Alkohol på nyårsafton
Jag kör en icke helt strikt LCHF men jag har tagit bort alla kolisar såsom bröd, musli, pasta, ris, potatis,bullar och godis.och socker Det fungerar bra. Jag har ökat på med proteiner och fett men förmodligen för lite fett. Kan absolut inte tänka mig att ha varken grädde eller kokosfett i kaffe som ju är allra godast rent.
Jag har under den 1,5 månad som gått lyckats gå ner ca 3 kg. Jag har drukit lite vin vid två tillfällen i början men de senst tre veckorna har ingen alkohol slunkit ner inte ens glögg. Inte ens på julafton och annandagsmiddagen. Har inge som helst problem med att avstå. Jag löste det problemet med att erbjuda mig att köra - problem löst
Det Har dessutom slutat röka sedan 2 månader tillbaks.
Tuggar nikitiontuggumi och använder sugtabletter vilket förmodligen innehåller lite socker, men det får jag ta men tanke på alternativet. Tänkte börja ta bort det stödet och prova med sockerfria halstabletter istället. Det kan väl ändå inte innehålla så mycket mämgdr socker(ersättning). Tips på något som passar LCHF.
Men nu problemet; Nyårsafton som firas hemma och oss så jag kan inte påstå att jag ska ut ock köra bil. Och dessuttom vill jag dricka lite och bara hoppas att inte vettet går ut eter ett glas.
Menyn ser ut så här
Välkomstdrink - mousserande torrt vin ca 1 dl (för mig)
Förrätt - Avocado, parmaskinka, lök, creme fraiche 34%
Till det 1 gals vitt vin (ca 2 dl)
Varmrätt - Entrecote som är kryddas med lite honung, chili och curry och en maderiasås. Maderiasåsen kan jag avstå och ta en rejäl klick smör till istället. Till det vill jag ta ett glas rött vin (ca 2 dl) till eller försöka få det vita att räcka till varmrätten.Salladen till varmrötten består avFrapefruktmed skalade klyftor, delade körsbärstomater, avocado i mimndere biter, delade mozzarela ochmozzarellaost
Till dessär -ett coupglas med lite fruktsallad frö en port en clementin, 1 dadel och ett äpple,1-2 msk granatäplekärnor. På det vispad grädde snaksatt med citron och rivet skal av citron, Slutligen garneras med lite flagad mandel. Tänkte att till min portion utesluta dadeln och minska på äpplet och ta större klick av grädden
Övriga gäster kommer att få någon drink, eller wisky .
Men till tolvslaget vill jag ha mousserande torrt vin, ett glas blir ca 1 dl.
Tror ni det kan fungera utan att jag stör viktminskningen. Jag vet att alkohol förbränns först
Nötter och mandlar kommer att fimmas som snacks till förrätt och att ha att knapra på under kvällen.
Snälla någon här på sidan. Vad tror ni om detta. Ska jag ändra på något mer, eller måste all alkohol bort?
De flesta torra vita viner innehåller mindre än 5 g kollisar. Unna dig ett planerat avsteg vad gäller vinet. Maten är ok, desserten kanske du skulle skippa dock, men annars tycker jag att det ser bra ut.
Jag tycker menyn låter som en jättegod komposition. Honungen och desserten är väl det som är "avsteget". Men ett avsteg någon enstaka gång tycker jag att man kan unna sig. Det är när man gör avsteg lite titt-som-tätt som det gör mer "skada" än nytta.
Så, jag skulle tillåta mig själv att göra ett avsteg från lchf på nyårsafton och sedan fortsätta 'som vanligt' igen fr o m nyårsdagen!
Gott Nytt År!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Ett smalisknep.. blanda vitt vin med lika del sockerfri lightläsk som fruktsoda, trocadero, portello..
schkåll!
För många på den här sidan är inte light-produkter alls något smalis-knep eftersom man triggar sockersuget med all syntetisk sockerersättning som ju dessutom kan vara tvivelaktig ur andra synpunkter.
#4 "För många på den här sidan…"
Och för åter många andra av oss andra på den här sidan kanske det är helt OK med lite lightdryck vid något enstaka tillfälle
. Alla har sina knep…
För många på den här sidan så fungerar det också väldigt bra med light-produkter (socker light, inte fett light). Jag har följt sötningsmedeldebatten sedan jag började med LC kost och fortsätter följa den, men har använt sötningsmedel och detta har inte hindrat min viktnedgång. Sötsuget är en bråkdel mot vad det var förut och oftast finns det inte alls.
Jag är inte alls säker på att sötningsmedel triggar sockersug. Jag har inte märkt det hos mig själv. Atkins tillät också light dricka i sin diet och hans patienter hade stor framgång och minskat sockersug. Min fru säger också att light dricka framkallar sockersug. Ändå är det hon och inte jag som går och letar socker i skåpen på kvällarna. Hon dricker minimalt med light drickor men äter kolhydrater.
Det finns absolut negativa sidor av sötningsmedel och vissa är säkerligen bättre än andra. Ur mitt perspektiv så är det inte så svart som det utmålas här ibland.

Jag brukar dricka "Spritzer" eller Wein Schorle som det heter på tyska; Isbitar, torrt vitt vin och mineralvatten. Mums!
Jag dricker oftast vodkadrink: Vodka, vatten, pressad lime och ett par frusna hallon. Tunnskivad lime för dekor. Samt krossad is/iskuber.
Schlurp!
Skulle gärna ta ett glas torrt vin, för bra vin är jättegott. Men jag blir så j*dra sjuk på nästan ingenting. Vodkan funkar bättre, men även den måste intas i "lagoma" doser.
Någon enstaka gång blandar jag med mineralvatten istället för kranvatten. Det är också väldigt gott, men jobbigt att bära hem.. 
Tack för bra tips, men att blanda ut det goda vinet med vatten eller någon lightdryck, det gör jag inte. Då dricker jag hellre mindre och får njuta av smaken.
Men det är ju positivt att lightläsk är OK. Jag har inte något större sockersug så det är jag inte rädd för. Å andra sidan så tycker jag om vatten, gärna smaksatt med lime eller nåt.
Vi var på fest på annandagen och eftersom jag körde så hade jag "riktiga" skäl för att inte dricka alkohol. Värdinnan var förtvivlad över att jag bara drack vatten. Men jag mådde så bra (speciellt dan efter) och jag hade dessutom mycket trevligt.
Gott nytt år önska jag er allesammans