Dietistbesök
Jag var hos dietisten idag, inte för egen del, utan för min dotters. Puh, vilken PÄRS!!!
Först skulle det gås igenom hur vi hade ätit över jul och nyår, och jag ljög så näsan växte flera meter… Därefter fick min dotter sitta och peka ut portionsstorlekar ur en bok som dietisten hade. Det gick väl halvbra, men även min dotter ljög och fyllde i med sådant som dietisten ville höra.
Till slut tog jag mod till mig och frågade försiktigt om dietisten hört talas om att mättat fett ska vara nyttigt. Jag sa något i stil med att jag läst något på nätet om det här och att jag undrade… Dietisten blev väldigt förfärad och betonade att man ABSOLUT INTE fick överdriva fettintaget, och att FLEROMÄTTAT FETT var det allra, allra bästa! Det var t o m VETENSKAPLIGT BEVISAT enligt henne…
Det var som att trycka på en knapp, hon orerade i c:a 25 minuter utan uppehåll om ämnet och slutade med att konstatera att för viktminskningens skull så handlar allt ändå om det totala kaloriintaget och att "…en kalori är en kalori, oavsett var den kommer ifrån!".
Jag kunde inte låta bli att fråga om det i princip innebär att vi kan välja om vi vill äta enligt tallriksmodellen, eller om det går lika bra att klämma 4-5 Pigalle om dagen i stället, och om vi skulle gå ner i vikt ändå… Då kunde hon inte svara.
Usch, det känns faktiskt förfärligt det här. Här är vi TVINGADE att gå till den här kliniken - DEMO - på Huddinge sjukhus, eftersom min dotter är överviktig och flera instanser har remitterat henne dit; skolhälsovård, barnläkare samt BUP. Jag "måste" fullfölja det här, annars anser de inte att jag tar mitt föräldraansvar o s v. Det känns för jäkligt rätt och slätt!
Dietisten tyckte förresten att min dotter var "jätteduktig" som hade köpt Cola light när hon var på helgkollo före jul, i stället för godis. Jag frågade om inte lightprodukter och Sucralos o s v kan vara skadligt, speciellt när man har en biokemisk obalans som ADHD, vilket min dotter har. Nej, OOOO nej, det var så bra, så bra så! "Här GILLAR vi lightprodukter!", berättade dietisten.
Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Tur ändå att min dotter genomskådar bluffen men ändå lyckades hålla tand för tunga. Tycker det är strongt gjort av en 9-åring att klara det faktiskt.
Hemma firade vi med härliga, feta karrékotletter!

Låter som om din dotter är riktigt smart och skarp för sin ålder!
Har läst nån blog nånstans på nätet om en mamma och dotter som "var" överviktiga båda två och där dottern dessutom var väldigt känslig för kolhydrater med viktuppgång som följd. De körde en variant av Low Carb…kommer ej ihåg vilket…och blev båda "normalviktiga".
Mamman berättade att hon hade ett helskotta med skolköken, vårdcentraler m.m…där de tyckte att hon mer eller mindre gödde dottern helt uppåt väggarna fel….men tji har de fått allihopa.
Tror det är lättare att som du…ljuga dem blå och nöjda. Detta fungerar juh, så kör på. Det är ju ett bra sätt att lära sig själv att uppskatta portioner på, då man eftersom kräver mindre och mindre portioner. Har upptäckt att jag oftare och oftare får lämna mat på tallriken…för att jag helt enkelt inte längre orkar äta upp allt! Det trodde jag inte skulle hända.
Dietisternas "väg"…gör ju oss fettisar ännu fetare! …fråga Skaldeman!!! det intygar han garanterat till 100%…men säja det till en dietist
…då är man nog illa ute…än så länge. Men tror ju att detta sätt att äta kommer mer och mer att bli känt. men då det blir "berättigat" att äta så hära…då är vi förhoppningsvis redan smala och pigga och sunda
Mina barn är inte överviktiga…snarare tvärtom. De får äta som "vanligt"…men har förklarat att rent socker ska man vara litet försiktig med och inte överdriva intaget med. Och min 6-åring köper det!!! Bara godis på lördagar och efter middagen.
