Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3592 ggr
Tienna
0

Ont i benen

Hur är det, kan man få muskelvärk av LCHF-kosten? Och huvudvärk? Har ätit lite kolhydrater länge och sista veckorna har jag hållit strikt LCHF-kost även om jag ser att jag varit uppe i 25 g kolisar/dag.

Mina 'bakben' alltså hela baksidan från foten och upp till midjan molvärker. Så har det varit ett par dagar. Dessutom har jag huvudvärk, kan vakna framåt 4-tiden på morgonen av att jag har just huvudvärk. Så gjorde jag inte tidigare.

Är det nån som vet nåt om detta?

DaMum
0

Jag vet att jag hade lite problem med huvudvärk i början av mitt LC-ande, men inte så allvarligt som t ex migrän (vilket jag har haft i många år).

När jag läser ditt inlägg, undrar jag spontant om du kanske håller på att få någon influensa?

Hoppas det går över i alla fall! Lycka till!

Margareta
0

Huvudvärken kan vara abstinens efter kolhydrater, särskilt om Du pendlar i intaget och muskelvärk brukar/kan vara magnesiumbrist. Inte ovanligt alls.

Det med magnsium  har inte specifikt med kosten att göra, jag hade det när jag var gravid, för då verkar det gå åt mer magnesium. Kanske det går åt mer när musklerna repareras på LCHF (min egen högst personliga teori!!!)

Numer pensionär i Nynäshamn

catlin
0

Jag har också upplevt muskelvärk i benen och att musklerna känns "svaga". Huvudvärk får jag som ett brev på posten när jag tar nya tag med få kolhydrater. De tre första dagarna när jag gick från strikt GI-kost till LCHF förra året var förfärliga!

Men det går över. Kroppen bara skriker efter kolhydrater, det är inget konstigt.

Jag har fibromyalgi, så det kan vara svårt för mig att skilja på det ena och det andra som råkar kännas i benen.

Hoppas du mår bättre snart, Tienna!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

SvartKaffe
0

Jag har fått något som liknar kramp i vadmuskulaturen och en bit upp på låret när jag vaknar på morgonen och sträcker på mig ordentligt. Försöker komma ihåg att få i mig extra magnesium varje dag och det har faktiskt hjälpt.

lizziett
0

Hej Tienna!

Jag har ont i benen, det liksom "strömmar". Samma kan jag känna i båda armarna. Detta har kommit efter jag började med denna kost. Som turligt kommer det bara ibland.

Margareta
0

Jag har funderat sen jag skrev sist och tror mer och mer på att vi får besvär på den här kosten för att kroppen reparerar muskler och då går det åt mer magnesium.

Nu när jag ätit så här länge och musklerna helt klart mår bättre har jag inte alls lika ofta ont och äter inte heller magnesium regelbundet, bara vid behov dvs ibland…

Tänk om någon kunde bekräfta att det verkligen är så.

Mervi
0

Margareta: jag har minskat på magnesiumet och har inte fått mina kramper tillbaka. Kan det vara så att det blivit bättre.

Jag hade hemska kramper i början och åt mer magnesium och även kalium, nu äter jag inget kalium alls. Jag hade inte ont i benen på dagarna, utan kramp på natten.

Margareta
0

Mervi: jag hade också kramp på nätterna och har inte det alls längre, fast jag slarvar med magnesium (jag har ju aldrig tagit kalium)

Tänk om vi är bättre!!!

Smalis
0

Hejsan!

Jag har också haft mycket kramp i benen. Trodde att det kunde bli så för en smal människa som börjar med LCHF, men det har tydligen även drabbat andra. Jag tar magnesium ibland och inbillar mig att det hjälper.

Nu undrar jag: Kan man äta för mycket magnesium? Kan det vara skadligt? Är det någon som vet?

Jag dricker väldigt mycket, kanske lite mindre nu. Kanske gör det att magnesium försvinner ut ur kroppen?

Margareta
0

Dagsranson som rekommenderas för gravida som skall vara försiktiga med det mesta är 400mg, vad som är mest rekommenderat vet jag inte… men vi får fråga någon som har Hälsovakten, där står det…

Hallå….

umbra55
0

mmm.. jag har inte ont så som du beskriver det, men får mjölksyra för ta mig tusan allting just nu. Bedömer det vara tecken på att glykoslagren är slut i muskler o lever.

Men jag har inte fått tillbaka muskelkramperna (ännu) - såna hade jag på nätterna förra gången jag åt LCHF.

Du har börjat gå en hel del igen, skriver du i  dagboken? Det kanske är vanlig hederlig muskeluppbyggnad du håller på med- men med sinande sockerdepåer? Det skulle också förklara de +0.8  kilona..

Tienna
0

Tack för alla goda råd!
Jag kan förstå om huvudvärken är en omställningskonsekvens (hu så långt ord) och det kan väl vara troligt även om jag har ätit bara lite kolisar under lång tid, men nu försöker jag ju ha stenkoll på dom. Ibland undrar jag också om det är för lågt bltr på natten, jag äter ju medicin och om den här kosten sänker trycket, så kanske jag ska minska på de pillren.

Jag ska ta magnesium för att se om det hjälper mot onda ben. Jag har ju även fått kramper på nätterna och det är ju definitivt inte behagligt, man flyger ur sängen. Däremot är övriga kroppen OK

Margareta! Det där du påpekade om att musklerna håller på att repareras låter mycket troligt - jag ska försöka komma ihåg mina magnesiumpiller varje dag få se om det hjälper.
Och det låter mycket trevligare med muskelreparation än början till influensa, den har jag dragits med sen oktober och hoppas nu att jag är fri från den…

Margareta
0

Kosten är blodtryckssänkande, det har vi hört många gånger förrut….

vixen
0

Det är troligt att man förlorar magnesium i början av kosten, då man fortfarande kissar ut stora mängder ketonkroppar, som är negativt laddade, och därmed drar med sig ex. magnesium ut i urinen. Muskeltröttheten kan bero på att kroppen tömt ut sitt muskelglykogen, och inte hunnit ställa om sig på fettförbränning ännu.

umbra55
0

Det reglerar också sig själv efter ett tag- trots medicin. Ialla fall gjorde den det åt mig.

Just NU dippar den, men så har jag omstart också efter i princip två månders off

Margareta
0

Tack vixen, äntligen en vettig förklaring på det jag länge anat!!!

Tienna
0

Ni vet imponerande mycket, det är bekvämt för mig för då kan jag bara fråga och sedan får jag så bra svar! Jag är mycket tacksam!

En fråga om fettförbränningen och medföljande ketos bara: kommer jag att lukta illa (ur munnen antar jag) är det vad man känner igen ketos på när man inte använder stickor? Och jag som har förlorat mitt eminenta luktsinne, förmodligen på grund av någon medicin jag fått!

Vad gäller benen är det väl bara att vänta och se! Jag tror att jag överleverSkrattande.

Doc
0

Magnesiumtillskott är alltid värt att prova. Kan också vara bra att kontrollera så man inte har järnbrist - kan ge liknande symptom. I enstaka fall kan det även vara B12-brist.

Margareta
0

Lukta illa och smaka illa är nog lite olika för oss envar, precis som allt annat är olika.

Själv vill jag gärna tugga V6 när det är som värst, men det går över snabbt. Tvärtom svettas jag mindre illa och känner mig fräschare när omställningen är överstökad.

umbra55
0

Dragon breeathe,, luktar död o pina för dem som får det.. plåtsmak i munnen är nåt vi själva känner..

Det går över alltihop när vi äntligen går över helt på fettförbränning..Nån sa att det finns pepparmintsdroppar på apoteket som tar bort lukten?