Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 14176 ggr
Dunet
0

Choklad utan socker

Jag har en undran om någon vet..

Jag köpte  en vit choklad som heter Cavalier Belgian Chocolate White för att ha till en efterrätt, jag blev först mycket glad för den innehåller bara 9,5 g kolhydrater per 100 g, men när jag läste noggrannare så visade det sig att den också innehöll 39,5 g polyols, totalt 49,6 g kolhydrater på 100g.

Är det då 49.6 som är det man ska titta på?

Vad är Polyols?

MimLan
0

Grundläggande är att en vit choklad inte kan ha få kolydrater. Om man jämför med en riktigt mörk (standard 85%) choklad som har runt 19 gram kolhydrater låter 9,5 gram konstigt, det är ju en riktigt söt choklad.

Google ger: http://www.polyol.org/

Tittar man under FAQ står det till och med utsatt antalet kalorier, så totalsumman av kolhydrater i chokladen är vad jag skulle titta på.

Dunet
0

Tack MimLan

Det var som jag misstänkte, den var inte bra. Får hålla mig till mörk choklad när det ska festas.

Roarkish
2

Enligt Atkins så ska polyoler räknas bort för att få antalet netto kolhydrater. Så nej, du ska inte titta på 49.6g. Jag har själv ätit polyoler utan att falla ur ketos. Ur viktnedgångssynpunkt så kan polyoler ätas utan oro.

Den vanligaste polyolen är malitol. De skojar inte när de säger att malitol är laxerande…

JAUS
1

Polyoner är det samma som sockeralkoholer, dvs sötningsmedel.

MonicaHansen
1

Polyol är ett samlingsnamn på sötningsmedel som slutar på ..ol som maltitol, sorbitol, xylitol..

det som de har gemensamt är att de inte tas upp av kroppen och vi får inte i oss något socker så det räknas inte som kolhydrater direkt och man får sockerfritt godis som smakar sött..

. den vita belgiska chokladen äär god..

en nackdel är att sockeralkoholerna ligger i magen och tarmen och jäser på vägen ut, och skapar mycket gas och ev. också diarré så ät lagom och inte när du är bortrest eller ska på bio..

Annars finns 99-100% mörk choklad som är nästan sockerfritt och helt naturligt, som man kan smälta i vattenbad och blanda med lite god vispgrädde och hälla i formar..

Dunet
0

Mmm en sådan lycka. Den var så god. Då kan man ju njuta den vid något festligt tillfälle.

TackarGlad