Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 9058 ggr
martinis
0

kålpudding?

går det att göra kålpudding i micron?

finna det något recept?

JAUS
0

I mikron? Obestämd Gör det i ugn istället. Köttfärs, lök, kryddor äggstanning (grädde ägg) och röd- eller vitkål.

Åsa S
0

Äggstanning i kålpudding?????

KarinSch
1

Har testat  att göra kålpudding fast utan ris i köttfärssmeten och sirap i kålen och tyvärr var det inte speciellt gott, köttfärsen blev torr och väldigt kompakt och kål utan någon sötma är rätt trist, så den rätten funkar inte för oss tyvärr.

nobban7
0

Jag brukar bryna köttfärs, kål och lite lök i ordentligt med smör. Saltar, pepprar och lägger i en ugnsform. Häller över grädde och låter det puttra ihop i ugnen. Borde kunna funka att köra det i micron efter bryning men då kokar kanske inte grädden in lika bra.

Sheena
0

Kålpudding á la LCHF är en jättegod variant på kålpudding, vet dock inte hur det funkar i micron. Men man kan väl alltid göra ett försök. Skrattande Det första man måste göra är väl att minska satsen iaf, denna blir till en hel långpanna. Är keso och mkt buljong i vilket gör att den inte alls blir varken torr eller för kompakt. Tycker den är super!

nobban7
0

Blev påmind så idag blev det kålpudding enligt #4

texarcana
0

Sukrin kan kanske funka istf socker. Det tål ju värme, inte minst. Som risersättning tror jag att keso (som föreslaget) kan göra puddingen saftig på önskvärt sätt.

texarcana
0

Ska testa en dag! Fast det får bli efter jul, har inte tid/ork nu…

JAUS
0
Anders-S
0

Köttfärsrätter brukar inte bli bra i mikro.  Anledningen är dels att fettet härsknar och dels att tillagningen blir ojämn. En del blir bränt och en del rått.

Kålpudding och köttfärslimpa blir däremot utmärkt i en miniugn.

JAUS
0

Miniugn borde vara årets julklapp enligt mig.

sigyn
0

Airam har en underbar "kålpudding" som görs i gryta. Så himla god och lättlagad.

Du hittar receptet här

http://airamsmat.webblogg.se/2007/september/kalgott-med-lingon.html

JAUS
0

Det är något fel på den här tråden. Den försvinner inte från "mina inlägg" trots att den inte har uppdateras. Jag måste själv göra ett inlägg här för att den ska försvinna.

Sheena
0

#13 Samma här, ordentligt störigt!! Rynkar på näsan

texarcana
0

#13 & #14

Här också. Kanske någon med administrationsrättigheter kan fixa till..?

JAUS
0
KarinSch
0

Blev sugen på kålpudding och tänkte göra ett försök till och det blev jättebra, här kommer mitt recept.

500 gr. skinkfärs

100 gr avrunnen keso

2 ägg

salt, peppar, timjan

1 kålhuvud, sukrin, soya, 1 msk honung (kan säkert uteslutas om man inte är kinkig med smaken) samt smör till stekning.

Blanda köttfärs, ägg, keso och kryddor och ställ i kyl en stund så smaken går ihop.

Strimla kålen och stek den mjuk i smör, häll på soya och honung samt sukrin till lämplig smak.

Varva i form och ställ i 200 gr ca 1 timme.

Blir vattning av keson men det slår man bara bort.

JAUS
0
texarcana
0

.

JAUS
0
texarcana
0

Gaga!

JAUS
0
texarcana
0

Fixa buggen i tråden, tack!

JAUS
0
texarcana
0

s

sigyn
0

j

Annamaria78
0

Kålpudding blir jättegott om man köper surkål i konservburk. Finns bland oliver och sånt på t ex ICA Maxi och /eller Willys.

Jag brukar ta 1/2 kilo köttfärs (nöt), creme fraiche och surkål.

Bryn färsen. Ta en ungsform, jag har avlång av glas. Ta surkål på bottnet, efter det creme fraiche (efter smak) försök och bre ut det så det kommer överallt sedan köttfärs och efter köttfärsen ett lager till med surkål och fraiche.Salta och peppra efter smak

Sätt in i ugnen tills man ser att kålen har fått färg. Brukar köra ca 20 min.

Det här är riktigt mumma!

sigyn
0

d