Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-soppor-såser
Läst 7179 ggr
savonit
0

Såser, med ister/kokosfet

Heje jag undrar vad det finns för såser man kan göra på ister eller kokosfett.

Ister har jag inte lyckats gör något med alls då den skär sig.

Kokosfett går jättebra att använda men den stelnar om man förvarar den svalt vilket är lite trist.

I annat fall hade det varit kanon att kunna göra såser på dessa två, då de är väldigt billiga och samtidigt är nyttiga.

Dessa är ju mycket billigare än sör tex.

savonit
0

Hittade dessa såser på en sås hemsida, kändes som att man enkelt skulle kunna ta bort mjölet och äta dom till lchf kost.

Vit grundsås I

används som den är till fisk eller grönsaker, med tillsatser ges den andra karaktärer att passa till annan mat.

60 g smör
30 g idealmjöl
1/2 l vatten eller fiskbuljong
1 äggula
salt, peppar
citronsaft

Smält hälften av smöret i kastrull och rör ner mjöl och vätskan sedan smöret absorberat mjölet och pöst upp. Vispa ordentligt tills det börjar koka. Låt koka 5 min, tag kastrullen från spisen och vispa ner först äggulan och sedan resten av smöret. Smaka av med salt, peppar och lite citronsaft.
Glöm inte att sila såsen!

Vit grundsås II

Byt vätskan i receptet ovan till mjölk och minska lite på smöret. Uteslut gärna äggulan.

Kaprissås

1 sats vit grundsås I blandas med finhackad kapris "till angenäm styrka och smak." Serveras till fisk.

Senapssås

1 sats vit grundsås I blandas med (skånsk) senap eller senapspulver utrört i vatten. Till friterad eller halstrad fisk.

Ansjovissås

1 sats vit grundsås I blandas med 4-6 ansjovisfiléer. Gott till många fiskrätter eller på hårdkokta halverade ägg.

Räksås

125 g finhackade räkor blandas med 125 g mjukt smör. Detta blandas ner i 1 sats vit grundsås II, värms upp och kryddas med cayenne. Kan färgas med tomatpuré.

Aurorasås

Vit grundsås II blandas med tre matskedar tomatpuré, 2 sockerbitar och en finhackad gul lök. Låt koka 10 minuter - sila. Gott till kokt fisk eller med sparris till en omelett.

Brun grundsås

Hemligheten ligger i att bryna fett och mjöl mycket långsamt - annars blir såsen besk; 30-40 min. skall det ta innan såsen är "lagom" brun. Rör under långa stunder. Är god redan i sin grundform men kan varieras på många sätt. Jag ger tre förslag - du finner säkert fler.

50 g ister
30 g idealmjöl
1/2 l buljong (helst hemlagad, annars av tärning)
1 msk tomatpuré
1/2 tsk salt
2 gula lökar
1 klick smör

Smält ister och rör ner mjölet. Värm under omröring på låg värme tills blandningen blivit mörkt brun. Häll i buljong, tomatpuré och lökarna grovt skurna. Vispa hårt tills det börjar koka. Låt sjuda under lock utan omröring under minst 1 timme. Skumma vid behov. Smaka av, sila och avsluta med att röra ner en klick kallt smör.
Ister finns i mejeridisken i varje livsmedelsaffär. Buljongen får kanske ersättas av tärningsdito? Många tycker om Campbell´s Consommé, men själv tycker jag att den är lite för söt.

Löksås

Hacka två gula lökar fint och låt dem puttra i 50 g smör utan att få särskilt mycket färg. Tillsätt 2 dl vitt torrt vin och låt puttra till knappt hälften av vinet återstår. Häll i 2 dl av den bruna grundsåsen och låt sjuda minst 10 minuter till.

Pikantsås

Hacka 3 små lökar (helst schalotten-) och bryn dem svagt i lite smör. Häll på 1 msk vinäger och låt koka till nästan all vätska har dunstat. Häll i ca 3 dl brun grundsås, 50 g finhackad ättiksgurka, 1/2 tsk senap, peppra och avbryt kokningen.
En klassisk sås till bl a fläskkotletter, omtyckt av många, fast jag är ganska kallsinnig till den …

Madeirasås

När du kokar den bruna grundsåsen tillsätter du efter halva koktiden 0,5-0,75 dl Madeira och kokar färdigt. Gott till kött- och fågelrätter.

