LCHF-typ2diabetes=bra paleo+typ1=bra?
Finns det åskter eller erfarenheter kring om lchf er den kosten typ 2 diabetiker mår bra på men typ 1or har mer utbyte av paleokost?Att typ 2or mår bra av lchf finns jo ingen tvil om-men blir själv (typ1a) mer och mer övertygat om att for oss 1or er paleo ett bättre alternativ.(om jag fex kollar michellestype1diabetes.blogspot.com) Skillnaden ligger jo mycket i allergi aspektet och utan mjölkprodukterna fungerar det inte riktig som lchf känns det som.(Kaseinet och gluten triggar immunreaktionen hos 1or som forstör insulinproduserande celler.)
Det är nog bra om du förtydligar vad LCHF och paleo innebär för dig och ditt inlägg. För mig innebär inte LCHF mejeriprodukter alls, utan det handlar just om LC och HF, att en del tål mejerier och andra inte är en annan sak för mig och inte explicit LCHF.
Ok!
Skillnaden är att paleo uteslutar lectinrika grönsaker och bönor-mejeri produkter-och den har inte samma fokus på mycket fett,och är inte strikt vad gäller kolhydrater (frukt) -alla spannmålsprodukter är absolut inte en del av paleo.Teorien går mycket på att vi inte ska ha spannmål eller moderna mjölkprodukter.
Uteslutandet vid lchf blir jo automatisk vad gäller potatis fex, och det blir det också v.paleo.Men-der lchf beskrivar kolhydraterna som problemet, argumenterar paleo att det är lectinerna (naturlig skyddsmekanism i planten som vi inte mår bra av.)…som är problemet.
Paleo tolererar altså en hel del av frukt-men inte alls potatis -peanötter-aubergine etc.Så det handlar om att ha kunnskap om vilka grönsaker som inneholler lectiner och inte.Det blir mindre protein efter min erfarenhet på paleo-och mer kolhydrater.På Linneas tråd Bota diabetes finns en hel del länkar om tema lectiner.
Paleo känner vissa som Stenålderskost.Men det blir inte korrekt att beskriva det så skriver Staffan Lindeberg en svensk forskare på kosten, och det handlar om evolution och vad vi genetisk mår bra av.Som jo också lchf gör.Jag är inte kritisk till mjlkprodukterna och tror det blir en mycket bra kost -med mindre-man har en autoimmun diagnos som typ 1 är, och det beror jo antagligen på att man har blivit introduserat till mjlkproteinet kasein i for tidlig ålder innan man kan handtera det och gluten intolerans.Spannmål uteslutas jo också i lchf,som jag tror har bidratt till att folk mår mycket bra.