våra kroppar är ju gjorda för att röra på sig.. osv.. osv!

Men man skall vara vältränad och träna hårt åtskilliga timmar varje dag om man skall lyckas bränna några kalorier av omfattning.. där har nog kosten större betydelse!??

Bara av att aktivt röra på dig mer varje dag får du en spänstigare och bättre hållning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

Om du tittar bland rubrikerna/avdelningarna i vänsterspalten, så hittar du en avdelning som heter "Motion & träning", där finns mycket om träning och dess effekter.

brallan
0

Ja, viktnedgång var kanske fel ord. Men viktnedgången handlar för min del om att komma i bättre form. Jag äter ju LCHF så det är på den kosten jag kommer träna. Det är kanske inte lätt att gå ner i vikt genom motion men samtidigt tror jag inte det är så jättelätt gå upp i vikt av det heller. Det är ju rätt svårt att lägga på sig muskelmassa vad jag har förstått. särskilt för kvinnor. Men hoppas ändå att lite styrketräning ska tighta upp kroppen lite så att man inte blir så dallrig. För det kan man ju vara även om man är smal. Främt överarmar och lår egentligen jag skulle vilja tighta till. Samt ryggen men den blir nog bättre av viktminskningen överlag hoppas jag Glad

dufva
0

Ja, visst skyndar motion på viktnedgång

Men det är långt ifrån så enkelt så det är en patentlösning.

Motion i samband med fel kost kan vara förödande för både vikten och hälsan.

Motion ökar förstås även hungern så det hela kanbli ett nollsummespel

Kardio-träning mer än 20minuter tenderar också att bryta ner muskelmassa.

Se på alla långdistanslöpare och längdskidåkare.

Dom är alla slanka och med tämligen lite muskler.

Det är väl ok om man har det idealet men om man har som mål att hålla vikten i schack i första hand och vinna OS i andra hand så är muskelmassan det sista du vill göra dig av med.

1kg muskler förbränner 80kcal vid vila. Vid ansträngning förbrukar muskeln 5-10ggr mer energi.

Mer muskelmassa betyder alltså att du varje dag kan äta betydligt mer och ändå förbränna all extraenergi.

Den som har viktproblem bör alltså tillbringa betydligt mer tid i styrketräningshallen än på rullbandetGlad