Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 9535 ggr
brallan
7

Linfrön- hur får ni i er dem?

Ja som frågan lyder….

Tror jag behöver lite linfrön för min tröga mage men vet inte hur jag ska få i mig de där 1-2 msk. Hur äter ni era linfrön? Strö dom på gröten går ju inte Glad.

missaz
0

Jag skulle hellre ta kokosfett mot trög mage än linfrön, men skulle jag ta linfrön så skulle jag bara skölja ner dem med lite vatten.

MimLan
0

Trög mage kan man även fixa med bl.a. kokosfett som nämnts, eller magnesium. Eller mer fett. Eller mindre ost.

brallan
0

Ok, kokosfett ska jag faktiskt leta efter ändå i eftermiddag när jag ska till centrum med dottern Glad. Men hur får man i sig kokosfettet på ett smidigt sätt. Jag kan inte äta det rakt av, det klarar jag inte. Behöver försöka "gömma" det i något.

Har en hel påse linfrön hemma och vet folk som har gott resultat av just linfrön så var lite sugen på att testa det. Kanske ska prova skölja ner det med vatten, eller ta lite i yoghurten de dagar jag äter det.

UBCL
0

Jag tar en matsked linfrö, krossade och hela 50/50, direkt i munnen och sväljer ner med kallt vatten – lätt som en plätt Glad

Bertil

MiaP
0

Jag häller på lite på äggröran på morgonen, går utmärkt och det blir lite knastrigt i det mjuka.

dufva
0

I vissa sammanställningar över LCHF-kost förekommer linfrön över sånt som är acceptabelt att äta.

Jag håller inte med.

Fröer överhuvudtaget har ingenting med en sund kost att göra och linfrön är bland de giftigare sorterna.

Den innehåller ganska stora mängder blåsyra vilket man faktiskt kan förgifta sig på med bara några matskedar.

En fungerande mage kan man som beskrivs ovan skaffa sig på ett mycket sundare sätt.

Funkar inte fett kan man hjälpa till med ett magnesiumtillskott eller i sista hand med psylliumfröer som åtminstone inte är direkt giftiga.

Gitten
0

Vi använder hela linfrön till rawfoodkex med linfrön + sesamfrön. Sedan gör vi efterrätter med ca ½ dl vispad grädde, 1 tsk linfrön och några hallon eller blåbär.

JAUS
0

Linfrön är giftiga, ett mycket bättre alternativ är chiafrön.

Tilda-T
0

Magnesium är ett undermedel mot trög mage börja med en tablett om dagen och se vad som händer.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Volito
0

Hela linfrö går igenom magtrakten hela.

Stöar på 10% morgonjogurt (samt kokosflingor)

cream1
0

Efterson linfrön anses vara giftiga tycker jag du borde satsa på psyliumrön istället så du inte blir förgiftad :)

brallan
0

Är dom giftiga?? Varför säljer dom skiten i hälsokostaffären då….Rynkar på näsan

MimLan
0

#12 Det säljs skit överallt, inklusive apoteket. (Men hälsokostaffärer har väl haft dåligt rykte i evigheter ändå? Bästa stället för att bli frisk som en nötkärna om man bara råkar köpa allting de säljer..) Det handlar om att bli en medveten konsument. De flesta av oss har gått omkring och nickat och lett så fort någon har sagt att ditten är bra och datten är nyttigt. Det är bara att lära om och ta reda på information istället. Väldigt få människor kan svara på frågor om varför någonting skulle vara nyttigt, det bara är. Det är en varningsflagga.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Linfro/

Zepp
0

Jag låter äggfabrikaterna ge det till sina hönor och sen köper jag Omega-3 ägg av dom!!

Fröer är en del hönsfåglars naturliga kost.. så de kan bryta ner frögifter och omvandla vegetabiliskt Omega-3 till animaliskt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

matvraket-se
0

Jag tar ett par matskedar HELA linfrön varje dag, strör det på filmjölken - ca en dl, strör också på solrosfrön, kokosflingor, mandlar och lite kruskakli.

Magen fungerar oftast bra!

cnidaria
0

Det är väl vid upphettning som syran släpps loss!? "Skiten" säljs överallt och det är många som inte ser det som skit! Lägg två matskedar (gärna krossade) i vatten, låt stå en stund, ät! Flört

starhawk
0

Prövade med linfrön ett tag, dom hade ingen som helst effekt på mig, så nu kör jag med Apotekets grejor, dom fungerar! (och innehåller inget gift)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

brallan
0

Ja sälja skit som inte fungerar är väl en sak, men att sälja giftiga grejer med avsikt att man ska äta dom känns ju lite väl….

Nicka och le så fort nån säger att ditten och datten är nyttigt har jag inte för avsikt. Inte heller med lchf, därför tar jag reda på så mycket jag kan.

cnidaria
0

#13, detta är från slv´s sida, som du hänvisar till och jag säjer bara

och…

"En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen."

Samt "Cyanidinnehållet i krossat linfrö förefaller i hög grad att reduceras vid bakning. Enligt (5) kunde inte cyanid påvisas i bröd respektive muffins med krossat linfrö efter gräddningen. Slutligen bör påpekas att rökning innebär en påtaglig exponering för cyanid, vilket kan behöva beaktas i sammanhanget. Den inhalerade röken från en cigarett kan innehålla mellan 10 - 550 mikrogram cyanid (11)." 

Det verkar alltså förstöras med värme, så bra! Jag har varit rökare samt käkat, ej upphettat, krossat linfrö i många år - att jag överhuvudtaget lever…Förvånad

Det går nog få förgiftningssymtom på en hel del som överkonsumeras, men framförallt kan man ju välja själv vad man vill äta.

Branneli
0

Jag gör ett "bröd"

4 ägg

1 dl keso

0,5 dl grädde

1.5 dl linfrö

1 krm bakpulver

Blanda alltihopa. Bred ut på  ett bakplåtspapper.

ca 20 min i ugnen & 225 grader

starhawk
0

Dessutom så är det så att man får ju bara i sig cyaniden om man äter krossade linfrön, sväljer man dom hela är det ingen fara

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Andina
0

Starka doser av C-vitamin fungerar också bra mot trög mage. Börja med ca 2000 mg - om inte det hjälper lägg till 500 mg tills du får effekt.

Vill man fortsätta äta c-vitamintillskott så trappar man ner dosen till den nivå där magen inte 'reagerar' på det (d v s till den nivå där man inte blir "lös i magen"). 
Den mängd c-vitamin som kroppen har behov av tar den till vara - resten (överkottet) gör sig kroppen av med via urinet bl a.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing