Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 15101 ggr
savonit
1

Substitut för pasta/ris/potatis

Hej, efter att ha tillsammans med min sambo förlorat totalt 30 kg. Varit jätte nöjde slutat med LCHF och nu på 6 månader gått upp 20 kg. Männer vi nu inför nya året att ta oss i kragen igen.

Känner att jag hjälpt många med gratis kokboken

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b9e77547-bbbf-407b-98e0-f32b37f1edff

Så nu tänkte jag att ni kunde hjälpa mig.

Med tipps på substitut till ris/pasta/potatis etc.

Typ Coleslaw.

Gärna i bra prisklass.

soderen
0

Surkål, smörstekt sparris, gratänger på bla kålrabbi, rättika, zuccini, aburgin mm, stuvad spenat, ja det finns säkert en massa mer.

Håll till godo med detta så länge, jag återkommer om jag kommer på mer.

/Ullabritt

Walnewra
0

Strimlad vitkål stekt i smör till en god pastasås på bacon och grädde…+champinjoner…MUMS!!

nyborjare08
1

Riven stekt blomkål och/eller broccoli. Squash i strimlor (mha potatisskalaren), snabbt förvällda. Kokt kålrot, mos på kålrot, blomkålsmos, broccolimos med baconbitar.

raphanus
1

Rättika på längden och tvären! Hyvla till lasagneplattor eller gratäng, klyfta till ugnspotatis, strimla till spaghetti. Rättika innehåller inte lika mycket stärkelse som potatis, så det blir naturligtvis en annan konsistens på gratänger och liknande, men trots detta är det en bra och matig basgrönsak.

Även zucchini går att strimla med potatisskalare till bandspaghetti. Ånga den lite lätt bara, så blir den al dente. Funkar jättebra som pastaersättning till spaghetti alla carbonara.

Blomkål som ersättning för potatis blir jättegott som mos. Även som ris!

Av keso kan man lätt göra en god motsvarighet till Ris à la Malta. Man bestämmer naturligtvis själv om man vill ha sött i, av vilken sort och hur mycket. Spad från relativt kolhydratfattiga bär, som hallon eller jordubbar, fungerar som saftsås till.

Cowboy
1

Mitt tips är: Leta inte efter substitut! Det går alldeles utmärkt att bara äta sovel. Det gäller bara att bryta en gammal vana att alltid ata potatis, ris, pasta eller bröd.

Jag äter gärna sallad till maten om det är passande mat men jag ser det inte som substitut.

JAUS
0

Bästa pastasubstitutet om man tar hänsyn till både smak och kolhydratinnehåll är shiratakinudlar. De innehåller dock knappt några kalorier överhuvudtaget så all energi och näring måste komma från såsen.

Per_W
0

Kålrot är ett utmärkr, näringsrikt och billigt substitut till potatis. Gör rotmos istället för potatismos. De innhåller mindre än 5 g digererbara KH per hundra gram. Ett bra livmedel liksom rättika trots att de är underjordsgrönsaker som många LCHF:are hetsar mot på olkara grunder.

Per Wikholm, LCHF.se

nyborjare08
0

Glömde lägga till vår nya favorit i hushållet: blomkål kokad i grädde tills den är mjuk och grädden är inkokad (så lite vätska som möjligt kvar). Mixa till mos med ädelost eller annan smakrik god ost. Himmelskt gott!

MimLan
0

#5 Starkt medhåll. Ett fokus på att försaka och substitutera blir lätt snett, då ser man inte möjligheterna så bra.