Lycka till båda två och stå på er!
Tack snälla Bullan!
Man får se det från den ljusa sidan; att man faktiskt vet hur man ska göra och att de i sinom tid får se…
Vilken jobbig stund ni fick där, trist att dietisten var så hjärntvättad… Jag har hört Rössner säga ett otal gånger "en kalori är en kalori är en kalori" och det låter som han vore hennes ledstjärna;) (Det om Rössners kommentar är ett faktum och inget jag säger för att vara elak- bäst att vara tydlig här
)
Jobba på som ni gör, din dotter verkar vara en skärpt liten tjej!
Tack, tack magma!
Kom faktiskt på att jag tog upp det här med hur man mäter energi, bombkalorimeter o s v. Frågade om inte en gummistövel i en sådan ugn också skulle avge en viss energi och om det var OK att äta den gummistöveln… Min tanke var väl att skapa någon slags diskussion eller öppning, men det gick inte hem det heller…
Ja, min dotter - Baerta - är rätt vass faktiskt. Inte menat som skryt, men hon hänger med och tar reda på saker. Det är bra tycker jag.
Skönt det är över för denna gång så ni kan fortsätta på den inslagna banan.
Min dotter har diabetes och går hos dietisten ibland, fast det är länge sedan sist. Hon sitter där och nickar och håller med och äter LCHF sedan 1 mars 2006 och slipper insulinet och nu är även Metfominen halverats. Läkaren frågade hur hon gjort när blodsockervärdena plötsligt låg på normala nivåer. Min dotter är feg och svarade bara att hon ätit nyttigt, doktorn frågade inte mer, nyttigt för honom och dottern är två olika saker. Hon har tappat en hel del i vikt och hon får väl berätta om kosten när hon är klar med hela viktminskningen.
Lycka till!
Tack, tack Mervi! Och grattis till din dotter också!
Härlig läsning så här på kvällskvisten DaMum!
Jag tycker ni gör det bra som orkar hålla masken, det hade jag troligen inte klarat.
Som jag sagt tidigare…
Mitt stora syfte med den här sajten när jag startade var att samla info om hur vi äter och varför på ett ställe, så att man kan låta andra gå in här och läsa… en slags "infobank".
Jag vill också att detta skall leda till att vi blir så många att vi blir en "omtalad grupp att räkna med" i samhället, särskilt på restauranger.
Visst är det bra att det fins LC-burgare på MAX (i Fittja tex) den typen av förståelse vill vi ha på fler ställen!!!
Numer pensionär i Nynäshamn
Ja, de där LC-burgarna känns som ett bra alternativ om man skulle behöva äta mat ute. Synd att inte MAX finns på fler ställen bara.

DaMum - Jag hade aldrig klarat att hålla masken som du gjorde, hehe…..
Skönt att det gick bra!
Apropå hålla masken… Ni skulle ha sett min dotter! Hon hade ju fått väldiga förmaningar innan att ABSOLUT INTE avslöja något om LC-kosten, och att låta mig sköta snacket om det blev kniviga frågor. Men hon ljög friskt och varje gång hon tog en lögn i sin mun, blinkade hon så där "hemligt" åt mitt håll. Det som hon trodde var en diskret liten blinkning var faktiskt tvärtom, jag tror dietisten undrade lite vad vi höll på med…hehehe…
Jag kom på en grej till. Jag tog upp det här med lättmjölk kontra vanlig mjölk, och att ju lättare en mjölprodukt är desto mer kolhydrater innehåller den. Dietisten kände dock inte till det…(!)
