Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5054 ggr
badde
0

Normalvikt & Kolhydratskänslighet?

Hejsan alla där ute!

Jag har ätit LCHF-kost i ett par månader nu och har märkt att jag mår väldigt bra på insidan och på utsidan av kroppen, men jag har ändå en del funderingar. Jag börjar med lite bakgrundsfakta om mig :)

Jag är 22 år gammal, kvinna och s.k normalviktig och har alltid varit det, förutom under en tid i mina tidiga tonår då jag var underviktig eftersom jag led av ätstörningar, jag springer 10 km ca 3-4 ggr i veckan och styrketränar ca 2 ggr i veckan. Jag har aldrig haft problem med sötsug eller liknande, men i perioder har jag haft "ätardagar" med bullar, godis och dylikt på helgerna. Jag har inte märkt någon viktuppgång efter dessa "ätardagar". De senaste 2-3 åren har jag inte ätit särskilt mycket kolhydrater men inte mycket fett heller. Jag började med LCHF eftersom jag upplevde att jag ofta hade huvudvärk, var trött och hängig, ville äta och bli mätt med gott samvete och för att jag gärna vill minska lite på underhudsfettet(mest kring låren och höfterna). Jag vill inte gå ner i vikt, utan bara ersätta lite av fettet med muskler :)

Nu undrar jag hur min normalviktiga och aktiva kropp kommer/kan påverkas av strikt LCHF-kost(jag får i mig runt 2000 kcal och äter under 5% kolhydrater per dag). Jag undrar även hur min kropp påverkas ifall jag väljer att göra avsteg från kosten någon gång(ifall jag helt enkelt vill ha en påse lösgodis). Är det möjligt att bli extra kolhydratskänslig genom att äta strikt LCHF-kost?

Jag antar att det enklaste är väl att vänta och se hur jag påverkas av kosten, men det hade varit intressant att få svar från någon som är kunnig inom detta område!

MatsL
0

En del påstår att de omedelbart stannar eller går upp i vikt om de äter fler kolhydrater. Det är fullt naturligt, eftersom kolhydraterna "binder" vatten i kroppen, sådär en 4-5 gånger sin vikt. Så om du kolhydratfuskar en dag kan det synas som en viktuppgång på 1-2 kilo, men detta är ingen fettviktuppgång och därför inget att oroa sig för. Vid återgång till ketogen kost tappar du vattnet fort igen.

Wtn3
0

Det händer för en del att kroppen vänjer sig av med sockret och att lösgodis och annat sött sen inte smakar gott alls, eller att kroppen rent fysiskt reagerar och man mår kasst, men så är det inte för alla, jag kan göra vilka avsteg som helst utan några andra konsekvenser annat än att jag går upp lite i (vatten)vikt, fast inte för ofta såklart, då går jag upp i fettvikt också.

badde
0

Tack för svar!

Jag förstår att det är väldigt individuellt angående avsteg. Vem vet, jag kanske inte blir alls sugen på en godispåse någon gång! Det ska bli spännande att se hur kroppen reagerar :)

badde
0

Frågan är dock: om jag väljer att äta lite godis, kommer min kropp reagera mer nu när jag äter enligt strikt LCHF? Jag har ju inte märkt någon förändring i vikt eller hur jag mår tidigare(innan LCHF). Blir man genast mer kolhydratskänslig om man äter LCHF-kost?

Wtn3
0

Det vet man inte förens man provat, en del blir fysiskt illamående av avsteg, andra klarar dem utan något problem alls.

sepersl
0

jag tål lite kolhydrater i vilken form som helst. Äter jag något som innehåller socker så får jag ta en mindre bit än vad jag gjorde som icke-lchf:are, annars mår jag dåligt. Ett par bitar godis går oxå bra, men äter jag mer blir jag "sockersjuk" dvs. mår dåligt. Mao så går lite bra för mig om jag tänker på hur jag mår. Sedan hur det blir långsiktigt vet jag inte.