Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3588 ggr
KatNyb
0

Alkoholfritt halvår snart till ända

I somras tog jag beslutet att ta ett vitt halvår från och med 1 juli. Det kändes bra att testa sig själv och kolla om det gav någon effekt på vikten som stått stilla länge. Nu är det bara några veckor kvar. Jag ska dricka gott vin och skåla i champagne på nyårsafton. Drygt fem kilo har ramlat av och det är jag jättenöjd med. Jag mår fint och att tacka nej till alkohol har gått förvånansvärt bra, även fast det varit en del festligheter under dessa månader. Det var lite kämpigt i början och nu i höstas hade jag en period när jag längtade efter ett glas rödvin till maten. Men jag la dom tankarna åt sidan. Jag är en vindrickare och det blir lätt en (o)vana att ta sig ett glas, särkilt om man har ett lådvin hemma. I fortsättningen tänker jag begränsa mitt vinintag. Har funderat på att tillåta mig två flaskor vin i månaden som får disponeras som det passar.

Efva
0

Bra jobbat! Och härligt att tappa några kilon också. Jag är också en sån som har lätt att unna mig ett glas vin då och då (i onödan egentligen), men som har lagt av helt med alkoholen, men jag har inte hållit på lika länge som du. Jag började nämligen gå upp i vikt trots att jag låg lågt på kolhydratintaget. Så att läsa ditt inlägg sporrar!!!

Mervi
0

Grattis! Jätte bra jobbat.

Laurel
0

Härligt KatNyb!

Det kan vara så att vinet stoppar nergången och då är det smart att prova att vara utan. Jag har också varit det men inte lika länge som du. Jag har inte druckit någon alkohol sen mitten av augusti. Jag har också gått ner litet sakta under den här tiden. Bra målsättning av dig med två flaskor i månaden.

KatNyb
0

Nu är mitt vita halvår till ända. Det var inte så där jättefantastiskt att dricka som man skulle kunna tänka sig. Det var OK. Jag var lite skraj för att jag skulle bli väldigt påverkad efter att ha varit utan alkohol så länge så jag drack mycket vatten till. Jag kände inte av vinet så mycket, drack sammanlagt ca 6 dl vin under ungefär lika många timmar.

KarinSch
0

Och du kände inte av det???

Nu dricker jag förvisso inte så ofta, kanske 4 glas vin per år och några öl, bara när det är mat som är speciellt god till, men jag drack 1,5 glas champange i går och kände av det, vaknade dessutom med huvudvärk så jag tror det är myket farligare för kroppen med alkohol än vad det är med lite kolhydrater.

KatNyb
0

Lite påverkad var jag ju så klart men ingen märkbar berusning och ingen huvudvärk dagen därpå. Men nu var det ju så att jag drack väldigt mycket vatten. Att du KarinSch fick huvudvärk av skumpa kanske inte är så konstigt. Man bli faktiskt mer påverkad av mousserande alkoholhaltiga drycker än av vanligt vin.

KarinSch
0

# 6

Dt hade jag ingen aning om, var kul att veta.