Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5521 ggr
4everYoung
0

Alldeles ny

Glad Hej alla underbara. Jag har efter mycket bök äntligen hittat hit. Jag har sprungit runt på nätet för att lära mig allt om Lchf och detta verkar vara sidan Skrattande. Jag har en massa odrägliga kilon att tappa, är diabetiker sen mååånga år. Massa mediciner (som jag glömmer) Nu vill doktorn karva i mig, efter att jag sänkt mitt långtidssocker till 7-8, men jag vill helst slippa op. Dessutom vill jag må bra. Som läget är nu så somnar jag stup i kvarten, speciellt om jag äter dåliga kolhydrater. Alla tips mottages med tacksamhet. 1000 kramar

matsmurfen
0

vad ska du op för?

4everYoung
0

Jag väger för mycket. höga sockervärden. Om jag inte opereras tror de jag ska dö. jag som vill bli minst 104 Flört

matsmurfen
0

okej, nu blir jag upprör, men jag ska försöka låta bli att skrika åt dig  Flört

Om du ligger i närheten av en gastric bypass så undrar jag om du verkligen har gett LCHF en chans först?

Vad väger du och hur lång är du?  Äter du LCHF?

4everYoung
0

Sorry. Ja det gäller den op. Jag har precis upptäckt Lchf, jag väger ca 112kg och är 162 cm över havet. Jag har skaffat några böcker som jag lusläser och börjat äta efter Lchf. Hittade recept på äggmjölk och ägg & bacon muffins som gör nytta. Men det strular lite med hur jag ska hanrera medicinen. Är jag för strikt dimpersockret i botten och jag börjar svettas, få dirre´samt yrsel. Sånt skrämmer.

Tisdag
0

4everYoung, Vad kul att du har hittat hit, välkommen!

Prata med din läkare, säg att du ska prova att gå ner på egen hand först…

Det finns många här på forumet med stor övervikt och/eller diabetes så du har många i liknande situation. Vi är även många med lite eller ingen övervikt här. Så det finns folk som kan svar på frågor, stötta och hjälpa. Börja med att läsa "vanliga frågor och svar" i vänster marginalen och kanske köpa någon lchf bok för insperation.

Lycka till! Glad

Margareta
0

Du måste kolla blodsockret ofta i början och hantera medicineringen efter det. Många kan skära ner rätt rejält på doserna redan efter några dygn.

Vilken medicinering har du?

Numer pensionär i Nynäshamn

Zepp
0

Läs på och var försiktig med blodsockret.. mät ofta!

Här har du Helena Hesselmarks resa till diabetiker typ 0!

http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter/kitabu

Det finns även;

http://diabetes.ifokus.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

matsmurfen
0

Håll koll på blodsockret ofta, som du redan har fått tips om, och gå in riktigt seriöst för LCHF åtminstone i 6 månader. Läs på så mycket du kan om hur LCHF fungerar (särskilt för dig som är diabetiker) - kom ihåg att kunskap är grunden till förbättring!  Jag skulle säga att det är av yttersta vikt att du "förstår" sambandet mellan blodsocker och insulin. Högt blodsocker är skadligt för kroppen i "höga" doser, och detta MÅSTE bort på något sätt. Antingen anstränger du dig tillräckligt fysiskt tillräckligt länge för att förbränna blodsockret (oftast inget alternativ, särskilt inte som överviktig), eller så trycker insulinet in det i fettcellerna… Man kan säga att anledningen till att du över huvud taget kan konsumera kolhydrater, är just insulinets fettlagrande verkan.

Lycka till!

MatsL
0

Om man överväger operation bör man först ha läst denna genomgång: http://junkfoodscience.blogspot.com/2007/01/junkfood-science-weekend-special.html

Det är inte den enkla räddning som (sponsrade) Tv-program gärna vill utmåla.

matsmurfen
0

Vad anser du själv om en op kontra LCHF?

4everYoung
0

Tack alla. Margareta, Jag tar 2 Mindiab 5mg  på morgonen, Metformin 500mg till frukost, lunch och middag, Enalapril 10mg 1 gång, Trombyl 75mg en gång. Sen har jag fått börja med Novo Rapid till varje mål 22 enheter, Och så tar jag nattinsulin 96 enheter uppdelat på 2 stick. Det vore så skönt att få dra ner på all medicin och helst sluta. Ja, jag har skaffat lite böcker, som är min passion. Slukar dem med hull och hår. Jag förundras att maten håller mig mätt så länge. Vill verkligen slippa op. Ska träffa min husläkare på måndag och tala om vad jag vill. Kram

4everYoung
0

Matsmurfen: Jag äter hellre, hihi. Mat har alltid intresserat mig, men när man fått viktproblem och följt alla rekommendationer under åren så blir man stor, när det blir fel.

Mervi
0

Först undrar jag hur de kan tänka sig att operera någon som väger så lite som du.

Jag har en dotter som slipper  insulinet med denna kost och har tappat massa i vikt. Hon kämpar för hon vill inte bli opererad.

Läs mycket och ha koll på blodsockret, det sjunker snabbt med denna kost.

Lycka till!

