Kravmärkt eller Omega-3?
Köpte ägg idag. Stod och valde mellan Kravmärkta och Omega-3. Det blev de sistnämnda, eftersom de var billigare.
Vilket är bäst? Har hört att båda ska vara bättre ur Omega-3-synpunkt, men finns någon skillnad egentligen?

Ena dagen hör man att det ena är bättre än det andra…nästa dag…ja du vet!?
Jag köper KRAV/ekologiska för att jag tror det är bättre ur ett vidare perspektiv, hönorna tycker nog det iallafall.
Jorå… jag tror nog att jag tycker så också Pasi, ur ett etiskt perspektiv alltså.
Dock är den krassa verkligheten en annan och plånboken är tunn… Så jag tänkte bara om nån visste just ur Omega-3 synpunkt vilket som är bäst.

Jag har aldrig sett någon mätning på det…och det kanske inte skulle säga så mycket iallafall eftersom mängden EPA kan variera ganska kraftigt.
Men man tar väl det man har råd med, tycker jag.

Alltid eko…dels är det helt otänkbart för mig att främja producenter som har sina hönor i bur,dels är jag övertygad om att ägg från "gladare" hönor är både nyttigare och sundare och dessutom så ha är allt foder ekologiskt som de äter och de får gå ute och sprätta, ja,det känns bra.
#4 Ekologiskt är ju alltid bättre, men vilka hönor går ute och sprätte på vintern, inte kan det vara många, möjligen här i Skåne. Jag köper även frigående inomhus.
Det sägs ju att vi får i oss alldeles för mycket omega 6. Proportionerna mellan omega 3 och omega 6 borde vara 1:1, dvs lika mycket av båda.
Det går ju åt mycket ägg här hemma numera så jag köper ett paket av både krav och omega-3 ägg när jag handlar. Ibland köper jag ett flak ägg på torget. Önskar jag visst någon vettig äggproducent i närheten av Göteborg som man kunde storhandla hos.

Köper omega-3 ägg. Men det bästa vore ju en kombination…
På mitt äggpaket (Omega 3-ägg) står det att äggen kommer från svenska, FRIGÅENDE höns!
Det här med äggen är inte lätt.
Krav-märkta har antagligen inte rätt omega3-omega6-balans.
För oss som äter low-carb är ju ägg ofta en basvara så det är ju önskvärt om man får bra ägg, till ett hyfsat pris.
Kör också med Omeg3-ägg-
Resonerar lite om det på bloggen.
Intressant! Och himla bra blogg!
kravägg har den rätta balansen mellan omega 3 och omega 6 för oss. det köper jag

Jag köper både och. Äter två ekologiska och ett omega-3 ägg varje dag till frukost. Köper eko äggen på en sidan av stan, och omega-3 på den motsatta. Så det blir ca 5km promenad varje gång jag ska köpa ägg. Åt endera håll alltså.