Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4286 ggr
Zoliz
0

Hur mycket?

Jag är en överviktig tjej som nyligen hittat detta med LCHF å det jag undrar över nu. Är om det är nå begränsningar med hur mycket  jag får äta. Och vissa recept jag hittar så vissar det inte nån mängd av de olika ingredienserna.  Gör  jag bara lite som jag vill….

Zoliz

Wtn3
0

Tja, det finns ingen magisk kalorigräns du måste hålla dig till, utan du ska äta tills du blir mätt. Men det innebär inte att man kan äta precis hur mycket som helst, äter man när man inte är hungrig ger man kroppen all energi den vill ha genom munnen och då tar den inte av lagren, så ät dig mätt, varken mer eller mindre. Vanligen brukar man säga att man ska äta 1-1.5 gram protein per kilo normalvikt, hålla nere kolhydratsintaget till 20-25 gram (gärna mindre) och sen fylla på med så mycket fett som behövs för att hålla dig mätt.

Mervi
0

Välkommen hit!

Börja med att plocka bort kolhydrater som bröd, pasta, potatis, ris, socker osv. Och öka på fettet, använd riktig smör, kokosfett och ät fett kött och fet fisk.

Ät så du blir mätt men inte övermätt.

Lycka till!

matsmurfen
0

Inte direkt några begränsningar, det du först och främst ska tänka på är att hålla nere kolhdyratsintaget så lågt det bara går. Ät "normalt" med protein och resten fett. Kan vara lite trixigt att komma på själva "grejjen", men sen går det som en dans. Du ska äta dig mätt!  och det är fettet som ska ge mättnaden (det behöver inte vara så värst mycket som det kanske "låter").

Använd SLV's livsmedelsdatabas, eller Fineli för att se vad olika livsmedel innehåller.

savonit
0

Sedan gör det ju inget att man känner sig hungrig.

Det kan ibland missupfattas.

Hungerkänslan är en bra signal för att nu är energin slut nu bränner jag ditt fett. Så att vara hungrig, när man lagar mat och den tid det tar att laga till den ca 30 min, gör absolut ingenting.

Faktum var att det var då jag började gå ner i vikt.

Wtn3
0

Nej, självfallet måste man inte äta direkt när första hungersignalerna dyker upp, naturen var inte beredd på att allt vi behövde göra för att få mat var att gå till kylen, så hunger är inte kroppens sätt att säga "jag måste ha mat, NU!" utan snarare "spring ut ur grottan och fäll en hjort".

Zepp
0

Jag skulle vilja påstå att det är fullständigt normalt att bli lite hungrig strax före måltiden.. det omvända verkar absurt.. att man äter trotts att man inte är hungrig!

Antingen väntar man tills man är hungrig.. men i de flesta fall då mat serveras på bestämda tider får man anpassa måltidens storlek!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zoliz
0

Tack alla för era tips som gör mig såå glad =)

Vad kan jag ha med mig som mellanmål/snacks?? För jag ska väl inte äta så mycket frukt??

Jag har rätt oregelbundna arbetstider och långa dagar tidiga mornar å kan även bli sen kväll. Då jag är lastbilschaufför å jag har alltis haft macka å frukt med mig…

Tilda-T
0

Dom klassiska tillbehören för en lchf:are är tex Ölkorv och småostar typ babybel.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Zoliz
0

Åhh tack Tilda =) Vad kul.. De är ju gott Oxå Skrattande

Nå bra tips på Frukost som jag klara mig länge på?

Hanveden
0

Babybel ost och ölkorv fugerar för mig.

Med LCHF hälsning  Skrattande .

Hanveden
0

Kokta XL ägg med c:a 20 gram smör till varje ägg…

Äter du tre ägg med smör till behöver du inte äta på många timmar…

mlchfh  Cool .

Zoliz
0

Oj då Förvånad

Jag använder kanske för lite fett när jag tillagar…

Ja detta kan bli spännnade…

Effie
0

Glöm inte att det är ganska vanligt att man är hungrigare i början, och då ska man äta; det lugnar sig efter ett tag.

Och jag tror inte att det är bra att gå hungrig någon längre stund - åtminstone har jag en tendens att äta mycket mer om jag är för hungrig; då finns det liksom ingen botten. Men det är olika från person till person; du får ta reda på hur du fungerar.

Det jag försöker säga är att det finns inga stenhårda regler. Det finns riktlinjer, och man kan få tips av andra, och man får helt enkelt pröva sig fram till vad som fungerar för en själv.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Medlem
0

I början har man lite svårt med att tolka hungerkänslan så bra så jag tycker man skall äta när man känner sig hungrig oavsett om det är en riktig hungerkänsla eller inte. Sedan när det gått några månader får man lära sig vad en riktig hungerkänsla är och skilja mellan den och de andra falska.. Ät dig mätt men inte proppmätt. En del tycker inte det är ett problem att frossa i fett men om du är kort och överviktig så skall du se till att inte överäta dig på fett, det här skall du ta på allvar senare när din kropp gått på fettdrift.

Zepp
0

Det handlar som sagt vad om hur länge du behöver stå dig till nästa måltid.. det där får du pröva dig fram till!

Jag började med ett paket bacon stekt i smör med några ägg till.. såsmåningom kom jag till det stadiet att jag omöjligt kunde få i mig något på lunchen!

Då var det läge att halvera frukosten.. och det visade sig att det gick bra.. efter tre månader så började jag gå ner i vikt oxå!!

Du kommer att få nya hunger/mättnadssignaler nu när fallande blodsocker inte längre är främsta signal, tom mage är en annan signal.. som man ibland kan bli lite lurad utav.. pröva med en kopp kaffe och se om det går över.. annars så var föregående måltid något låg på energi!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.