Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 6776 ggr
Rulan
0

speedad av magnesium

Är det någon annan än jag som blir speedad av magnesiumtillskott?

Efter en tablett om dagen i några dagar kan jag inte sova alls.

linneaennil
0

Jag äter regelbundet magnesium, men har inte märkt av detta…

Intressant effekt, dock. Kanske kroppen blev glad efter en lång tids magnesiumbrist..? :p

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Wildrat
0

Hmm, borde funka tvärt om… Magnesium ska vara lugnande och avslappnande (jag har inte märkt den effekten men inte blivit speedad heller).

LenaKa
0

Mitt hjärta fick tokspel av magnesium… har testat flera gånger men tvingats sluta.

jeko69
0

Hmmmm, det har jag aldrig märkt!! Kanske borde jag ta fler för jag är urtrött, men då ballar ju magen ur istället Obestämd.

#3 Jag tycker mitt hjärta slår bättre med magnesium och dessutom håller det borta kramperna i vaderna nattetid.

spadermadam
0

Lustigt att detta kom på tal just nu! I går såg jag en gammal repris på TV med Anna Skipper som rekommenderade Magnesium till kvällen just för att det är lugnande och muskelavslappnande.

[Marja-Liisa]
0

Jag använder inte magnesium varje dag, kanske två gånger per vecka och känner behovet i muskler, mig hjälper det att sova bättre. Men jag har också kalium i tabletterna, jag har uppfattning om att man helst skall ta båda tillsammans. Magnesium kan man ju också överdosera, men med kalium måste man se upp att inte ta för mycket.

JAUS
0

#6 Är du säker på att du inte menar kalcium och inte kalium? För jag har inte tidigare hört talas om tabletter med endast kalium och magnesium.

[Marja-Liisa]
0

Jaus

-visst innehåller B-Calm också kalcium, 1 tablett kalcium 225 mg, magnesium 150 mg,kalium 99 mg och bor 1 mg.

Dosering 1-3 tablett per dygn men jag tar bara en då jag känner att i musklerna att det behövs!

JAUS
0

OK, det var en multitablett. Jag fick för mig efter att ha läst ditt inlägg att den endast innehöll magnesium och kalium vilket hade varit en ovanlig kombination.

linneaennil
0

Fast en bra kombination hade det nog varit, #9.

vet inte särskilt mycket

JAUS
0

#10 Njae, de balanserar ju inte mot varann. Bättre med en tablett innehållande kalcium och magnesium och en separat kalium-tablett, för då riskerar man inte få i sig för mycket kalium.

Rulan
0

Får ni aldrig problem med magen när ni tar magnesium?

linneaennil
0

#11 Ofta får man i sig för mycket kalcium och natrium via kosten (vilket kan medföra diverse obehag), och därför kan det vara bra att väga upp det med Magnesium och kalium. Men om man är t.ex. chokladmissbrukare är ju inte kaliumtillskott nån jätteidé..

vet inte särskilt mycket

Internettan
0

#12: Jo, att inta magnesium (ca 500 mg) är ett av de råd som ofta ges härinne för att få fart på magen.

"Every point of view is a view from a point."

JAUS
0

#13 Magnesium och kalium i samma tablett är dock ingen bra idé, då det blir svårt att dosera rätt. T.ex. Om vill balansera med natrium så finns det en risk att man få obalans mellan magnesium och kalcium istället. Av denna anledning så bör man ta mineraler som antingen balanserar mot varann, i samma tablett (kalcium/magnesium) eller en tablett med endast en mineral, (kalium).

Rulan
0

Jag har fortsatt med att ta magnesium fast nu mortlar jag tabletten så att det ska bli ett snabbare upptag. Nu  när kroppen har vant sig reagerar jag inte alls likadant som i början. Nu sover jag gott när jag tagit magnesium. Dessutom har mina problem med dålig andedräkt försvunnit.