Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 3560 ggr
bullmamman
0

Bullmammans LCHF-tråd

Idag börjar jag med LCHF men oj vilket sockersug jag redan har. Jag är ett riktigt sockermonster. Igår tryckte jag i mig min sista chokladkartong nästan 500g utan problem. Idag har jag ätit 2 ägg och findus majonnäs till frukost.  Till lunch blir det torsk med bacon och en grädd-cremefraichesås. Men HJÄLP vad godissugen jag är

Zepp
0

Välkomen!

Du kan se fram emot några veckor som är kämpiga.. men sen vänder det!

Var inte så noga i början, se bara till att inte ha saker hemma som är fel.. se även till att ha sådant hemma som är LCHF som substitut!

Antingen väljer man att trappa ner eller så kör man stenhårt och tar alla omställningsbesvär med en gång!

Det brukar ta tre veckor för hjärnan att ställa om sig för "fettdrift", och för musklerna kan det ta tre månader!

Jag säger detta för att du inte skall bli överaskad, och mycket besvär sitter i huvudet, man vill gärna göra sig av med besvär genom att göra sånt som får det att försvinna!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

savonit
0

Ölkorv och ost var lösningen för mig i början

bullmamman
0

Jag har provat flera gånger att trappa ner på kolhydrater. Äta någon frukt om dagen och lite pasta istället för ett jättelass, men det spårar alltid ur och så äter jag snart lika mycket som innan igen. Jag tror jag måste sluta tvärt och inte ha något "förbjudet" hemma

Zepp
0

Jag tror att det mesta avgörs i butiken.. det är inga som helst problem att köpa hem något förbjudet om man bara köper en sak.. tex ett (1) äpple.. det är betydligt svårare att köpa pasta i lösvikt så det kan man avstå ifrån.. likaså med bröd eller bullar!

Jag tror du har nytta av lite inspiration.. av god LCHFmat.. dvs att ersätta pastakäket med delikat mat!

Låna eller köp några kokböcker.. i börja frossade jag i olika delikatesser som var tillåtna.. antar att det var lite kompensation.. numera är det vardagsmat som gäller.. antar att jag inte behöver någom kompensation längre.. mycket sitter i huvudet och vanans makt är stor!

http://www.lchfmat.com/

http://annajdjacobsson.wordpress.com/

http://www.lowcarbkost.com/low-carb-mat.php

http://www.lowcarbkost.com/low-carb-books.php

bullmamman
0

Tack för länkarna, ja det finns säkert jättemycket gott och nyttigt man kan äta men just nu fattar jag inte hur jag ska klara detta. Jag har huvudvärk och är toksugen på choklad, känner mig deppig och irriterad på omgivningen. Och det har bara gått några timmar utan kolhydrater. Hur kan man vara så beroende som jag varit. Jag har ätit en hel del ost med smör på så jag är ju inte hungrig men såå sugen. Mina kostvanor tidigare har nog varit bedrövligt dåliga. En chokladkaka på väg hem från jobbet, kex och kakor till mellanmål flera gånger om dagen och en massa snabbmakaroner o falukorv så gott som varje dag.

minnapinna84
0

det är jättejobbigt i början. iaf för mig, men man får stålsätta sig, INTE falla för suget. Klarar man de första dagarna så går de lättare sen. Jag lovar morgondagen kommer bli bättre. Men jag vet hur de känns med den där huvudvärken… inte roligt alls. (har svår migrän flera ggr i månaden när jag inte äter lchf)

Massa peppkramar till dig!

bullmamman
0

Och sen vill jag ju gå ner i vikt. Det är den största anledningen att jag vill äta enligt denna kostmodell. Jag otrivs verkligen att vara tjock. Om det inte varit för det hade jag nog aldrig hoppat på detta. Det är ju så kämpigt. Men jag vill verkligen bli smal nu. Men jag är rädd. Jag har läst en massa trådar och vissa har ju tydligen svårt att gå ner. Ost och andra saker kan tydligen ställa till det.  Tror ni jag kan gå ner något första veckan? För om jag inte gör det kommer jag nog falla för alla frestelser igen. Jag är rädd att jag inte tycker det är värt att fortsätta om jag förblir tjock. Jag har inga andra hälsoproblem som magåkommer el dyl. Det är min övervikt och mitt ständiga sötsug jag vill slippa.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De flesta tappar vikt redan första veckan om de bara håller ner kolhydraterna.. men det är som regel mest vatten varit bundet ihop med glykogenet.. det binder tre gånger sin vikt i vatten!

