hungrig pa kvallen
Ny som jag ar med denna kost, har jag lite funderingar …
Jag ar ofta hungrig pa kvallarna, och da ater jag. Jag kan rora ihop en rejal omelett for att bli matt. Det maste val bero pa att jag ater fel nanstans…
Jag ater oftast 3 agg pa morgon med bacon, kaffe med lite gradde. Till lunch, kycklig eller kottt stekt i smor, med graddesas, lite vitkal till .
Till middag ater jag ungefar samma som lunch. Enda ar jag hungrig pa kvallen. Jag ar inne pa min femte dag med lchf, ar det sahar i borjan innan man ar omstalld…Eller ska jag ata mer eller mindre av nanting…

Om du blir hungrig på kvällen har du inte ätit tillräckligt på dagen för att hålla kroppen mätt kvällen igenom, jag kan med enkelhet trycka i mig 2000 kcal på morgonen, och på det står jag mig till nästa morgon, om jag istället äter 1500 kcal på morgonen blir jag hungrig på kvällen. Om du inte vill bli hungrig på kvällen så bör du äta större portioner på dagen, men det är inte nödvändigt egentligen, är du hungrig på kvällen så ät. Att det skulle vara sämre att äta på kvällen än på dagen är egentligen en myt, man förbrukar inte nämnvärt mer energi på dagen än på kvällen.
När man är ny på kosten kan det även vara svårt att skilja på hunger och sug, om man känner att man vill äta fast man egentligen nyss gjort det är det snarare sug det är frågan om (kroppen som längtar efter socker, kroppen är van att använda socker som energi), men det går över rätt snart då den förstår att den faktiskt kan använda fett som energi och bränsle.

Den enkla lösningen måste väl vara att äta middagen senare.
Med 3 ägg till frukost skulle jag inte orka äta lunch.

Det är vanligt att vara hungrigare i början. Man kan känna sig lätt "bottenlös" innan omställningen är klar. Jag misstänker att det delvis har att göra att man ställer om till en annan typ av hunger/mättnadssignaler än innan. En utspänd magsäck och skenande blodsocker blir t.ex. inte så relevant som definition på mättnad längre.
Själv åt jag en bra bit över 3000kcal/dag i början, och gick ändå ner i vikt ganska raskt. Efter ett tag lugnade det ner sig och jag var inte lika hungrig längre. Så länge man äter bra mat är det bara att äta tills man är mätt!
Det är på kvällarna jag har mitt sockersuget, som inte går att skilja från hunger.Kanske har du det likadant. Lite långtråkigt i vintermörkret, och vad ska man ta sig till. Att äta har ju alltid varit en kär sysselsättning, som är svår att bryta.Då kan man bli som djur i bur, kan inte släppa tanken på mat.For mig ar det alltid svart, lyckas inte alltid avsta fran frukt o annat saftigt.
idag testade jag att äta en rejälare frukost, omelett på 4 ägg, bacon, paprika, och grädde. Jag höll mig till kl 16.30 då jag åt middag, 2 stora kycklingfileer stekt i baconfett och en stor klick smör+ grädde. Vitkål vid sidan av. Senare drack jag en kopp te med grädde. Jag har inte varit särskilt hungrig idag. Så det är väl så att jag kanske åt lite för lite när jag åt…+ att jag är i början av min omställning.
Vad bra att du ökade upp matintaget idag. Jag känner också av den där bottenlösa hungern nu i starten. Har hållit på fyra dagar nu, och det går bättre och bättre.
Lycka till!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Undrar man äter för att få i sig 2000 kcal på morgonen??! =)

Man steker ett halvt kilo fläskfärs i ordentligt med smör/kokosfett, sen äter man det, fast man är allt bra mätt efteråt =)

Själv tar jag en kopp te på kvällen, med kokosfett i. Det funkar för mej.
Före jag började med Lchf var kvällarna ett enda frosseri i vad jag kunde hitta. Så det är vana också att man är van att äta, i alla fall jag. Men den är bruten som sagt ocg är man hungrig, så ska man äta . Hade det varit innan så hade jag kännt mej som en bov om jag var hungrig klockan 22 och ställde mej och stekte ägg, men nu är det helt okej, om jag vill
Fick förresten rådet själv här inne att äta lite extra fett, så det har jag tagit fasta på =)
Jag har svårt att stå emot kvällssuget när jag ska ha mens.

En kopp te o en ostskiva brukar jag äta på kvällen, vill ha nått för mediciner att landa i o sen tycker jag att jag sover bättre, hahaha.
Lurar säkert mig själv, men faktum är att tabletterna inte får tom mage att ligga o svida i.