OT Vargjakten.
Sverige är nära nog (7) sju gånger större än Litauen och folktätheten är mer än dubbelt så stor per km2 i Litauen än i Sverige. Vargstammen är (3) tre gånger större (600) i Litauen än vad den är i Sverige. Då jag frågar alla mina vänner här borta vad de anser om vargens vara eller inte vara så blir oftast svaren det att de inte bryr sig. "Vargen stör inte mig", är det oftast förekommande svaret. Jag köper till och från vildsvin av jägare och dessa har inget ont att säga om vargen. Vad har detta med LCHF att skaffa? Jo jag undrar vad egenintresse och lobbying kan ha för inverkan? Finns det intressen som påverkar regeringen att tillåta jakt efter det att dessa intressen påverkat eller är det så att de svenska vargarna är speciellt elaka? Vad tror ni? Jag är inte insatt i frågan men det var de enorma skillnaderna i siffrorna i vargpopulationen i de olika europeiska länderna som drog till sig mitt intresse, plus det att vargen trotts allt är en äkta LCHF: are.

Nej, våra vargar är inte ett dugg farligare än de i andra länder, däremot finns det ett varghat i det här landet från många som nästan verkar nedärvt, har aldrig förstått varför, det är väl evigheter sen en varg skadade en människa.
#1 Varghatet är nog snarare PGA skador mot djur, som höns , får och renar, snarare än människor.
Att detta hat sedan leder till myter och lögner som i sin tur förstärker hatet, t.ex. att vargar skulle attackera människor (spec barn).

Vargar attackerar tamdjur i andra länder också, men varghatet är enligt de jag pratat med inte alls någon större företeelse i t ex Kanada, och där dödade en vargflock en 22-åring så sent som 2006.
Måste bara säga att jag inte förstår det här med jakt över huvudtaget. Förstår inte tjusningen med att sitta och vänta på ett djur för att sedan döda det. Jag fattar att vi måste döda djur för att äta, men att göra det för någon egotripp - det fattar jag inte.
Än mindre fattar jag inte varför Sverige måste skjuta våra få vargar. De behövs för aveln, de finns trots allt bara ca 200vargar i Sverige

Jag älskar både jakt och fiske, men självfallet ska de djur man fäller ätas upp, att döda utan att göra något produktivt av kadavret förstår jag mig inte på.

Inte äter man väl vargkött? Det har jag aldrig hört talas om.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Vargar är inte bytesdjur, utan rovdjur, som vi. Rovdjur jagar inte andra rovdjur, om det inte är på dödsgränsen av svält. Det är helt enkelt inte värt besväret för den lilla energi (fett) ett rovdjur har på kroppen.
Några tankar från en icke särskilt insatt:
Ett argument för aktuell "skyddjakt" är att vargstammen i området riskerar inavel. Men vill skjuta bort individer i närliggande flockar för öka chansen att de istället ska para sig med individer lägre bortifrån.
Jag är rätt skeptisk till argumentet - låter lite "konstruerat". Men vet inte tillräckligt alls i frågan..
Konstaterar bara att ett "lokalt-kulturellt" inslag finns - att vargen är mer hatad än den borde vara i vissa områden. Jämförelsevis, som Bustas skriver i #0.
Undersökningar finns - tyvärr kan jag inte länka för jag vet inte vart jag ska leta - som säger att många skador på tamdjur beror på HUNDATTACKER, men att varg (och djärv) får skulden! Dessutom är lösspringande hundar ibland på vift och stör vargarna, vilket sedan lockar dessa till att närma sig människor och tamboskap.
Detta talas det rätt lite om..

Här hittade jag infon:

Jag har precis suttit och tittat på nyheterna på tv och det jag slås av är att det verkar vara en mycket dåligt planerad jakt. Jättemånga jägare har fått licens att skjuta dessa 27 vargar.
Det borde vara en mycket mer kontrollerad jakt om det nu ska jagas överhuvud taget när vargstammen är så liten som den är!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

I Expressen kan man läsa att Leif G W Persson vill att betdligt fler vargar skall skjutas. Sedan menar han att om han hade varit ute och skjutit, ja då hade vargarna fallit direkt. En sån kille va
.

