Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3510 ggr
Medlem
0

Vad behöver en fet kropp?

Jag känner en man som körde vattenfasta i 40 dagar, han bara drack vatten under dessa dagar. Han påstod att han blev piggare och att han gick ner i vikt. Han hade övervikt före fastan så ni vet.

Jag undrar, om man har övervikt så kan väl kroppen använda eget reserv för att få energi? Man kan vara utan mat tills kroppen bränner ner sitt fett? Det är väl bara vitaminerna och mineralerna kroppen behöver plus protein så får kroppen inte bränna ner sina muskler?

zikzak
0

Jag såg en dokumänter om en gubbe, komer inte riktigt ihåg vad han vägde men de va uppåt 300kg, dom gjorde ett experiment med honom, han drack bara vatten o åt vitaminpiller, han käka inte på över ett år o gick ner massor, låter ju helsjukt men självklart är våra fettreserver till för att vi ska leva av dom.

Jag tänker inte prova men man e allt lite nyfiken endå =)

Medlem
0

Den man jag känner eller kände för han är död nu var 65 år gammal när han vattenfastade. Han berättade om de hälsovinsterna han fick med fastan. Huden, håret och naglarna blev friskare, bättre sömn och bättre matsmältning.

missaz
0

Jo, nog kan man leva på sina fettreserver om man bara får vatten och vitaminer/mineraler, men kroppen lär verkligen känna att det är total kristid och genast lägga på sig fett så gott den kan när den väl får mat…

Att gå ner i vikt är väl egentligen inte det svåraste (man KAN ju som sagt leva på vatten och vitaminpiller ävenom det är jobbigt) det svåra är väl att hitta en väg som man klarar att hålla vikten på resten av livet.

mikaelj
0

"Protein-sparing modified fast" inkluderar adekvat proteinmängd, vitaminer, mineraler, essentiella fettsyror (omega-3 och -6).

Se t ex http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

Aniara4
0

Instämmer med missaz. Visst går man ner i vikt genom svält (oavsett om den är total eller bara delvis), men man förlorar mycket muskler, och framför allt sabbar man ämnesomsättningen så att man lägger på sig vikt igen dubbelsnabbt så snart man börjar äta igen.

Då är det bättre att på LCHF-vis övertyga kroppen om att man inte behöver såna stora fettreserver eftersom det är gott om mat. Och framför allt förstås att inte få så högt blodsocker att insulinet måste komma och skyffla in sockret i fettlager för att få bort det ur blodet!

Medlem
0

Jag vet missaz, men om man direkt börjar med LCHF som inte ge kroppen kolisar så får den använda energin från maten då? Jo kanske gå upp 2-3 kilo bara?

Medlem
0

Det här är bara funderingar jag får, inget att följa eller så.

#5 Men fettet i kroppen är som ett reserv, man svälter ju inte så länge man vet att man får energin från det fettet.

Wtn3
0

Nej, men kroppen noterar ändå att man inte får någon energi utifrån, så den överlever genom att äta av sina muskler och sitt kroppsfett, så den "vet" att det finns ont om mat att tillgå, när sen tillgången blir godare (dvs man börjar äta igen) passar den gärna på att bygga upp nya lager. Fast om man går från svält till LCHF går man nog inte upp så mycket pga låga insulinnivåer, men om man inte har svultit sig ner till normalvikt kan man räkna med att det tar ett bra tag innan kroppen känner sig bekväm med att släppa på resten av överskottsfettet.

[Marja-Liisa]
0

Nu kommer jag inte ihåg var jag läst detta men jag har en uppfattning om att man kan inte få ut av kroppens fettreserver mer än motsvarande ca 0.5 kg vecka, om man går ner mer då är det vatten och muskler samt bentätheten försämras. Man behöver äta fett för att kunna bränna fett. Mycket av proteiner behövs för reparation av kroppen, en del av aminosyror används igen men risken för att inte få alla essentiella finns och kan skada kroppen.

Det finns många överviktiga som har kropp som svälter.

mikaelj
0

De kanske inte svälter, men de får inte i sig den essentiell näring kroppen behöver: tillräckligt med protein, tillräckligt med omega-3 (w-6 har de överskott på), tillräckligt med vitaminer, och tillräckligt med balanserande mineraler (överskott på natrium och kalcium, men för lite kalium och magnesium).