Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 6691 ggr
brallan
0

Stör kolhydraterna förbränningen?

Förstår att intag av en del kolhydrater försvårar viktnedgång då dessa ofta ger sug efter mer och att man därigenom riskerar äta mer.

MEN, låt säga att man äter lite kolhydrater (fortfarande inga större mängder, inget bröd potatis osv utan kanske nån frukt eller en bit fläskpannkaka) och man sen får sug men lyckas stå emot det och bara fortsätter på sin lchf, hur mycket stör kolhydraterna då?

Tacksam för svar Glad

Aniara4
0

Det som händer är att ketosen (alltså användningen av fett som energi istället för socker) blir svagare. Någonstans vid kolhydratmängder på 100g eller mer/dag upphör den helt.

Har du läst tråden "Vanliga frågor och svar"?

Wtn3
0

Ja, när insulinet är högt hos en fet (sockerkänslig) person är kroppen inställd på att lagra och inte på att bränna. Men fettförbränningen kommer självfallet att stå stilla ett mycket kortare tag när man äter en frukt jämfört med när man äter en tallrik pasta.

Aniara4
0

#2 "Men fettförbränningen kommer självfallet att stå stilla ett mycket kortare tag när man äter en frukt jämfört med när man äter en tallrik pasta."

Varför det? Pga den mindre mängden? Socker som socker, väl?

brallan
0

Tack för svar. Jo jag kikar lite emellanåt på vanliga frågor och svar men var ute efter ett lite mer kortfattat svar just nu bara Glad. Det spelar alltså ingen egentlig roll hur pass överviktig man är då?

Wtn3
0

Mindre mängden ja. En frukt ger dig väl 20 gram socker (beroende på storlek och typ såklart), en tallrik på 250 gram pasta ger dig en bra bit över 100 gram stärkelse (socker). Krävs mindre insulinpåslag och under en kortare tid för att normalisera blodsockret när det bara rör sig om en liten frukt jämfört med en hel tallrik pasta.

Nja, egentligen inte, det är marginella skillnader. En sak du får komma ihåg dock är att om du nu vill ha en frukt eller lite pannkaka och tillåter dig det så ska du undvika att äta igen på ett tag efteråt (även om det är fett och protein du tänkt äta efteråt), för om ditt insulinvärde är förhöjt kan energin från fett och protein också lagras, inte bara det från sockret. Så minst skadligt är det att äta frukten _efter_ en fet måltid, och sen vänta rimligt länge innan du äter igen.

mikaelj
0

Sockret i frukt är dessutom samma sort som strösocker, dvs 50% fruktos, 50% glukos. Pasta bryts ned till 100% glukos. Så pasta har högre glykemiskt index än motsvarande mängd strösocker / socker från frukt.

Fruktos höjer inte blodsockret, men ger insulinresistens (i t ex läsk, inte frukt med sitt fiberinnehåll).

Zepp
0

Frågan är felaktigt ställd.. det handlar inte om kolhydraterna stör fettförbränningen utan om mängd och hur känslig du är!

Kroppen prioriterar förbränning av olika macronutrienter i olika ordning!

1. Alkohol

2. Kolhydrater

3. Fett

4. Protein

Tillför du tillräckligt med kolhydrater så att blodsockret stiger över en viss nivå så slutar den att bränna fett kan man säga på ett något förenklat sätt!

Om du är väldigt känslig kan det vara ett tag.. men när blodsockret sjunker under en viss nivå så ökar fettförbräningen igen.. lite beroende på hur väl kroppen är förberedd på detta.. hade du omställningsbesvär.. då var inte kroppen inställd på att bränna fett!!

Åandrasidan så är det inget som helst problem för de som har en fungerande metabolism, då tar kroppen energin från det som finns tillgängligt och i ovansagda ordning ungefär!

Man får altså fundera lite på varför man dras med en övervikt.. beror det insulinresistens/glukosintollerans eller för att man äter för mycket/fel.. i bägge fallen kan man applicera principerna i LCHF, hålla ner blodsockret till rimliga nivåer och äta mat som gör att man står sig mellan måltiderna på mindre mat!

Jag skulle vilja påstå att många tål mer kolhydrater så länge man inte tar dessa från dåliga källor.. men som de flesta fattar så är sällan sött o gott något som gynnar viktnedgång oavsett kostmodell!

Man får pröva hur mycket man tål av kolhydrater.. och jag anara att alla inte behöver ligga på ketogena nivåer.. men är man insulinresistent/diabetiker.. så har man inte lika stor frihetsgrad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

brallan
0

Jaaa, hur känslig jag är för kolhydrater…

Antagligen mer känslig än jag tidigare förstått. Har som sagt ätit LCHF i 8 dagar och märker redan skillnad. -3 kg, lugnare mage utan gaser som jag hade mycket av tidigare, känner mig mindre sugen, mindre plufsig överlag. Det är det jag kommer på just nu.

Hade ett BMI på 28,9 när jag började LCHF så klart överviktig med mina (då Glad)74,4 kg till 160 cm.

Det jag vill är att i första hand gå ner till runt 64 kg, sen får jag se hur jag fortsätter, om jag vill ner ytterligare eller satsar på att hålla vikten. Hälsovinsterna jag redan märkt av peppar såklart.

Zepp
0

Kör på i tre månader så kan du utvärdera då, huruvida denna kosten hjälper dig till ditt mål!

De där tre kilona är med största säkerhet vatten som var bundet till glykogenet.. som därvid börjar ta slut.. nu kommer omställningen då kroppen skall börja fett o protein.. kan leda till en del omställningsbesvär.. men stå ut, det går över!

Gaserna kommer oftast av fibrer som vi inte kan ta upp.. men som tarmbakterierna gillar.. och som tack avger gaser o oljud!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

brallan
0

Jo jag förstår att kilona säkert var vatten, dock ser jag skillnad i hur jag ser ut kring midjan/höfterna (lovehandles), och det är jag glad för Glad.

Usch då ska man få omställningsbesvär nu… vad är det man brukar få besvär av då och hur länge brukar det hålla i sig?

sarag
0

Alla får inte omställningsbesvär. Jag fick inga alls. Mådde bara bra hela tiden och gör så fortsättningsvis (4-5 år nu).

Men besvären kan vara kraftlöshet, trötthet, huvudvärk, "dimmig i skallen" mm.