Sant eller falskt?
Den här kommentaren hittade jag idag på nätet:
Vitamin E skyddar de känsliga omega 3 fetterna från att förstöras inne i kroppen.
PÅ vilket sätt skulle de kunna förstöras? Oxideras kanske?
Det står så mycket på nätet som inte har någon källhänvisning så det är inte lätt ibland att veta vad man skall tro på när man hittar "påståenden". Är det någon som vet? Sant eller falskt?
Jo, jag har för mig att jag har läst det där också - att vitamin e skyddar omättade och fleromättade fetter från att oxideras.

Det är sant…vilket kan vara bra o veta om man äter mycket av lättoxiderat fett.

Jo, det har jag oxå läst - t.ex. om man köper omega 3 som tillskott ska de innehålla vit.E. Dessutom ska man kolla att de innehåller mer EPA än DHA, det har jag läst i en jättebra bok som jag lånat ut, men tror den hette "Bot på naturlig väg", skriven av en läkare som vågar rekommendera alternativ behandling vid psykisk ohälsa - helt fantastisk läsning! Inte minst avsnittet om Omega 3!
Men samtidigt minns jag att Skaldeman sagt någonstans att äter man LCHF oxiderar man inte.

Gittan - Det är nog sant så länge man äter små mängder omättat fett…då räcker antagligen kroppens egen produktion av antioxidanter.

Jag trodde vit E var för att de inte skulle oxideras INNAN de hamnar i kroppen - under månaderna i de där små kapslarna ex. Men kanske hjälper det något i kroppen med…
Jo, det är för att skydda oljan i flaskan de tillsätter E. Ändå är många fiskoljor härskna enligt test.

De fleromättade fetterna verkar behöva ganska mycket antioxidant för att inte oxidera i kroppsvärmen…det lilla som tillsätts i fiskoljan verkar inte ge långvarigt skydd ens i rumstemperatur!?
Pasi (#5), menar du att man oxiderar om man äter MYCKET mättat fett?

Gittan - Nej! Men däremot av (enkel-,fler-)omättat fett i kombination med för lite antioxidanter.
Mättat fett är stabilt o bra även i kroppsvärme.
Men äter vi som äter LCHF enkel- och fleromättat fett?

Ja, majonnäs, vegetabiliska oljor, nötter, fläskkött innehåller ju sådant men även fisk. Men jag tror man vinner på att minimera intaget av sånt (iallafall omega6)… alternativt se till att man intar antioxidanter i någon form.
Jag tillåter mig de mängderna av omättat fett som finns i fläskkött och fisk men undviker oljor och majjo…o intar endast små mängder nötter, som trots allt innehåller annat nyttigt för kroppen.
Innehåller inte nötkött omättat fett? 

Klart det gör, dummer!
Men inte några jättemängder (speciellt inte av fleromättat fett).
De flesta matvaror innehåller såklart omättade fettsyror…men det skiljer lite i kvantitet och i kvalitet.
Dummer på dig själv du! Varför sa du FLÄSKKÖTT då? 
Innehåller fläsk mer omätta tän nöt eller hur menar du?

Mer fleromättat framförallt…tänkte lite i "dålighetsgrad"…fast tänkte aldrig dra upp alla matvaror…tänkte överlåta det till dig, hehe!
Jamen jag vet ju inte. Får grisarna mer fleromättat p.g.a fodret och varför får i så fall inte kossor också det? För att de är är gräsätare? 
Själv äter jag mest stekt svan. Det är otoligt bra fettsyrabalans i svan! 

Jag tror kossorna skulle bli jättesjuka om de fick lika mycket spannmål som grisarna…fast jag vet inte!?
Svan är alltid lika mumsigt!

Ha…svan tacka vet jag trana. Det sägs att man under förata världskriget tvingades äta sådana. Det tog tydligen en vecka att koka dom så dom inte var sega.: )
Nån som är gammal nog att minnas Povel Ramels "Jag VILL ha stekt svan!"?
Kanariefågel är också gott när man bara är lite småsugen. 

Hehe…ni är roliga!
Man ska inte ta de gamla tranorna utan de som är ca 3-5 månader…då är de mjälla och fina. Duger i brist på kalvar iallafall.