Finns det OK margarin?
Hej!
Att margarin inte är något höjdarefett att förtära vet jag. Nu ska jag testa att utesluta mjölkprodukter (och spannmål enl. basallergi-teorin) så jag undrar om det finns något alternativ till smör som är ok. Jag såg i äggmjölk-tråden att man kan använda kokosfett istället för smör i äggmjölken men jag tror inte att kokosfett passar till allt. Jag tänker t ex på kryddsmör. (kryddmargarin låter bara för sorgligt men i alla fall som ersättning nu när jag testar mjölkfritt?)

margarin är aldrig ok. Vadsomhelst
annat är bättre. Har inte själv provat, men kan man inte göra kryddsmör på ghee?
Laktåsfritt smör?
Margarin vete fan, men bätre än kolhydrater antar jag.
Skall det bara vara till kryddsmör kanske majonäs kan funka?

Grader i helvetet som det så fint heter, jag skulle aldrig äta ett margarin, när jag inte äter smör blir det kokosfett eller ister, men inget av dem lämpar sig nog till kryddsmörimitation =), jag skulle skippa kryddsmöret och ta t ex oljebaserad sås istället, typ majonnäs, eller köpt bearnaise. Men vill du prova göra kryddmargarin så välj ett med så lite fleromättat fett som möjligt, Milda mjölkfritt t ex har inte mycket mer än en vanlig olivolja (fast kanske mer omega 6).
Kokosfett utan (kokos-)smak… visst borde väl det fungera som kryddsmör… Då smakar det ju precis så som jag kryddat o/e saltat den…
Jag har aldrig provat själv - men jag tycker inte det låter så fel alls. Jag tror banne mig jag ska prova nå'n dag. Alba Dalby's kokosfett är billigt och bra att prova med. Tack för idén!
Margarin - möjligtvis till skoputsningen…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Det finns laktosfritt smör att köpa i små silverpaket a´200gr.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Som sagt tror jag på smör utan laktos eller majonäs.
tror att du kommer bli besviken på kokosfett som antingen är fast(Håst) eller rinnande olja, finns inte något mellanting liksom.
Hej igen!
Tack för svaren! Det verkar vara som jag befarade, inget ok margarin. Jag ska alltså köra helt mjölkfritt så det räcker inte med de laktosfria produkterna, tyvärr. Smör blir helt klart värst att utesluta!

Gör ghi! Renat smör/smörfett
Smörsmaken finns kvar men är svagare.
Inget laktos, mjölkprotein eller salt. Kanske en liiiten mägnd när man gör den själv.
Kan finnas i turkaffärer eller så kan man göra det själv, inte alls svårt!
Sök recept på google. GHI!
En länk till förtäffliga Johanna Söderlund på
Kost och hälsa om
Ghi - också känt som skirat smör, smörolja och ghee
Busenkelt

Jag tror Paulun marknadsför något som skulle kunna kallas för margarin.. själv vill han inte göra detta då margarin har så dåligt renome!
Det är vad jag förstår baserat mest på cocosolja o några andra, antagligen enkelomättade oljor!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Blanda råa äggulor i kokosoljan?
Jag tycler du ska äta så naturligt som möjligt, och det brukar räcka med fett kött utan att tillsätta en massa.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Tack för flera bra tips! Ghi kan säkert vara ett alternativ senare när jag ska testa om jag kan äta mjölkprodukter igen eftersom det ändå innehåller lite mjölk men nu skippar jag mjölkprodukterna helt.
#9 Per H: Tack för länken; mycket instruktiv! #10 Zepp: jag ska kolla in Pauluns margarin men jag måste erkänna att det tar emot att stödja hans produkter, jag har inte fått något gott intryck hittills, tycker att de verkar rätt mycket gescheft - men jag kanske har fel?
"11 Voltaire: det borde bli lite majonäsaktigt? Kan helt klart vara en variant att testa till en köttbit. #12 Jennix; OK, du har en poäng där! Jag har bara haft lite svårt att tänka bort smöret, det var därför som jag letar alternativ. Om jag nöjer mig med olja i matlagning och på salladen så får jag antagligen i mig fett så det räcker.