Något som dietisten uppehöll sig mycket kring, var just det faktum att man i princip kan äta vad som helst, men att man måste motionera och röra på sig. "Men jag då?" frågade jag, "…jag som inte KAN röra på mig p g a funktionshinder och massiv övervikt, vilken ände ska jag börja i?". Då menade dietisten att det i alla fall skulle vara bäst för mig med tallriksmodellen, långsamma kolhydrater e t c. "Men så har jag ju levt nu i flera månader och det har inte hjälpt! Jag har t o m haft perioder med enbart Nutrilett i flera veckor, svältperioder, grönsaksperioder, helt fettfria perioder o s v. Jag har inte gått ner i alla fall, vad ska JAG göra?". Åter betonade dietisten att jag ska motionera… vilket jag alltså inte kan… och så vidare…
Med andra ord blev detta ett till bevis för mig på att de som ska hjälpa folk inte vet ett dugg vad de pratar om. Jag kommer att fortsätta tjöta om det här, var så säkra! Nästa gång ska vi träffa dietisten i mars och då kommer jag att ställa ytterligare frågor till henne. Förhoppningsvis har jag även gått ner i vikt också, och kanske kan avslöja att jag börjat med LC-kost.
Jag gick upp 20 kg på 3 månader i samband med att jag fick en viss medicin (som jag efterhand hört leda till viktökning för många). Hade inte ändrat mina matvanor på något sätt.
Blev rätt chockad att man kunde lägga på sig så mycket på så kort tid så jag bad doktorn om remiss till dietisten. Väl där frågande jag om sambandet mellan medicin och viktökning och hennes svar var precis som era erfarenheter…. en kalori är en kalori och medicin innehåller inga kalorier. Fick i uppdrag att skriva matdagbok tills nästa besök, hon trodde mig uppenbarligen inte när jag sa att jag inte ändrat matvanor.
Behöver jag säga att jag avbokade nästa besökstid? En människa som i princi påstår att jag ljuger vill jag inte ha hjälp av. Och det var ju just det hon indirekt gjorde när hon inte trodde mig. Sedan dess har jag inte satt foten hos en dietist och kommer inte heller att göra det i framtiden.
SvartKaffe:
Jag förstår Dig fullt ut. För mig har det blivit viktigare med åren att den som råder mig har hela situationen självupplevd. Det är därför det är så lätt att lyssna på Sten Sture, dr Annika, Maria Tauson, Lars-Erik Litsfeldt och om det är någon jag glömt…
Ni har det inte lätt DaMum som är så utlämnade till det ni blir "ålagda" att göra för Baerta…
Nej, det är lite svårt. Och jag har också funderat på att skita i dietisttider, avboka o s v. Men då får jag ju stämpeln att jag är "ovillig att ta tag i min situation". Moment 22.
Det är verkligen skrämmande vilken "hjälp" man får av sjukvården!
jag har också stött på de där översittarna som "vet" vad de talar om. "-Jag har en dietistutbildning och därför är allt jag säger sanning!"
Sen finns de som säger en sak och lever på ett annat sätt, vilket förtroende man får! Jag gick hos sjukgymnastik och detist för att tränaupp en kropp som av tyngd får fel belastning, att då sjukgymnasten är så stor i kroppen att hon knappt orkar röra sig och visa rörelserna, känndes inte bra. Med risk för att någon känner sig på hoppad måste jag bara säga att jag har svårt för just läkare och sjuksköterskor som röker, ger inte rätt förtroende ingivande intryck.
På åtminstone ett av Sveriges sjukhus röker två läkare - den ena är lungläkaren - jag känner den andra…

Da Mum
Jag förstår inte riktigt varför du överhuvudtaget går till dietisten med din dotter. Det är ju bara slöseri med allas tid.
Fast kanske gör du en insats i alla fall. Det blir ju faktiskt mindre tid som dietisten får till att sprida irrläror åt andra oskyldiga människor ;-)
Skämt åsido ser jag ju av dina inlägg att du på kort tid har greppat LCHF-problematiken fullständigt och har nu tillgång till alla verktyg du behöver för att fixa till både ditt och dotterns problem.
