Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 781 ggr
Tienna
0

hur mycket grönsaker/kolisar...

Det låter fantastiskt att ha gått ner så mycket som några av er har gjort! Själv har jag LCHF:at mer eller mindre slarvigt under en längre tid - var nog in här redan för ett år sen, men har 'halkat dit' under längre perioder. Men potatis, bröd, ris och pasta har varit bannlyst nästan hela tiden. Jag gick ner ca 6 kg ett tag, men i december så smög de sig på nästan alla. Nu har jag tagit nya tag och jag har väl tappat ca 2 kg sedan trettonhelgen. Vätska är det väl alltihop men det gläder mig ändå. Konstaterade med CalCounter idag att jag bara ätit ca 1100 kcal men i bra proportioner. Så ser jag att några äter över 3000 kcal. Då undrar jag om inte jag måste öka på matintaget, men jag är ju tillfredsställd som det är. Och vad ska jag äta? Det mesta av kolisarna kommer ju från mejeriprodukter, ja nästan alla och jag borde väl äta lite grönsaker i alla fall. Jag känner också av illamåendet litegrann, längtar efter frukt då för jag tror att det skulle lösa det problemet. 
Men nu till frågan - Hur många gram kolisar bör man äta? 5% av kalorierna ska det vara så om jag äter 2000 kcal kan jag alltså äta 100 kcal=25 gram?

Pasi
0

Man bör äta så mycket eller lite kollisar som man mår bäst av (eller går ner i vikt av)…det finns inget exakt svar på det. Prova några dagar med nästan noll…därefter några dagar med lite mer och försök komma på vilka skillnader du märker.

umbra55
0

Hej syrran.
(För den som inte vet, så är Tienna min syster. Duktig med kameran och  skettrevlig.)

Vet du vad det viktigate är? Att ALDRIG FUSKA för "då är du lätt tillbaka på ruta ett". Jag "åt LCHF"under ett helt jävla år, men käkade lite fel  ett par ggr i veckan. OBS LITE fel. Det stoppade fettförbränningen i flera dagar. Som nån sa- jag var kanske i ketos 3 dagar av sju. Det händer det inte mycket då!

Lite gick jag ner- 6-8 kilo.. men det är ju inget jämfört med många av damerna här.
Nu försöker jag hålla mig på banan till 100%.  Det är svårt- en del kolhydrater är väääldigt goda! Men jag ska hålla mig i skinnet i dag ialla fall. I morgon är en ny dag..*L*
Du får komma hit ner så lagar vi mat ihop?

PS En del käkar knappt 20 gram kolhydrater på en hel dag..

Mervi
0

Välkommen Tienna. Jag äter väldigt lite grönsaker just nu. När jag kollade i CalCounter var det 6 g kolhydrater. Det är perfekt för mig om jag skall ner i vikt.

Om du använder CalCounter så är det lättare att se hur mycket g och % det blir, annars är det ganska svårt.

Lycka till!

Umbra: Nu avviker vi inte utan kör rent och snällt LCHF eller hur.Flört

umbra55
0

nänä, mervi, jag håller mig i skinnet nu. Har börjat hantera min värsta fallgrop: fika på stan, med att ha en bit mörk choklad i handväskan. Det finns ju såna där 10grammare?.. Då "får jag också nåt till kaffet",, inte varje dag, men när det behövs.

Margareta
0

umbra55:
jag tillhör dem som normalt inte ens passerar 10-15 g kolhydrater… sista tiden har varit lite si-och-så, men jag är på väg upp på banan igen…

Numer pensionär i Nynäshamn

umbra55
0

Gott Margareta. DÅ blir vi tre trallande LCHF-jäntor igen då?
Det är livsfarligt att halka av banan. Ibland är det görenkelt att bli ordentlig igen, andra gånger tar det månader!!! Har precis kommit igenom det sistnämnda, så jag är lite extra motiverad att hålla f*n på mig nu!

Margareta
0

umbra55: jag har kunnat göra avsteg förut och sen vara helt strikt på banan igen, men den här gången har det varit jättesvårt. Värst hittills… men nu känns det som att jag är på gång igen…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag brukar också klara det men nu efter jul har det varit kämpigt.