Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3438 ggr
brallan
0

Blodvärden, blodfetter kolestorol etc

Är nybliven lchf-are och tycker det fungerar oförskämt bra för mig än så länge. Undrar dock lite över hur det blir med värdena i kroppen vid denna kost. Ni som ätit den här kosten ett tag, går ni och testar er hos läkare för se hur ni ligger i blodfetter, kolestorolvärde osv? Ni som gått dit, hur har värdena varit?

Jag mår som sagt bra av kosten, men funderar lite kring hur fettet och alla ägg kommer påverka i det långa loppet.

MimLan
0

Rekommenderar att du läser om kolesterol hos Kostdoktorn. Det korta svaret är att det blir bättre, ägg och fett är inte det som sabbar hälsan eller kolesterolet.

T.ex. att ägg har med saken att göra är en gammal myt. Kroppen tillverkar det kolesterol den behöver, och det maten kan påverka är en väldigt liten andel.

Roarkish
0

Jag hade mina kollade alldeles nyligen och allting var i stort sett som innan, vilket betyder att de var helt ok. Ganska intressant hur kroppen hanterar maten. Jag har ätit på två helt olika sätt, men har i stort sett identiska värden.

ikna
0

Min makes kolesterol och Blodtryck har ökat efter att vi började med LCHF. Visserligen äter han en del kolhydrater (dock under 100g/dag), men det är nog individuellt hur man påverkas. Det är ju förstås lätt att kolla om man är orolig.

dufva
0

Normalfallet efter ganska kort tid brukar vara

Totalkolesterol upp

LDL svagt upp

HDL upp

Triglycerider ner

Blodsocker ner

Efter något år sjunker ofta totalkolesterol och LDL ner igen.

Ibland till lägre nivåer än innan.

Läs på kostdoktorn eller Staffan Lindebergs hemsidor för att förstå vad som sker i kroppen och vilken funktion kolesterolet egentligen har Glad

WilliamJ
0

Jag kollade igenom den här nyss:

http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

Där tar han upp vad som ger ökning av de mindre täta LDL-partiklarna, de som numera kallas för den onda delen av LDL och det var kolhydrater.

För att se hur denna fördelning ligger kan man dels ta ett apoliprotein-test, eller bara nöja sig om triglyceriderna är låga och HDL går upp.

Läs lite och känn efter. Det brukar inte vara något att oroa sig för.

Kolesterolmyten är också en bra sida (sök).

ikna
0

#5 Tack för den länken! Verkligen tänkvärt!