Dessutom har du ju tillgång till alla kunniga och givmilda deltagare på den här bloggen som stöd och hjälp
Det svåraste måste väl vara att få styr på vad dottern får sig till livs i skolan. Det är väl där största risken är att mycket kullkastas.
Hon är ju egentligen alldeles för liten för att själv förstå och kan knappast förväntas själv styra upp situationen där..
Skolkökspersonalen lär väl inte vara lätt att få med på noterna.
Man har ju god lust att hävda att man är kolhydratallergiker för egentligen är det ju vad det hela handlar om..
Jag hade nog aldrig gått till dietisten igen utan försöka ta hand om det hela på egen hand nu när hela LCHF-världen ligger öppen för dig och din dotter i form av all info på nätet. Så förnedrande att sådana okunniga människor ska sitta och förhöra er om vad ni ätit i jul!
DaMums problem är att hon är ÅLAGD att gå till dietisten med dotten eftersom övervikten är så grav. Det är inte lätt att tampas med den typen av problem, eftersom "myndigheterna" då kan gripa in.
Därför tycker jag DaMum att ni gör helt rätt!!!
Satsa på loven är mitt tips… det hinner hända mycket med Baerta då!!!
Precis, över t.ex sommaren har ni världens chans att genomföra en stor förändring vad gäller både vikt och kost för Baerta! Och då kanske du/ni får ett större gehör i skolan när det gäller hennes mat som hon får där..?
Skolmaten: kan hon inte ha med sig en liten plastburk med smör och lägga på det varma köttet och äta grönsaker till, och lämna potatisen/pastan/riset kvar på tallriken? Tror du att hon själv skulle vilja gå med på det? Det kan ju vara lite känsligt att göra något som inte alla andra runt bordet gör… Det gäller för alla åldrar har jag märkt, men kanske speciellt för barn och ungdomar.

DaMum och Baerta vilken jobbig situation ni är i!
Ni är tappra! Önskar er lycka till!
DaMum, kanske har den här frågan varit upp tidigare,(Jag har inte läst alla dina inlägg) men finns det ingen läkare på din ort eller i närheten som är kunnig på LCHF? Du skulle ju behöva få stöttning av sjukvården istället för att bli motarbetad.
#21 Vilken drömtillvaro det skulle vara för många av oss
Hej alla ni underbar, goa, positiva och peppande medmänniskor! Har läst era inlägg och blir både rörd och glad, och inte minst berörd!
Det här är mer komplext än vad det kan verka. Med risk för att upprepa mig så är det alltså så att precis som Margareta skriver här ovan, så är vi ålagda att gå hos dietist. Baerta har varit överviktig i många år och eftersom jag är ensamstående, har en vuxen dotter som tidigt blev psykiskt sjuk och fick bo på behandlingshem, och eftersom jag dessutom själv är funktionshindrad så är jag i princip omyndigförklarad. Jag måste "spela med", annars finns hotet att de tar min lilla Baerta ifrån mig.
Det är så många som är engagerade i Baertas väl och ve, men det blir ju så fel. Och vi har ingen integritet alls längre. Jag måste vara tio gånger så bra och duktig som en "normal" förälder. Minsta lilla fel jag gör, vips! så blir det en ny utredning från soc.
Eftersom Baerta går i en specialskola, de är 4 elever och 3 lärare, så har hon ingen chans att smyga med några smörbyttor till skolan. Dessutom övervakas hennes ätande på order från skolhälsovården och DEMO-kliniken på sjukhuset. Man ser till att hon äter som hon "ska"!
Det finns inte mycket att spela på där liksom…
Vi får satsa på loven. Men ibland blir jag bekymrad, tänker att den här "blandkosten" hon står på nu (LC hemma, vanlig kost i skolan) kanske är sämre för henne än ettdera av dem.
Tur att ni finns här! Vet inte vad jag skulle ha gjort om jag inte fått möjlighet att ventilera mig här.
Tack ska ni ha alla underbara! Kram!