Såser till lite av varje

Dragonsås

Det här är den rätta såsen för köttbullar, köttfärslimpa och pannbiffar!

1 msk ytterst finskuren, men inte riven, gul lök
smör
1 msk idealmjöl
2,5 dl buljong (vatten+1 oxbuljongtärning)
1 dl vispgrädde
1/2 tsk torkad dragon
1 msk kinesisk svampsoya
1 msk cognac

Fräs löken i lite smör, strö över mjölet och rör om. Tillsätt buljong och grädde. Låt koka 5 minuter. Smaksätt med soya, dragon och cognac - avsluta med en liten klick kallt smör som får smälta ner i såsen under lätt omröring.
Häll såsen över köttbullarna och servera helst med pressad kokt potatis.

Saltsa avgolemono

Har du varit i Grekland så har du säkert ätit denna sås som har en märklig förmåga att kunna passa till allt. Hemligheten är att den görs på olika slags buljonger, beroende på vad den skall användas till. Höns,- ox,- fisk- eller grönsaksbuljong kan användas och det går utmärkt med buljongtärningar.

3 äggulor
1 ägg
saften av en citron
3 dl buljong (vatten+tärning)
3 msk smör
2 msk mjöl

Vispa ägget och äggulorna hårt och länge, tillsätt citronsaften, vispa lite till. Koka upp vattnet med buljongtärningen och vispa ner mjölet (mjölet skall inte blandas med smöret, oaktat vad vi lärt tidigare om sås). Lägg i smöret och ställ grytan åt sidan i 5 minuter för att svalna lite. Vispa ner buljongen i äggblandningen - lite i taget. Häll såsen i grytan och värm upp under omröring tills den tjocknar. Får absolut inte koka för då skär den sig!

Nästan som HP-sås

Blanda väl

2 delar ketchup
2 delar ostronsås (kinesisk; gärna ljus)
1 del svampsoja
1/2 del Worchestershiresås
ganska mycket nymald svartpeppar

Låt stå minst 30 min före servering.

Ostsås till spagetti

Den här såsen används istället för den eviga ketchupen till spagetti med köttfärssås.

1,5 dl tjock grädde och
1,5 dl gräddfil
1,5 hg riven stark ost
salt, svartpeppar, paprikapulver

Börja med att koka upp grädde och gräddfil och tillsätt osten. Fortsätt att värma under omröring tills osten har smält. Smaka av med salt, peppar och paprikapulver.
Häll spagettin (gärna grön tagliatelle) i en serveringsform och köttfärssåsen ovanpå. Ringla lite ostsås över och servera resterande sås i en såskanna bredvid. Den som frågar efter ketchup utvisas och får gå och lägga sig hungrig! Någon måtta får det vara på barbariet.

Ananassås

Den här såsen är en idé jag fick en kväll då jag satt och gjorde som vanligt ingenting. Påminner en del om chutney och passar utmärkt bra till stekta fläskkotletter.

1 liten burk ananasringar
1 tsk potatismjöl
1-1,5 dl HP-sås
citronsaft

Rör ut ananasjuicen med mjölet och värm i en kastrull tills det tjocknat. Rör i HP-såsen. Kör ananasringarna, utom två, i en mixer till en jämn puré. Resterande ringar skärs i små bitar. Blanda ner ananaspuré och -bitar i såsen och värm. Smaka av med citronsaft för att bryta den söta ananassmaken. Kanske du vill ha såsen starkare - tillsätt då mer HP-sås.

Istället för hovmästarsås

De flesta har väl ätit den där ljusbruna, söta och sliskiga geggamojjan som brukar kallas hovmästarsås? Om denna sås tycker jag inte, då jag anser den vara alldeles för söt och ha en alltför påträngande smak, för att passa till så fin mat som gravad eller rökt fisk. Men om nu någon snäll men korkad faster i oförstånd och missriktad nit pådyvlat dig en burk av denna hiskliga smörja - vad gör du!? Hur konstigt det än låter, så har du där en utmärkt grund för en riktigt god sås!

