Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3631 ggr
brallan
0

Hälsokost, kosttillskott osv

Var inne på hälsokosten idag och köpte det beryktade Cocosa. Provade att steka i det ikväll, funkade ju bra Glad. Tog hälften kokosfett och hälften smör.

Funderade i alla fall när jag gick och botaniserade bland hyllorna i hälsokosten över diverse kosttillskott. Är det något speciellt som rekommenderas som komplement till LCHF? Varför äter en del magnesium? osv osv….

Wtn3
0

Kroppen driver ut en del magnesium tillsammans med vattnet när man börjar med kosten, så lite extra tillskott kan vara en idé i början, särskilt om man upplever symptom som t ex vadkramper, därefter är det inte lika noga, det går bra att få i sig tillräckligt med magnesium på godkända LCHF-saker. Äter man inte grönsaker eller inälvsmat regelbundet kommer man även få för lite folsyra och C-vitamin, äter man inte ost kan kalcium-intaget bli lågt (om man inte äter väldigt mycket andra mejerier) och kaliumintaget blir generellt lägre än RDI, fast RDI av kalium är det inte många som får i sig ens på "vanlig" kost.

brallan
0

Ok Glad, tack. Inälvsmat äter jag aldrig däremot grönsaker och ost. Kanske borde komplettera med nån allmän vitamintablett då.

LenaK63
0

Cocosa el.dyl. använder jag i kaffet.  Är inte smör billigare att steka i? Däremot köper jag kokosfett i kakor på hälsokosten för att frittera i. Det lär ju vara bättre på att tåla höga temperaturer. Det kokosfettet kan man också filtrera och använda igen några gånger.

Vi tar D-vitamin och Omega 3-kapslar. Kostdoktorn har bra inköpskällor. Magnesium när vadkramper är ett problem. Det finns säkert bra information om man söker på magnesium.

brallan
0

Ok, ska kolla kostdoktorn.

Kaffe dricker jag inte. Smör är säkert billigare att steka i, jag köpte inte kokosfettet för det var billigt  (för det var det ju inte)utan för att jag var nyfiken på det och hade läst och hört så mycket om det. Jag kommer nog främst att använda det till att steka i, som komplement till smör, tills jag hittar något annat man kan använda det till Glad. Friterar du kyckling och sånt i kokosfettet du köper? Det är ju såååå gott….

Zepp
0

På vinter framförallt tar jag lite D-vitamin.. jag är ingen som ligger i solen ens på sommaren!

Tar även Omega-3 lite sporadisk då det blir lite si o så med konsumtionen av feta fiskar!

Men detta gjorde jag även före LCHF!

Äter man bara lite grönsaker o bladgrönt får man i sig både C-vitamin o folsyra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaK63
0

Man kan också ha Cocosa i Te (hur skriver man Tea på svenska, ser ju så konstigt ut?) eller om man gör någon annan varm dryck. Vitsen är att man blir rätt mätt och kokosfettet lär vara nyttigt. Sanna Ehdin har skrivit något om att det fettet inte stannar i fettcellerna. Kolla på hennes blogg.  

För övrigt smakar köttet mycket bättre när man gör fondue med kokosfett. (På fettskrämdhetens tid använde jag rödvin och buljong, inte gott!)

Zepp
0

Cocosfett är i huvudsak medellånga mättade fettsyror vilka tas upp direkt genom tarmvilli direkt till blodet och aktiverar inte ASP som är ett fettlagringsprotein.. långa mättad fettsyror aktiverar ASP så att en del fett kan lagras vid överskott!

Dessutom har jag för mig att kroppen helst vill lagra de långa fettsyrorna!

Med andra ord så görs cocosfettet direkt tillgängligt som energi.. det kan vara en förklaring varför en del blir illamående av cocosfett.. kroppen vill inte ha för mycket energi i blodet på en gång.. och reglerar detta via aversionsystemet vilket leder till illamående vid överintag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

brallan
0

Fett i mitt härliga te? Nja… Glad

Vad har du i fonduen mer än kokosfett då? Har aldrig gjort fondue hemma, men det kanske man skulle prova. Det är ju jättegott.

thanes
0

#7 Jag försökte ta reda på om smör också inehåller medellånga mättade fettsyror men har inte hittat något definitivt.

Vet du???

LenaK63
0

Inget annat än kokosfett i grytan. När köttet är färdigt kryddar man.

Intressant Zepp. När jag började med kokosfett kunde jag äta det skedvis. Idag kan jag inte. Men en stooor tesked i kaffet och sedan litet grädde är jättegott. På det står jag mig länge och behöver inte äta frukost förrän efter hundpromenaden.

MonicaHansen
0

Nej, jag kan inte tänka mig att ha fett i tekoppen heller men jag har ju inte provat ännu.. annars steker jag gärna maten i ghee, smörolja som tål höga temperaturer bättre än smöret och maten smakar så gott i det.. används mycket i indisk matlagning..

Kosttillskott äter jag en tablett till maten varje dag av Ledins komplett som Skaldeman skrev om i en av sina böcker, det känns heltäckande och bra. Fast jag tror ändå att med bra mat behöver man inte så mycket tillskott..  men man vet ju aldrig, eller..