Förberedd på mingel
Igår var jag på Mia Törnbloms föreläsning "Självkänsla Nu". Det var fackföreningen som inbjöd till detta och i inbjudan stod det att man skulle börja med lite mingel med tilltugg. Aha, tänkte jag, tilltugg kl 16:30, det är nog inget för mig!
Jg hade gott om tid i stan så jag gick runt och botaniserade i Saluhallen och köpte mig en bra bit Brieost. Därefter fick det bli en Fanta Light. Gick sedan och satte mig på Centralen och åt min matsäck mellan dem som tryckte i sig mackor, hamburgare mm. Rätt mysigt att sitta och titta på alla människor!
Väl framme vid föreläsningen visade det sig att det gjort maxi-mackor! Visst, det var tydligen skinka och briost som "mellanlägg" men vilka brödbitar!
Förutom att föreläsningen var bra så var jag såååå nöjd med mig själv att jag tänkt till före och inte behövde känna mig sugen på alla dessa kollisar!
Härligt Gitsan…det är en seger!!!
Grattis!!!
Visst är det härligt när man gör dessa abrovinker och sen dessutom tycker att man själv drar det långa strået och man nästan tycker synd om alla andra….
Då har man kommit långt!!!
Det är sådana gånger jag lyxar med ett par skrivor rostbiff och Boursin-ost med vitlök… (jag köper helst rostbiffen över disk, då får jag rätt mängd och den som är "hemmagjord" och inte så mkt konserverad)
Numer pensionär i Nynäshamn
Bra gjort Gitsan! Jag har hört Mia Törnblom på bokmässan, en kort 20 minuters framträdande, men hon är festlig. Jag har tänkt att läsa hennes böcker, men hade glömt det. Bra att du nämnde henne nu skall jag kolla om bibblan har böckerna.

Jag har läst en av hennes böcker, Självkänsla nu, tror jag den hette. Jag har inget att invända mot hennes tankegångar när det gäller självkänsla, många kan säkert bli hjälpta av dom.
MEN - det som har hjälpt min självkänsla mest är ändå LCHF! Alla självhjälpsböcker jag hittills läst, som handlar om att öka sin självkänsla, betraktar jag numera som komplement. De flesta handlar ju om att förändra tankemönster, och det finns säkert ett korn av sanning där, men utan mättat fett har hjärnan lite svårt för ändra gamla invanda negativa mönster. Enligt min erfarenhet, alltså.
"still lost in space and time"
Odezza; det finns säkert mängder med sätt att öka sin självkänsla, eller rättare träna sig att tänka så att man ökar den. Alla sätt är nog bra om man känner att man gillar sig själv bättre!

Gitsan, jag hoppas att du (eller någon annan) inte missförstod vad jag menade. Jag har ingenting emot Mia Törnbloms budskap, eller att det finns massor med böcker i ämnet. Jag har läst massor av dom under årens lopp, och funnit tröst och hjälp i många av dom.
Det jag ville trycka på är att jag tror att hjärnan behöver mättat fett för att fungera som den ska. Det har jag själv erfarenhet av efter många års Depression, där inga mediciner hjälpt. Jag tycker att det är mycket lättare att tänka positivt med LCHF.
Jag förnekar inte heller att det kan bero på att jag har läst alla dessa böcker, så att de tankemässiga fröna redan var sådda, då jag lade om kosten.
Jag är också öppen för andra alternativa metoder för att öka självkänslan. Jag har gått kurser och lärt mig Reikihealing, för att kunna utöva det på mig själv. Det började jag med långt innan jag lade om kosten, då jag märkte att det hade positiva effekter på mina luftrör och på min självkänsla, och jag fortsätter med självhealing regelbundet även efter kostomläggningen.
Med andra ord, jag håller helt och hållet med dig i ditt inlägg. 
Det kan nog vara möjligt att hjärnan behöver mer fett för att fungera som den ska, jag vet för lite om det, men säger heller inte emot.
Och hjärnan behöver ju fungera för att orka jobba, dvs tänka.
Men en, från början, dålig självkänsla tror jag däremot inte har med fett eller inte fett att göra utan vilka budskap vi får till oss och hur vi hanterar dem
Men visst är det bra att vi verkar vara överens!
Och även om vi inte skulle vara det så är det också OK 