Det viktiga är att ställa om kroppen till att i huvudsak ta sin energi från fett.. det gör man genom att reducera kolhydratintaget.. men behöver inte nödvändigtvis leda till viktnedgång!!

Steg två är knepigare och handlar om att få kroppen att mellan måltiderna ta en del av energin från fettdepåerna,, det gör kroppen om man lyckas hålla nere kolhydratintaget tillräckligt samtidigt som du inte äter mer än att du är nöjd.. helst skall man klara sig utan mellanmål!

Som du förstår är det en omställning för kroppen.. det skall ändras lite i metabolismen, homeostasen skall finna en ny jämnviktspunkt där framförallt insulinet skall normaliseras på en lagom och jämn nivå.. någon enzym o lite annat ditten o datten skall uppregleras och du skall vänja dig vid nya hunger/mättnadssignaler!

Man får nog räkna med att ge det minst tre månader innan man kan säga något om hur det påverkar din vikt!!

Iallafall är det lättare att hålla ett rimligt ennergiintag när man äter essentiella näringsämnen och sällan är sugen!

bullmamman
0

ok förstår att man inte tappar en massa fett direkt första veckan. Vore ju för bra för att vara sant. Vätska försvinner. Men då undrar jag en sak. Salt binder ju vätska. Hur är det då om man äter en hel del salt? Jag älskar salt. Nästan lika mycket som socker. Bacon tycker jag är jättegott, och inte sköljer jag bort något salt där inte. Tvärtom tar jag vara på all steksky. Jag saltar också gärna reält på fisken och köttet. Kan det störa viktnedgång tror ni?

Kan tillägga att jag alltid haft ett lågt Blodtryck. Om det nu har med saken att göra vet jag inte men salt kan ju höja Blodtryck vad jag hört

Zepp
0

Till skillnad från vad många tror så har kroppen utmärkt förmåga att reglera salthalten i kroppen!

Och salt är ett viktigt livsmedel som ingår i många processer i kroppen.. altifråm magens salsyra till regleringen av blodvolym o Blodtryck!!

Salthalten regleras främst genom att du blir törstig och att njurarna utsöndrar överskott i urinen!

Momentant kanske man binder lite mer vätska men när du har varit på toa och gjort nummer 1 så är det problemet ett minne blott!

Vätskebalansen i blodet är rätt viktigt och regleras inom ett snävt intervall.. främst av ett antal hormoner!!!

"ADH, antidiuretiskt hormon eller vasopressin är ett peptidhormon som ingår i kroppens långsiktiga reglering av blodtryck och blodvolym. ADH bildas i supraoptiska kärnan (del av hypothalamus) men utsöndras från neurohypofysen. Utsöndring av ADH från hypofysen kan bero på flera olika faktorer. Bland annat höjda plasmanivåer av angiotensin, låg blodvolym, lågt blodtryck men även om blodet innehåller hög halt av elektrolyter."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vasopressin

"Elektrolyter är främst salter, men även baser och syror kan verka som elektrolyter."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrolyt

linn47
0

Jag började också med LCHF i veckan och det har gått bra hittills, men idag har jag varit jättesötsugen! Men jag har sökt nätet på något sött att äta som är "lagligt" och jag hittade en Chokladmousse.

Man blandar fet kokosmjölk med mascarpone och kakao. Man kan även ha i lite vaniljpulver om man vill. Det blir MÅNGA portioner om man tar en burk kokosmjölk, 1 burk mascarpone och ca 1-2 msk kakao. Skrattande

Det funkar för mig så här i början att ha något tillåtet gott i kylen att ta av när sötsuget faller på.