Olika sorters Creme fraiche
Std precis och läste på de olika sorter vi har hemma och noterade att den fullfeta varianten från "President" innehåller 2,6 g kolhydrater och 2,2 g protein att jämföra med Skånemejeriers som innehåller 3,5 g kolhydrater och 2,5 g protein.
Glädjande tycer jag eftersom Presidenten är godare :-)
Nån som har värdet på innehållet i Arlas?
Arla 34% innehåller 2,5 gr proteiner och 2,5 gr kolhydrater.
Ett tips är att Arla, och många mejerier med dem, har hemsidor där deras produkter finns med både innehålls- och näringsdeklarationer.
President tyckte jag var otroligt god. Väldigt krämig och den "vattnade" sig inte lika mkt som arlas eller de andra märkena som finns :)

Ja fast detta är ju ett forum som är till för att diskutera och tipsa så då tyckte jag att det var lämpligt att lägga in en blänkare.
Fö har jag köpt både presidenten och skånemejeriers variant på Coop Forum.
Tog en titt på President idag, kunde tyvärr lite tröttsamt konstatera att det inte är ren creme fraiche utan den innehåller även majsstärkelse. Inget att rekommendera ur ett par olika synvinklar med andra ord.
Ah, därför den betedde sig lite annorlunda kanske. Tråkigt att de ska slänga i sånt (jag kollade inte utan tänkte att 34%-ig cf borde ju vara som arlas..).

Yoplait Gourmet Creme Fraiche innehåller 41% fett och 2,3 % kolhydrater.
Det finns felkällor vad gäller kolhydratvärdena för syrade produkter. Gå efter fetthalten i stället. Ju lägre fetthalt, desto mer kolhydrater var det före syrningen och rimligtvis bör det vara mer kolhydrater efter mjölksyrajäsningen också.