DaMum: Jag förstår din frustration mer än väl, eftersom jag själv oroar mig för mina barn och vi har inte alls i närheten lika bekymmersamt som ni har det.
Min dotter blandar med LCHF hemma och skolmat i skolan och jag tycker det är bäst så tills skolan ändrar sig. Jag vill inte missunna henne det fett som jag vet att hon behöver och jag vill inte heller ge henne något annat än den "rena mat" vi lagar utan tillsatser (minst lika viktigt som kolhydratmängderna anser jag själv…).
Sen får hon (13 år ) välja själv. Vi har skivat bröd i frysen och hon tar av det ibland till frukost.

DaMum: jag är säker på att LC hemma och vanlig kost i skolan går utmärkt. Bäst är dock att se till att den "vanliga" kosten åtminstone inte innehåller läsk, snabbmat, kakor, godis etc…

Ja, *suck* vad skall man ta sig till med alla dessa dietister som "vet" allt!? Jag beundrar dig DaMum (och Baerta) att du orkar! Men ni verkar ha skinn på näsan båda två!
Jag tror som Doc att "blandkosten" inte skadar, det blir ju nästan som GI istället. Där kan man väl äta "normalt" en gång om dagen - är det inte så?
SvartKaffe: Vad lugnande att höra att det finns andra som ökat rekordmycket på kort tid! Själv ökade jag 15 kilo på 3 månader för ca. 13 år sedan - det var tydligen något hormonellt…. Jag trodde först inte heller att det var möjligt! Men nu är vi två - då måste det ju sant!?
Ja, vi får väl fortsätta så gott det går. Tyvärr tror jag den här blandningen ställer till det med avseende på Baertas viktminskning. Hon hade gått upp litegrann nu när vi var hos dietisten… Inte bra, och genast blev det ju massa frågor kring det.
Förstår att det är ett dilemma både för dig DaMum och för Baerta.
Kanske skall du låta henne äta som dietisten vill fram till sommarlovet? Då slipper ni ljuga och det blir inget bråk ifall Baerta skulle råka försäga sig eller om någon "kommer på er" att göra tvärsemot hemma. Det låter i mina öron som lite stressande att mamma säger en sak och dietisten en annan, för att inte tala om att bli övervakad på skollunchen. Stress är inte bara att ha bråttom…
När sommaren kommer kan ni börja minska kolisar och lägga om till helt strikt kost när lovet kommer. Kanske i kombination med mer motion? Muskler förbrukar ju mer energi (dygnet runt) om man motionerar lite regelbundet.
Gumman: Jag har aldrig fått någon förklaring till min snabba viktökning (förutom sambandet med medicinen) men tror också att det har att göra med något hormonellt. Har också haft stressproblematik efter det och gått upp ytterligare tio kilon men på betydligt längre tid (3 år).
Har testat sköldkörteln och enligt min läkare ligger jag inom normala värden. Troligen är det väl också hormonerna som ställer till att jag inte gått ner något på två månader med lchf trots att de flesta tydligen rasar i vikt.
Har börjat läsa ett dokument som jag inte riktigt orkat "sätta tänderna i" förrän nu. Jenny Reimers "Maten vi borde äta". Hon är överläkare vid Härnösands sjukhus. Jag klipper och klistrar från ett pdf-dokument så det blir lite konstigt med åäö, de blir ersatta med a och o.
Glukagonets betydelse i fettforbranningen och samverkan med insulinet och kolhydraternas medverkan i detta, talas det fortfarande inte om pa ett tydligt satt. Kroppens eget fettlager toms normalt sett bara pa begaran av hormonet glukagon. Men glukagon tillverkas aldrig sa lange insulinnivan ar hog. Insulin inhiberar namligen produktionen av glukagon. Insulinproduktionen stimuleras av hojning av blodsockerhalten och insulinnivan halles hog av hogt blodsocker.
