Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2720 ggr
brallan
0

Hjälp med räksallad önskas

Tänkte göra räksallad till middag imorgon. Vill gärna ha tips på vad man kan ha i själva salladen och även tips på goda dressingar till. Ska tilläggas att jag har väldigt svårt för majonnässmaken så jag kan INTE ta på bara ren majonnäs. Ej heller dressing gjord på enbart majonnäs+kryddor, utan måste bryta av med t. ex creme fraiche också. Men vad blir gott och bra att ha i själva dressingen som smaksättning?

I själva salladen har jag tänkt mig; isbergssallad, härliga räkor, kokta ägg, citron, ev dill. Något mera gott man kan ha i som passar bra vid LCHF?

Sindri
0

Avocado är jättegott till räkor och har nyttigt fett. Om du kan äta lite kolisar är körsbärstomater också gott. Några små strimlor gul paprika. Pinjenötter.

Créme fraiche är en bra bas till dressing. Gillar inte heller majonnäs, men en gnutta i kan gå bra. Tomatpuré, paprika-, och cayennepepparpulver, citronpeppar, salt, en tsk konjak om du har. Blir typ Rhode Islandsås.

Pasi
0

Den godaste räkdressingen jag hittills kommit på (eller smakat) består av en del majonäs, 2 delar CF, Harrissa så att det blir lite styrka och en gnutta citron och salt.
Att söta upp den något med mango chutney (litelitegrann) höjer dressingen ytterligare ett snäpp.
Man måste inte ha majonäs i, men lite syra behövs i form av citron och/eller vinäger.

brallan
0

Ja avocado är ju jättegott till! Det har jag dessutom 2 st hemma som behöver ätas upp Glad. Dressingen låter god! Vet inte om jag har konjak hemma med det kan man väl skippa i så fall.Borde ju funka med det övriga i.

Harrissa vet jag inte vad det är? Är det någon slags krydda och var får man tag på den?

Pasi
0

Harrissa är en chillipasta, som inte bara är stark utan även har smak, från norra afrika och finns i de flesta affärer (konservburk el på tub).

brallan
0

Jaha, tack för tipset. Ska se om jag hittar det i affären imorgon. Är alltid kul prova något nytt.

brallan
0

Jaha, tack för tipset. Ska se om jag hittar det i affären imorgon. Är alltid kul prova något nytt.