Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3804 ggr
vildamatilda
0

sötningsmedel

Håller på att sluta röka med gott resultat. Från början hade jag plåster + nikotintabletter. Har slutat med plåstret men tar ca 5 tabletter per dag.

Problem: Tabletterna innehåller sötningsmedel. Hur farligt är det om man äter rent LCHF? Kan inte trappa ner mer just nu, men samtididigt är jag rädd för att dom förhindrar viktnedgång.

Vad tror ni?

lizaohman
0

hej vildamatilda!

Grattis till ditt hälsosamma beslut att sluta röka, det är ett stort steg i rätt riktning. Mitt råd till dig är att ta en sak i taget. Det vill säga, koncentrera dig på att sluta röka, ät så bra du kan - det hjälper mot all slags sug - och tänk inte på viktnedgång. Bara det att du oroar dig är största hindret för viktnedgång, eftersom det triggar kortisolutsöndringen.

Lycka till!

JAUS
0

I vanliga fall säger jag att man ska undvika konstgjorda sötningsmedel helt och hållet, men detta är ett undantagsfall eftersom rökning är betydligt skadligare än sötningsmedlen, så jag tycker faktiskt att du ska ta tabletterna tills du klarar dig utan dem.

Wtn3
0

En del kan äta sötningsmedel utan att det inverkar på hälsoeffekterna eller viktminskningen, andra inte, och alla sötningsmedel behöver inte heller vara någon större hälsorisk, vet inte vad dessa tabletter innehåller. Jag skulle dock vilja hålla med herrn ovan, om det hjälper för att sluta med rökningen så är skadan av sötningsmedlet väldigt försumbart om man jämför med skadan av att fortsätta röka.

JAUS
0

#3 Hur vet man att sötningsmedlen som aspartam inte skadar hjärnan när det tar flera år att utveckla alzeimers t.ex.? Jag tycker egentligen att ingen borde äta konstgjorda sötningsmedel överhuvudtaget, men just i detta fallet så det bättre med en kniv i benet än en i hjärtat.

Wtn3
0

Det finns mycket som pekar på att aspartam är skadligt, samma sak kan inte sägas om alla konstgjorda sötningsmedel. Om det beror på att de faktiskt inte är skadliga eller om det bara saknas tillräcklig forskning får framtiden utvisa, tills dess gör man antagligen klokt i att tillämpa försiktighetsprincipen. Personligen äter jag varken konstgjorda eller naturliga sötningsmedel.