Vinegrettsås modell FET
Har börjat göra salladsdressingen med mixerstaven och det blir så himla gott! Jag har en behållare till min mixerstav men det går säkert bra i vilket avlångt kärl som helst. Häll i några dl olja (tex rapsolja) och 2 äggulor. Vispa med staven tills det vitnar. Tjockleken beror på hur mycket olja du haft i. Krydda med lite salt och svartpeppar + 1 kork vitvinsvinäger och en klick dijonsenap. Gör du den extra tjock passar den bra som smörsås till kyckling, kött eller lax. Blir den rinnig är det bara att hälla över salladen eller vad man nu äter.
Vanlig vinegrettdressing brukar dela på sig i flaskan men när man kör med staven gör den inte det alls.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Tack för receptet, skall prova redan idag till fisken. Hoppas jag har så mycket olja hemma så det räcker. Låter jättebra, passar perfekt i fakirkosten.
Jag är bara lite skeptis till Omega6 efter alla larmrapporter, annars låter det urpraktiskt…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tar nog olivolja och så tar man så lite av såsen så det går säkert bra. Och så tar jag omega 3 olja och äter fisk så det går nog bra. Det är en annan femma om man äter spannmål och annat onyttigt.
Jo, det är nog så, jag blir lätt försiktig i överkant.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det är inget fel i att vara försiktig.
Har gjort en sats med vit- och rödkålssallad som jag mjukgjort och sen hällt den här dressingen över. Står nu och drar åt sig. Men min sats tjocknade inte fast jag bara tog två dl. Berodde det på att jag använde olivolja?