LCHF för vegan?
Vill bjuda en vän på middag ikväll och hon äter veganskt förrutom keso och smör. Vad ska jag laga?!

Oj, ja det var svårt…
Hon äter inte grädde heller? eller ost typ Halloumi?
Tänkte på stuvade grönsaker med stekt halluomi till.
"You just have to belive…"

Nope, bara keso och smör. Och det är ett stooort framsteg efter nästan 10 år som vegan! jag skrämde henne genom att berätta vad margarin är, mohaha.

Ja, margarin är ju ingen större hit. 
Smörstekt kål kanske?
Äter hon något "substitut" som quorn eller soya?
Tofu kanske? Tillsammans med godkända grönsaker?
En blandning på äggplanta, squash, lök, vitlök och paprika och hackade tomater. krydda med salt chili, färsk persilja och andra goda kryddor. Koka ihop så att tomaterna blir lite såsig. Använd mycket smör och stek tofu till. Den behöver en del goda kryddor också!

Tofu går bra men inte quorn (innehåller ägg).
Tofu stroganoff och tofufisksoppa har vi lagat förrut men det vore kul att göra något annat. Kanske blir det stekt vit- eller blomkål och smörstek tofu och svamp…

Stekt kål med tofu och svamp tycker jag låter gott i alla fall! 

Thaigryta, med grönsaker, sojaproteiner och kokosmjölk.
Avovado är gott.
Mixa olika sorters koktabönor, krydda efter smak, tex S&P och spiskummin, olivolja då får du en sort dipp till grönsaker.
Om du lägger i lite "godkänd" mjöl kan du forma biffar av den och steka sedan.
Förväll blomkål, mixa en burk majs, krydda S&P o curry, sedan häller du på den mjuka kålen, och in i ugnen.
mvh Dora
Om äter smör och keso då är man inte vegan längre, utan vegetarian. Om hon kan äta smör så borde hon väl äta grädde då de består av samma råvara. Tofu är inte bra mat, bättre med fermenterade sojaprodukter som tempeh, miso etc. Vad sägs om en wok bestående av bambuskott, lök, shiritakinudlar, kokosmjölk, seitan, paprika/chili, makadmianötter och lite sojasås? Chiafrön är ett utmärkt proteinkälla för veganer annars.
Äter hon keso så äter hon ju redan grädde, så lite till kanske inte dödar henne? 
Så hon äter keso men inte grädde? Keso innehåller löpe (gjort på kalvmage) medan grädde enbart innehåller just vad det låter som, grädde.
Kanske tål att föras vidare till henne att det är bättre ur veganetisk syn att äta grädde än keso.

Löpen är sytetisk numera har jag bestämt för mig!
Att vara vegan handlar oftast om något etiskt ställningstagande!
Jag har ingea bekymmer med att laga mat till folk som äter annorlunda än mig själv.. gör någon grönsakstillbehör till din egen mat så äter du sovlet och hon tillbehöret!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#9, 10, 11 Haha det är en diskussion ni får ta med henne. Jag är glad att hon äter något animaliskt över huvudtaget och tror det är bäst att låta henne i egen takt börja äta fler mjölkprodukter.
#12: Keso innehåller s.k. "vanlig" löpe från kalvar. Valios Cottage Cheese däremot innehåller syntetisk löpe. Än så länge är det inte så många ostar som inenhåller syntetisk löpe.
MEN för att vara lite behjälplig till frågeställaren också: http://www.veganrecept.se
Toppenbra sida. :-)
Såg precis att det tydligen rörde sig om middag ikväll, så jag var nog lite sent ute med tipset ja…
Jag brukar steka lök champinjoner, brysselkål, gurka, små tomater och zuccini och krossade tomater (och vad mer man vill ha i) kryddad med curry mm i stekpanna under lock på svag värme tills brysselkålen är kokt och vad mer man vill ha i ,det tycker jag är gott och även min dotter som är vegan. sedan kan man man ju ha potatis, ris eller pasta till man behöver ju inte äta av det själv.