Hm, det här med självkänsla är ett svårt kapitel. Och jag tror att vi är ganska överens. Min dåliga självkänsla grundlades i barndomen, bl a genom 2 sjukhusvisteler, den första då jag opererades vid 6 mån ålder, den andra vid ca 18 månader. På 50-talet var föräldrarna inte välkomna på sjukhusen. Som tur är inställningen en annan idag. Min självkänsla förminskades sedan genom de budskap jag fick, fast det kallades uppfostran. Sedan blev jag mobbad i stort sett genom hela grundskolan, och mina föräldrar ville inte kännas vid detta. Jag hade självmordstankar redan som 9-åring.
Jag har insett att jag, sedan jag flyttat från mitt barndomshem, försökt att kompensera min dåliga självkänsla med att stärka mitt yttre självförtroende. Behöver jag säga att det inte har hjälpt, då min dåliga självkänsla ändå har styrt allt, från mitt yrkesliv till mina relationer med vänner, samt nära relationer. Det hela slutade ju med att jag brände ut mig för 10 år sedan.
Du har helt rätt i att en från början dålig självkänsla har att göra med de budskap vi får, och hur vi hanterar dem. Och det är där min poäng ligger, nämligen att jag tror att vi hanterar budskapen bättre om hjärnan får fett!
Jag har ju ätit som de flesta ända tills i somras. Som barn fick vi alltid potatis eller ris till köttet eller fisken. På lördagarna var det fest, då vankades det spagetti med ketchup, ingenting annat till, då vi barn tyckte att det räckte med den goda spagettin. (Mina föräldrar åt något gott senare på kvällen, vi barn var glada att vi slapp!) Det fett som förekom var margarin, då det var ett billigt alternativ till smör. I övrigt var maten tämligen fettsnål och kolhydratrik, då min mor var kostmedveten. Jag var tvungen att äta en hård smörgås med margarin på till morgonchokladen. I all välmening förståss. Detsamma i skolmatsalen, alla var tvugna att ta en knäckemacka (med margarin) till maten, och det kollades att vi verkligen åt upp den.
Jag vet ju inte hur min självkänsla hade utvecklat sig om jag blivit uppfödd på LCHF, och sedan fortsatt med det även som vuxen, men ändå fått samma negativa budskap från omgivningen. Det går ju aldrig att få något facit på det.
Det enda jag kan vittna om är att jag tycker det känns som om min självkänsla, och mitt inre lugn, och därmed mitt psykiska välbefinnande har ökat sedan jag lade om kosten.
Och jag ser ingen som helst motsättning mellan LCHF och andra sätt att försöka öka sin självkänsla på. Tvärtom, jag tror att det är viktigt att fortsätta att försöka vidga sina vyer och ädra sina tankemönster, t ex genom att läsa böcker, eller på andra sätt. Men jag tror ändå att genom att förse hjärnan med det fett den behöver, genom LCHF, så kan vi lättare sålla i det stora utbudet, och ta till oss de tankar och metoder som passar oss bäst. Vi är ju ändå olika, och tur är väl det!
Puh, det blev ett långt inlägg. Men jag tycker att detta ämne är sååå intressant! 
Odezza och Gitsan…
Jag önskar att vi kan flytta denna viktigare tråd till en bättre rubrik än "Alla tankar…", då blir den lättare att hitta sen, men till vilken… ? hjälp mig…!

Kanske en ny grupp igen… självkänsla och psykiskt välbefinnande? Jag vet inte, någon annan har kanske ett bättre förslag? Det känns inte helt rätt, då tråden från början handlade om att Gitsan med bravur klarade minglandet, det var ju bara orsaken till mingladet som ledde vidare till diskussionen om självkänsla…
Håller med Odezza, det började hur jag klarade av minglet….. Men om någon som läst Mia bok/böcker (jag har inte det) så kan vi ju starta en tråd under just Böcker. Alternativet är ett inlägg under Hälsa som heter just Självkänsla.
Självkänsla under Hälsa låter som en bra början tycker jag…

Bra idé, Margareta, som dina idéer ju brukar vara… 
Nu blev det en helt ny grupp istället.
Vinster - psykiska till skillnad mot fysiologiska
Hej!
Jag har varit med ett tag här men inte skrivit några inlägg. Har heller inte kommit igång med mitt ätande. Var kan jag hitta lite nyttiga inlägg för den som ska köra igång. Jag håller på att försöka läsa igenom det ni skrivit men hihi det är verklgien mycket att läsa.
Sen undrar jag vad eller vem är LCHF?

LCHF = Low Carb High Fat.
Du kan läsa gruppen (i menyn till vänster) LC-kost för nybörjare, kanske kika igenom artiklarna och länkarna!? Jag tycker heller inte att det är fel att läsa Sten Sture Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt" eller Lars-Erik Litsfeldts bok "Fettskrämd".
Hej Tack för det snabba svaret. Jag ska läsa igenom aritklarna och även länkarna,håller på med det nu:-)
ska leta på den som du pippsade om genast. tack än en gång