#7: Stämmer inte riktigt det där, lejon dödar både hyenor och geparder om de får chansen, men dom äter nästan aldrig upp dem, dom bara undanröjer konkurrenter tror man.
Varghatet i Sverige kan ha sin grund i att vi har varit "vargfria" så länge att vargattacker inte längre ses som naturligt och dom skyddåtgärder man tar till i andra länder glömts bort. Vargattacker mot barn är inte tillförlitliga, i gamla tider var det en omskrivning för att sätta ut barnet i skogen, ett spädbarn skulle ju normalt inte komma i närheten av en varg, ändå står många av dem listade i kyrkböckerna som "tagen av vargen"
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Vår granne var en inbiten rävskjutare, något som jag starkt ogillar. När jag frågade varför sa ha att de konkurrerar om villebrådet. Jag frågade om han verkligen äter sork och sen dess har jag inte sett fler döda rävar 

Sork, hm, blev faktiskt lite sugen
Duger i krig.
Jag skulle hällre äta sork än räv.
Jag har bott nära vildmark nu över 20 år, vi har björn och varg i närheten och en gång har jag sett järv. Jag plockar bär och svamp och försöker bara komma ihåg att inte gå för tyst i skogen, var en gång nära att stöta på en björn, men den uppfattade mig i alla fall på trygg avstånd och försvann blixtsnabbt. Det var dock en upplevelse, blev aldrig rädd.
Jag förstår att rovdjuren kan vara på besvär för samerna, det gäller ju deras näring, när det gäller får då fungerar stängsel oftast.
Det är inte alla vi glesbygdsbor som vill bli av rovdjuren men jägarlobbyn är stark att man går inte ut alltid med sina åsikter.
Älg finns det gott om och då jagar man också för att äta köttet så det tycker jag är ok.
De flesta jakter handlar väl om att hålla en balans bland olika arter. Även om vi äter älgkött så far man ju inte skjuta hur mycket som helst och vilka älgar som helst och inte heller när som helst på året.
Har inte satt mig in i vad som gäller och vad som sagts om vargjakten, men jag kan hålla med om att det verkar konstigt att så många fått licens för att skjuta så få vargar.

De där vargjägarna verkar ju inte vara särskilt skickliga heller. Jag känner folk som jagar som bestämt hävdar att en riktig jägare inte skadskjuter - har man inte ett perfekt skott så avstår man. När jag går ut i skogen är jag betydligt räddare för att komma i vägen för "jägare" som skjuter på allt som prasslar i buskarna, än för att träffa på en varg!
Nja, det händer väl ganska ofta att djur skadeskjuts. Det är väl en av anledningarna till att du alltid måste ha en eftersökshund tillgänglig.
Fast visst känns det pirrigt att gå i skogen om det är jägare ute. Vår ena hund (den på bilden) kan ju lätt tas för en räv om hon inte har SBK-märket på sig.

Med tanke på hur många människor som vådaskjuts i samband med jakt så verkar ju inte alla titta så noga innan de skjuter. Ser man inte ens att det är en människa och ingen älg lär man ju inte kunna säga var på älgen man siktade…?

#13 räven äter bara ca 10% sork sen består resten av rådjur och deras kid, harar och deras ungar och markhäckande fåglar och deras ägg. och skjuts inte räven så blir det skabb som smittar tamhunden och lokatten och vargen.
Nog siktar jag noga och tänker innan ett skott avlossas och så är det med de flesta av mina vänner. vi jagar men det betyder inte att man kommer hem med ett byte varje gång.
Sen gäller inte allemansrätten i skogen före jakträtten enligt svensk lag. det innebär att skogsägaren och jakträttsinnehavaren inte behöver stå ut med folk i skogen under jakt. det är allmänhetens skylldighet att kolla när jakt bedrivs. och här har man koll, det ringer folk och kollar om de kan ta en ridtur eller om det jagas hare eller räv eller något annat.