Zepp
0

Diabetes. Inte. - Den naturliga vägen med LCHF

Diabetes. Inte. - Den naturliga vägen med LCHF

http://www.bokus.com/b/9789172411692.html

4everYoung
0

De anser att jg är i riskgruppen med så höga värden, och vikt. Men jag vill inte opereras i onödan. Ju mer jag läser om denna kost desto mer tror jag att jag kan slippa. Tyvärr är min matpeng ganska liten så det är mest den som oroar. Fast jag får lära mig snabbt, så kanske jag kan äta mindre portioner Skrattande Jag kollar mitt blodsocker noga flera gånger om dagen. Har råkat vara för duktig en dag och efter middag hade jag bara 4,1 . Det var otäckt. sen är jag lite rädd att göra fel med medicinen.

matsmurfen
0

Tveka inte att säga samma sak till läkaren… men räkna med motstånd och alla möjliga förklaringar att LCHF-kosten är livsfarlig. 10400 medlemmar här på forumet kan vittna om motsatsen… Skrattande

Walnewra
0

4ever..jag har skickat ett privat mess te dig Glad

4everYoung
0

Jag har böckerna: Diabetes inte, Sten Sture Skaldemans 1:a, Annika Dalqvists bok + kokbok och smörstekt. Flera finns på önskelistan :-) Jag läser tills ögonen går i kors. och har fått tillbaka lusten att laga mat. Innan var det mest mackor.

4everYoung
0

Jag har en ny undran: Det talas om att man ska äta 80/20/20, och det reder jag inte ut. Det är inte gram, inte procent…. vad är det och hur lär jag mig det. Jag vill verkligen förstå. kram

Zepp
0

Det är gram macronutrienter,.. och det var en retorisk fråga till en dietist och något som Annikas väninna körde när hon inte gick ner längre!

Man kan kalla det för en kraftigt kalorireducerad LCHFvariant, men inget man skall pröva.. utan själv finna ut hur lite man behöver äta för att gå ner i vikt.. utan att svälta!

Helst skall man bli så kompis med sina hunger/mättnadssignaler att kroppen själv talar om hur mcket den behöver!

"Siffrorna 80g protein, 80g fett och 20g kolhydrater valde Annika troligtvis ut efter i huvudsak sitt proteinbehov, ungefär 1g/kg kroppsvikt.

Resterande siffror är tämligen godtyckliga, och är bara ett sätt att enkelt begränsa mängden energi man får i sig. Förmodligen låg 80 gram fett vid hennes smärtgräns för att inte vara hungrig -- fett ger energi, kroppen behöver energi.  Det betyder inte att det är perfekt för dig! Hur mycket energi du förbrukar under en dag har helt att göra med hur mycket du rör på dig, hur vältränad du är och andra faktorer.

20 gram kolhydrater är inte heller ett krav, utan det är snarare någon sorts övre gräns som de flesta verkar följa i allmänhet."

"Vanliga frågor och svar"

Tilda-T
0

Mitt tips till dig är att börja med att ta bort det snabbverkande insulinet ,Novorapiden, så småningom kan det bli nödvändigt att minska det långtidsverkande också. Behåll tabletterna dom är minst skadliga. Håll stenkoll på dina sockervärden(många stick blir det)och lycka till med din lchfresa!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

4everYoung
0

Tack Zepp och Tilda-T. jag ska verkligen testa och se om jag fixar det. Jag är lite feg och har svårt att våga sånt med mediciner. Man är så indoktrinerad på att säga ja, tack och amen…. Men jag lär gärna om. Jag känner lycka när jag får äta och jag älskar ägg, och tål dem. Tack

Zepp
0

Skall man köra 80 80 20 är det nog en fördel om man är frisk.. för diabetiker gäller det att vara försiktigare!!

Aniara4
0

När det gäller diabetes finns det andra som vet mer och ger bättre råd än jag. Men jag vill bara tala om att jag vägde lika mycket som du när jag började och är 160 cm lång, och om någon hade dristat sig till att föreslå operation hade jag bara stirrat på dem. Oskuret är bäst!

Förklara för läkaren att du vill göra ett seriöst försök med LCHF först. Du kan behöva vara tuff och stå på dig, men om det känns svårt kan du ju lova att överväga operation om ett år om inte LCHF har funkat för dig. Be samtidigt om hjälp med hur du ska hantera medicineringen eftersom du märker att du inte behöver lika mycket medicin när du inte äter så mycket kolhydrater. (Bara det borde ju få en läkare att reagera och förstå att kosten är nåt bra.)

Allvarligt, alla operationer, i synnerhet bukoperationer, och i särskild synnerhet GBP medför stora risker och biverkningen och bör bara tas till i allra, allra sista hand. Ge LCHF en rejäl chans först och se om du inte kan förbättra både vikten och blodsockret med det.

Och STRUNTA i det ökända 80/80/20! Det är ett exempel på vad en individ skulle kunna äta, som är en liten, stillasittande äldre kvinna. Skulle du med din kroppshydda försöka leva på det skulle du svimma av hunger och din kropp skulle drabbas av svält och stress och må pyton. Håll nere kolhydraterna, ät lagom med protein och fyll på med fett tills du är mätt. Och räkna med att det kan vara lite jobbigt under omställningsfasen.

Lycka till!

4everYoung
0

Tack alla raringar för de bra svaren. ja då är det bara att köra då Skrattande

Walnewra
0

4ever..som jag sagt i mitt mail..bättre att dra ner rejält på insulinet med en gång för o slippa det stora antal känningar du troligen kommer att få i början…blir sockret för högt är det bara till att ta en extra dos i så fall.. Flört