Hjälp-sås till lutfisk
Har ni tips på hur man kan göra en god sås till lutfisk utan att reda med vetemjöl.
Jag tänkte ta grädde (matlagnings) och CF 17% och koka ihop med lite smör. Tror ni det kan funka? Vilka proportioner tror ni det ska vara?
Jag ska göra detta till middag idag.
Jag ringlar lite smält smör över fisken och äter blomkålsmos till.
Det funkar bättre om du tar riktig vispgrädde. Koka ihop och ha inte i smöret förrän du tar av kastrullen från värmen.
Annars räcker det med ungefär 1/2 tsk mjöl för att reda 1 dl grädde.
Det är ju lättare att få fastare sås om du använder fullfet grädde och CF på 40%… men som hemul säger, det räcker med ytterst lite mjöl för att reda, till en hel eller halv kastrull med sås duttar jag över knappt en tesked med idealmjöl för att få den rinniga såsen fastare…
Tack snälla ni för tips.
Eftersom jag gör mat till mig och maken så ska såsen passa till oss båda. Han får snällt äta samma som mig men med potatis, bröd och anndra kolhydrater.
Så nu går jag iväg och köper helfet CF. Vispgrädde har jag hemma. Och så tar jag lite idealmjöl om det behövs.
Jag har bara gjort lutfisksås en gång sedan jag började med lchf.
Då tog jag philadelphiaost och vispgrädde, när såsen var klar så blandade jag i smör. Men det kan ju var och en göra på sin tallrik.
/Ullabritt

Nu skall jag avslöja mitt hemliga recept på lutfisksås.. utan den anser jag att lutfisk är vemjelig!!
Ta först en rejäl klick smör, (ca 25 gram) som du smälter i en kastrull, häll på Ca 1 dl grädde som får koka ihop en stund!
Man behöver inte koka så länge och den blir inte direkt fastare för det!
Sen tar man ungefär en matsked majonäs.. eller mer beroende på tycke o smak.. jag gillar majosmaken så jag tar två låt sjuda en liten stund så tjocknar det!
Nu är såsen tjock men har för liten volym anser jag.. så jag spär med ca en dl spad från lutfisken, det ger även lite smak och så blir den simmigare igen!
Nu kommer vi till smaksättningen.. salt o peppar.. och det allra bästa en tesked eller mindre med dijonsenap.. går bra med annan senap oxå!
Smaka på såsen om den smakar bra krydda mer om du vill och på slutet stänger jag av plattan och knäcker ett helt ägg i såsen och rör om rejält.. den tjocknar rätt fort så servera med en gång!!
Det här med lutfisksås med en aning senap lär komma från skåne!
Severa med mycket kryddpeppar!
Det roliga är att så här gjorde jag lutfisksås även innan LCHF!
Och för sjutton glöm inte att blötlägga lutfisken minst ett dygn innan för att få den fast o fin!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#6 Jag är skåning och kör med senapssås, som blivit superenkelt att göra iom LCHF. Jag kör den stenhårt till kokt torsk också.
Det är bara att ta grädde och grov skånsk senap. Rör ihop och värm. Kanske lite peppar.
Men det är inte en aning senap, det låter som ett recept med dijonsenap, och det är inte skånskt på något vis och smakar helt annorlunda, inget för vitfisk enligt mina smaklökar.

Dijonsenapen är starkare så därför tar jag bara lite.. det räcker och då får man även en aning smak av pepparot.. pröva det, det e gott.. iallafall till lutfisk! 
Å härligt många bra tips.
Zepp, jag ska absolut prova din variant. Använder du vispgrädde eller matlagningsgrädde?
Jag har skånsk senap till lutfisken och då är det senap som jag gjort själv. Svarta senapsfrön som jag rullar med kanonkula och smaksätter med några droppar ättika, salt och ytterst lite socker. Utan den kan jag avstå lutfisken.
I vanliga fall använder jag dijonsenap.

Ja i det här huset förkommer bara fullfeta produkter, vill man ha saker o ting lite vattnigare kan man spåda med kranvatten.. eller som i just detta fallet med lutfiskvatten!
Ägget gör att det tjoknar rätt rejält!