Julens/nyårets avsteg
Har ätit problemfritt med lchf i ett halvår, läs den första delen i tråden :http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=88411ce9-ca01-4550-9c0e-64ebad266a7b, där det står om mitt första ordentliga avsteg.
Julaftons maten var okej, drack ett par glas julmust, en halv macka, lite risgrynsgröt och lite choklad.
Dagen efter var det tufft, vilket sötsug jag hade. Klarade mig dock genom att "bara" äta 100 g pistagenötter och lite choklad.
Igår var vi och åt middag hos folk och då blev det ris och ännu mer julmust. När jag väl var hemma så smakade jag på alla alladin sorter (men ingen var god). Vräkte i stället i mig 150 gram pistagenötter och en clementin.
I dag började det bra men sedan var det dags och åka bort. Det blev två äckliga ljusa mackor och en flaska julmust. Blääää vad äcklig jag känner mig.
Vet att jag har gått upp allt för mycket, men vågen är sönder så jag har ingen chans att kunna väga mig. Men gissar på att jag har lagt på mig 2-4 hemska kilo (hemskt då jag äntligen låg på tvåsiffrigt).
imorgon är det nyår, det är lika med lunch, middag, fika, frukost och lunch hos folk. Alltså blir det vanlig mat.
Gillar det inte alls. Jag mår inte bra av att äta så här mycket kolhydrater. Kläderna går inte på, halsen bränner, huvudet dunkar, tinnitusen är värre, magen bubblar och magknipp kommer då och då. Men det är väl bara att bita ihop och tänka att nästa hur så ska jag
1) bli ännut bättre med maten
2)bli så frisk jag kan bli
3) få slut på alla eländighet.
4) och/om/när jag gått ner 10 kg (till cirka 90 kilogram) så SKA jag komma ut ur garderoben (berätta om mitt val av kost alltså).
Men kan ändå inte låta bli att må dåligt. Först för det som nyss passerade min mun och det som komma skall.
Ok.
Eftersom du mår så dåligt av det, varför gör du så många avsteg? Jag förstår att i någon situation så vill du göra avsteg, men inte till den graden att du mår så dåligt. Julbordet är ju fullt av LCHF mat och var du än befinner dig på nyårsafton så kan man väl göra en sallad till dig som du kan äta med köttet, fisken, kycklingen om inte detta erbjuds till alla?
Jag ska själv bort över nyår några dagar och har frågat vad som bjuds. Ska stanna förbi på affären på vägen och inhandla lite snacks till mig själv så jag inte behöver göra avsteg.
På julafton så skulle jag äta lite mer och det blev inte så mycket. Problemet var julmusten där, skulle gå och hämta vatten, men se där det gick inte farmor med på (varför det, julmust som är så gott, det hör ju till julen och blaa bla blaa).
Problemet är det att avstegen har kommit så tätt. Men tyvärr kan jag av en speciell anledning inte komma ut med att jag äter annorlunda kost (inte innan mars i alla fall). Annars hade jag fixat egen mat på nyårsafton / tackat nej till riset igår.
Tyvärr är läget som det är, det går inte att tacka nej till kolhydraterna (alltså jag kan tacka nej, men konsekvenserna kan bli än vad kolhydraterna gör mig) inte än iallafall.
Ok… då kan jag bara önska dig speciellt lycka till. Julmust Light är en höjdare förresten.
Allt har gått bra. Visst har jag fått i mig ett par chokladbitar, lite cider, fil en smörgås och lite potatissallad. Men nu ligger en fakir vecka framför mig, för att återställa kroppen.
Julmust light har enligt mig (tyvärr) en lite sötare smak, än den vanliga alltså. Men har nu i december druckit några light julmust flaskor, skillnaden är bara att jag dricker det för att det är gott (jämför med vin OSV för en del) och inte för att släcka törsten.