Förslag på nyårsmeny
Jag är helt utan fantasi just nu.
Vad ska ni äta på nyår? Det behöver inte vara superfint för det blir bara familjen men lite festligt vill man ju ha det. 

Vi ska äta ostfondue. Man behöver ju inte doppa brödbitar utan grönsaker och svamp går lika bra… och gott är det!
"You just have to belive…"
Funderade faktiskt på fondue också, vanlig köttfondue då, men småtjejerna (4 och 6 år) är ju inte så förtjusta i kött, om det inte är i korv eller köttbulleform.

#2 Ja, det är inte så lätt med barn alltid. Jag vägrade äta kött när jag var liten, i alla dess former, började inte tycka om det förrän förra året och då hade jag fyllt 31.
"You just have to belive…"
Jag tycker att lax i ugn passar när som helst. Jag använder salt, peppar, dill & citron förutom grädde som smaksättning.
Numer pensionär i Nynäshamn

Det är extrapris på oxfilé nästan överallt! 

Fryst hummer är också superbilligt nu (39kr/st på netto tex.), klyv och gratinera så har du en grym förrätt.

Eftersom vi bara blir fyra personer har jag funderat på sjurätters men bantat ner det.
Just nu lutar det åt Creme Ninon, Kronärtskockor (om jag hittar några som ser bra ut), Lax med kokossås, Tournedos, Pannacotta och lite ost och nötter att plocka med.
Men jag hinner ändra mig, det är långt till nyår 
Mitt förslag är också fondue. Det har blivit tradition hos oss och mina barn älskar det (trots att de under majoriteten av sina levnadsår inte varit några helköttsdiggare).
Det är så roligt för barn med de färgmarkerade gafflarna och att få vara aktiva och delaktiga med att peta på och av kött och vakta och lyfta ur gaffflar att de brukar kunna äta en och annan bit, bara i farten. Mitt tips är att strunta i oljan, den är dessutom för farlig för små barn att hantera.
Gör en god buljongfondue (behöver ju inte vara så stark om det är barn inblandat) då kan barnen utan risk doppa själva. Låt dem doppa korv och köttbullar (blir frikadeller) i buljong om de vill, vad är det som hindrar!?
Eller varför inte kycklingbitar (du kan ta bitar av färdiggrillad om du inte vill att de ska hantera rå kyckling) det är ju trots allt glädjen kring matbordet som är huvudsaken för barnen under nyår. De är inte så stingsliga med varken mängd eller sort för egen del. Det är iaf. min erfarenhet. Servera goda såser/röror/kryddsmör till som de tycker om. Skulle de nu "bara" råka gilla ketchup så är det väl ingen big deal det heller, inte under en nyårsmiddag 
VH!/K.
Här blir det paté, faktiskt med lite crostini, till förrätt och sedan skaldjur med diverse olika majonäsbaserade såser som huvudrätt.

Här blir det gratinerad hummer med div tilltugg och plock på sidan om samt några röror .
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Har sett färska ankbröst i affären och ankfett skall ju vara så nyttigt. Tänkte prova det med någon god sås, och dricka champagne till (även om det inte är den optimala drycken) och spara så vi får en skål till tolvslaget.
Goda feta ostar blir det förstås och till dessert crème brulée, utan socker för min del (och utan brulée också förstås), det funkar bra.
På nyårsdagen skall vi äta litet förrätt från ett paket kräftor jag har i frysen, sedan blir det någon fisk och en gammal favoritdessert - bananefterrätt - för alla utom för mig.
2 januari kommer barn och flammor och då blir det kräftsoppa till förrätt (av resten av paketet+skalen av det vi äter), hjortsadel, mera ost och till dessert min falska tiramisu som är väldigt uppskattad även av icke-LCFH:are.

Har inte bestämt ännu, men gratinerad hummer till förrätt låter gott. Har aldrig ätit det och tar tacksamt emot recept på goda tillbehör.
Varmrätten blir någon köttbit med smakrik sås och efter det tror jag att många smakrika ostar kan vara helt OK.
Sindri, hur ser receptet på din "falska Tiramisu" ut… har du lust att delge mig och säkert fler därtill? 
VH!/Kricko.
Jaa, gärna, men den är lite hipp-som-happ-efter-humör. Jag tar Mascarpone, 1 burk räcker till 3-4 personer.
Ev. blandar jag med lite grädde, vispad eller ovispad.
Så blandar jag i kaffe- och kakaolikör "efter behag", lite riven mörk choklad, lägger upp i skålar och toppar med hackad choklad. Vill man kan man ha vispgrädde ovanpå om man inte har det i.
Vill man inte ha i alkohol kan man ju ta lite snabbkaffe och kakao upplöst i grädde.
Det smakar i alla fall väldigt likt Tiramisu i min gom och det är busenkelt att göra och mäktigt att äta.
Har inte lagt in den under efterrätter eftersom det är så "oprecist", men gör det nu i alla fall.
Tusen tack, Sindri! 
Det receptet (alldeles precist nog för min smak faktiskt
) ska jag prova och det kan då inte behövas speciellt stor "klutt" per person då mascarpone är väldigt mäktigt.
Det enda som saknas är väl savoiardikexen uppblötta i starkt kaffe…. är det någon som har någon idé?
VH!/K.
sockerfria maränger kanske?

Helstekt entrecote med broccoligratäng och gräddsås (hasselbackspotatis för de som vill)
Pannacotta till efterrätt
En liten älgstek ligger i frysen och väntar på att bli marinerad i rödvin och sedan tillagad med enbär. Det blir gräddsås till och grovt blomkålsmos till (potatis för dom som tål det).
Förrätt blir någon skaldjurssallad och till efterrätt saffranspannacotta med hallon.
Gott Nytt LCHF-år!
buffé med kallskuret, olika patér, lax, kräftstjärtar mm, bröd till icke-LCHFare
till efterrätt blir det semi freddo med jordgubbar
Vi ska äta klassisk nyårsmat. Inga överraskningar här inte
Förrätten blir Skagenröra med avocado. Till varmrätt blir det oxfile med choronsås (hasselbackaspotatis till den som vill). Efterrätten blir en cheesecake med vit choklad och björnbär.