Halsbränna
Hej alla! Jag har nu ätit LCHF-kost sedan nästan fyra månader. Största vinsterna är minskad hunger, inget sötsug och mina tarmbesvär är lindrade. Dock har jag ständigt återkommande problem med halsbränna! Jag börjar bli orolig nu för jag kan ju inte knapra Omeprazol jämt och ständigt
. Hade lite besvär innan jag gick över till LCHF men nu verkar de blivit permanenta.
Finns det någon här som haft liknande problem?

Jag har haft problem med halsbränna i början, men det försvann någonstans på vägen. Jag kommer inte riktigt ihåg när, men jag har sedan inte haft ngn känning på två år.
För mig hjälpte det ngt min pappas 'patenterade' dryck. Bikarbonat och ättika upplöst i mycket vatten. Drick direkt. Det bubblar som tusan, man kan tom lära sig att tycka om det :)
Lägg till lite basisk mat som gurka fex-citron-om du tycker det går att höja lite på grönsaksmängden.Drick ört the´som p.mynta fex.
Äter du ofta tomat,paprika eller dricker kaffe ofta?
Jag får lätt halsbränna men det förbättrades med lågkolhydratskost - dock är jag forfarande känslig för vissa sura saker.
Jag hade jättebesvär med halsbränna före jag började med kolhydratsnålt.
Min mage var då i uruselt skick.
Jag använde en huskur för att slippa piller, den består av
två teskedar potatismjöl utrört i 1 glas vatten.
Jag fick rådet att inte ta mera potatismjöl och endast ett glas/dygn.
Jag har känslan att denna huskur botade mn halsbränna, inte bara lindrade.
intressant #4 potatis är jo också basisk mat.Jag kollar om jag hittar tråden om syre -base och puttar upp den.
Som sagt, det verkar som de flesta blir av med detta på LCHF-kost.
Ja, kaffe dricker jag ganska mycket men jag har ju rätt mycket grädde i också vilket borde dämpa, eller?

Halsbränna får man inte av att man blir sur i magen.. man kan inte bli surare än magsyran!
Det som orsakar problemt är oftast att övre magmunnen inte sluter tätt.. varvid magsyra kan träng upp i halsen!
Ett annat exempel är att man kan få skumbildning i magen.. varvid maginnehålet bubblar upp i halsen!
"Reflux innebär att man har problem med magsyra som läcker ut från magsäcken, oftast uppåt mot matstrupen och till och med upp i munnen. Det kan orsaka matstrupskatarr - inflammation (och sår) i matstrupen - om det är en allvarligare form. Magsyran kan även läcka ut neråt, till tarmarna, och kan då orsaka problem som diarréer och smärtor i bukens nedre delar. Att magsyran läcker ut från magsäcken är en följd av att magsäckens magmunnar av någon anledning inte sluter tätt. Magmunnarna är två ringformade muskler - en i vardera ände av magsäcken. Den övre stänger och öppnar magsäcken mellan matstrupen och magsäcken."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp: Jo, detta har jag läst men vad gör man åt det? Om det "läcker", måste man operera då eller?

Jag började äta LCHF i augusti 2008. Hade en del besvär med halsbränna innan, men det blev mycket värre med allt fett, så jag har tagit Gaviscon, Inside Brus och Pepsid Duo när det varit för jävligt. För en månad sökte jag läkare för bl.a detta och fick Omeprasol, OCH vilken underbar månad jag har haft. Inga besvär alls, MEN nu måste jag kontakta läkaren igen och fråga HUR jag skall fortsätta. Vill absolut inte göra en gastroscopi igen. Tyckte inte alls om den.

Har man besvär som inte går över skall man låta undersöka saken.. ofta är det inflamerat.. vilket kan bero på att magsyran har läckt och så fortsätter det hela tiden!
Det kan vara allt möjligt som magsår tex.. vilket är orsakat av en bakterie.. som slås ut av en enkel antibiotikabehandling!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vid överproduktion av magsyra kan man testa med något basiskt livsmedel, som lugnar ner det hela. Bikarbonat nämde någon, själv äter jag surkål - bra till det mesta - uppträder basiskt i magen/tarmen.
Thyra4: Usch, jag är livrädd att behöva göra gastroskopi
. Jag har provat på egen hand med Omeprazol, men max 14 dagar per gång. Oftas bara typ 5 dagar. Efteråt är det riktigt bra i kanske ett par vekor innan det smyger tillbaka besvär.
Nu har jag tokgooglat på ämnet och tänker att jag börjar med att köra en tvåveckorskur Omeprazol igen och så ska jag skippa kaffet
. Det blir inte kul för det är såååå himla gott numera när man får fläska på med vispgrädde i. Men….hälsan går före njutningen.
Om inte detta hjälper får jag väl kontakta läkare i värsta fall.
Tack för alla svar!

Här finns lösningen!
Jag har haft exakt samma problem som du. Led av dessa besvär i ca 2 års tid. läkarna skrev ut mer och mer omeprazol, mitt knaprande blev mer och mer frenetiskt, min halsbränna och mina konstanta rapningar mer och mer jävliga.
Din halsbränna beror extremt sanolikt på att du har för LITE magsyra i magen. Detta på grund av ditt nyttjande av magsyrehämmande mediciner.
En mage med för lite magsyra får genast problem med att bryta ner maten på ett fullvärdigt sätt. Detta leder i sin tur till att maten på grund av dess långsamma nedbrytning börjar "ruttna" och gaser börjar bildas. Dessa gaser tar sig naturligtvis upp genom matsrupen och halsbrännan är plötsligt ett faktum.
Jag löste mina problem på ungefär två veckors tid genom att sluta med omeprazol och istället börja dricka äppelcidervinäger, 2-3 gånger om dagen (2 matskedar vinäger i ett stort glas vatten). äppelcidervinägern hjälper tydligen till att hålla uppe en fin och hälsosam nivå av magsyra i magen.
Här är några nyttiga länkar kring ämnet:
http://www.youtube.com/watch?v=krpRQNzFy30
http://www.youtube.com/watch?v=08RBEcV1lSw
Lycka till!
Innan LCHF hade jag halsbränna nästan varje dag. Fick det ofta av bröd och vatten, även bageribakat bröd. Nu kan jag få det ibland av rött vin eller kaffe om magen är tom. Det är otroligt vad mycket bättre det blev med LCHF-kost. :)
Intressant! Jag tar också äppecidervinäger varje dag men det pgav det har bakterie och virus/svamp mögel dödande effekt.Det med hur vi smälter maten och om den ruttnar eller inte är jätteintressant!En debatt handlade om tillsatser och en kvinna som tyckte det har blivit hysterisk ang."naturlig" mat fokuset sa det finns tillsatser som man alltid har användt som vinäger (tror inte andra vinäger alltid är lika gynnsamma som äppelcidervinäger men jag är kännslig så det kan vara olika) …citron, kan salt vara en? Det användas iallafall för att höja holdbarheten.En skola,(en annan nyhetsklipp jag minns) skickade alla eleverna hemm efter att smoothie var blivit serverat i skolköket och det visade sig att bär som var köpt (frossna) innehalt ett virus/bakterie som inte dödas via låg tempratur.Paradoksalt eftersom man har fått smoothie trenden pgav ökt hälsa fokus.Om man hadde blandat lite äppelcidervinäger i den (en tillsats…) möjligens eleverna inte skulle ha blivit sjuka.