1 dl hovmästarsås
1 dl gräddfil el. créme fraiche
1/2 dl finskuren dill
1-2 msk svensk senap
3 msk lime- eller citronsaft
nymald svartpeppar

blandas väl och får stå kallt minst en timme före serveringen, så att smaken får sätta sig. Smakar utmärkt bra till alla slag av rökt eller gravad fisk - kanske bäst till varmrökt lax eller röding.

Dressing Pasteur

Det här receptet kommer från en liten mysig "Texas style"-restaurang i Haugthorn, New Jersey, där Bosse Hedberg, Ingulf Flamborn och jag en oktoberkväll 1980 åt en fin middag med vår vän Joseph Cilen. Tre ting från denna middag kommer jag absolut att minnas till min död: värdinnan som visade oss till bordet var säkert den vackraste kvinna jag sett, det nybakade, varma och marmorerade brödet, samt dressingen vi fick till grönsalladen:

1 del majonnäs
1 del vispgrädde
1 del ädelost
Lite sellerisalt

blandas väl i mixer till en jämn sås.
Torsten Ehrenmark beskrev en gång en liknande dressing han ätit i USA med bl a dessa ord: "… gommen välvde sig som ett gotiskt kyrkvalv …" Detta kan gälla även denna sås! Himmelskt god!

Diabolosås

är en av mina favoriter till skaldjur.

2 msk grönbeppar
1 msk HP-sås
1 tsk senap av Dijontyp
några droppar tabasco
2-2½ dl Crème Fraiche

blandas väl och får stå kallt minst 30 min före serveringen.
Doppa räkstjärtar i såsen och njut!

Rotselleridressing

2 dl gräddfil
2 msk majonnäs
1 dl riven rotselleri
½ tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar
1-2 tsk senap

Blanda gräddifil och majonnäs. Riv rotsellerin och blanda den genast med gräddfilen, så att sellerin inte hinner mörkna. Krydda medi salt, peppar och senap.
God till alla sallader, även de med kokt ägg. Är också en god ersättare för Cumberlandsåsen till din favoritpaté.

Rhode Islandsås

Denna sås har inte mycket gemensamt med Rhode Island eftersom det var Thore Wretman som en gång hittade på den.

1 dl majonnäs
1 dl tjock grädde
1 dl chilisås
1 msk konjak

blandas väl i en mixer och får stå kallt en timme före serveringen.
Såg en gång en medlem av Kesomaffian på TV som gjorde en sås som hon kallade Mager Rhode Islandsås. Den innehöll bl a lättfil, tomatpuré, finhackad röd och grön paprika - alltså inte mycket gemensamt med receptet ovan (jag ryser).

Nästan som
Rhode Island

Ändras sammansättningen och/eller proportionerna anpassas såsen till andra rätter:

2 dl gräddfil
½ dl majonnäs
½ dl chilisås
salt, svartpeppar

blir gott till en sallad med tonfisk i olja eller vatten.

*

1 dl majonnäs
1 dl gräddfil
3 msk chilisås

blir en mild och god sås för kokt rödspätta.

*

En sallad med strimlade sallatsblad, finhackade rädisor, tärnade morötter, gröna ärtor, slanggurka, kokt skinka eller bacon och ägg mår bara bra med en sås av

3 dl gräddfil
1 dl majonnäs
Rejält med finskuren persilja

*

Till sallader med rökt skinka eller korv, liknande den föregående passar även denna sås utmärkt:

1½ dl gräddfil
½ dl chilisås
salt, svartpeppar
3 msk ytterst finskuren gräslök

*

Och så här gör vi en sås för stekt eller friterad fisk:

1 ½ dl majonnäs
1 ½ dl gräddfil
salt och riven pepparrot
eller finhackad kapris
eller finhackad ättiksgurka efter egen smak.