Nytt tillfort fett, liksom det gamla fettlagret, kan saledes INTE anvandas till energi samtidigt som nya rikliga mangder blodsocker hela tiden kommer till och stimulerar till fortsatt hog insulinbildning. Bade glukos och nytt tillfort fett lagras darmed som fett, vid hog insulinniva. Kanske detta kan vara orsaken till att vi har upplevt "atandet av fett"som "fettbildande" – men inte sett att orsaken ar hogt insulinpaslag som orsakats av hogt blodsocker, orsakat av rikligt starkelseatande. Vanligtvis ates ju starkelsen tillsammmans med fett och da har fettet fatt skulden.
Om det här stämmer så verkar det vettigare att hålla sig till en variant av kost tills sommarlovet och inte blanda. Å andra sidan kanske det här är ett vettigt dokument att skriva ut och sticka under näsan på både dietist och matsalsvakterna?
Du hittar det i sin helhet (76 sidor) här. Det jag saxat ovan är från sidan 17 längst ner. Det jag klistrar in nedan är från sidan 25.
Att som tamligen frisk person uppna normalvikt sa smaningom och utan att behova "banta", gor man lattast genom att ga ifran en insulinbaserad amnesomsattning med fettuppbyggnad till en glukagonbaserad amnesomsattning med fettnedbrytning.
Eftersom det här är skrivet av en överläkare så kanske det har lite mer "auktoritetseffekt" på dietist och skolpersonal än ditt personliga tyckande och tänkande. Du kan ju skicka med nya numret av Året runt också med artikeln om Annica.
behandlingen av er två, DaMum och Baerta, borde vara ett fall för JÄMO. Vad fruktansvärt jobbigt att känna sig omyndigförklarad bara för att man har funktionshinder och är överviktig. Det tråkiga är ju att det är så många som ser ner på andra människor när de inte är "normala". Det som om att prata om någon när den står bredvid- nä fy!
#28 Jag instämmer i dina funderingar. Dels kan det inte vara lätt att mamma ber en ljuga inför "auktoritetspersoner" och dels måste en blandad kost av LCHF och "tallriksmodellen" vara förödande för vikten. Bättre då kanske att "ge upp" och snällt göra som dietisten säger, och sen använda sommarlovet till att äta LCHF-kost. Har man då dessutom uppnått resultat under sommaren kan man ju sticka det under näsan på dietisten. BTW: Är det inte lite sjukt att föräldrarna står maktlösa inför vad barnen äter i skolan? Avskaffa skollunchen säger jag!!!

Da Mum
Nu förstår jag lite bättre hur ni har det.
Jag tycker du är en tapper kvinna och en bra mamma som kämpar hårt för sin dotter.
Jag tror också att dom kloka råden att använda loven till LCHF och att acceptera "tok"dietisterna så länge är bästa strategin.
Det gäller ju att se till att ingen extra börda läggs på flickan.
Stor kram och hoppas det går bra för er..
Hej allihop! Ni är bara för gulliga, tack ska ni ha! Vilken peppning jag får!
Tack också SvartKaffe för texten från Jenny Reimer! Den ska jag verkligen använda mig av!
Lite glad är jag i alla fall… Jag och Berta var hos hennes sjukgymnast idag. Där passade jag på att väga mig, och jag hade gått ner 2,3 kg. Då berättade jag för sjukgymnasten att jag har börjat med LC-kost. "Du menar Atkins?" svarade hon. "Nej, jag äter bara fett och protein, inga kolhydrater" svarade jag. "Men är du inte rädd om hjärtat?" utbrast sjukgymnasten upprört. "Jo, det är därför jag äter så här nu" svarade jag.
Sen tillade jag att jag tyckte att även Baerta skulle må bra av LC-kost, men att jag ansåg mig omyndigförklarad och övervakad.
Inte vet jag om det här hjälpte. Sjukgymnasten ingår ju i det team som behandlar Baerta på DEMO-kliniken. Kanske sådde jag ett litet, litet frö i alla fall.
Vi får hoppas på det