Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 4720 ggr
Fixaraffe
0

Transfetter - var finns de ?

Skickar en länk till en sida jag prenumererar på:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/12/24/Trans-Fats-Can-Be-Deadly.aspx

Jaja jänkarna och deras donauts…

Hur är det med våra oljor och fetter vi köper, är de fria från transfetter ?

Tänker på billiga matoljor, margarin, och cocosfett i silverpaket  ?

Wtn3
0

Kokosfett (även i silverpaketet) innehåller inte transfett, en del margariner gör det säkert, vilka vet jag dock inte då jag inte ens tittar åt dem sen jag började med LCHF. Det går väl att utläsa på innehållsförteckningen dock, står det härdat fett så finns det risk att det är transfett och då ska det undvikas. Margariner och oljor (annat än oliv, macadamia och kallpressad ekologisk raps) tycker jag dock att man alltid ska undvika.

Zepp
0

Tror att tranfetterna i margarinet i affären är avskaffad.. däremot så lär det förekomma i storköksmargarin så barnen och åldringarna får detta antar jag!

Oljor innehåller inget.. transfetter är delvis härdade oljor.. dvs de är hårdgjoda, viket inte oljor är!

Cocosfett är hårt isej.. så även om billigt cocosfett är en industrprodukt så gör det inte något, då man bara behöver rensa dett från smuts och låta det stelna i lagoma klumpar så det går att slå ett silverpapper runt!

Det skall stå på alla förpackningar.. antingen transfett eller delvis hädat fett!

Transfett förekommer mest i kakor o godis o i färdiglagad mat.. så sådant ger vi ju inte till våra barn.. eller hur??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikaelj
0

Naturligt transfett, CLA (som i mjölk), är nyttigt.

keja01
0

Friterad mat som amerikanska donuts och pommes frites har sugit åt sig av frityroljan. För att oljan ska tåla värme innehåller den en del industrihärdat fett.

Per_W
0

I Sverige har producenterna börjt fasa ut transfetter men Livsmedelsverket erkänner att man hittat importerade kakor där 30 % av fettinnehållet är transfetter! Dessa behöver inte deklareras - de kan gömma sig bakom beteckningar som "delvis härdat fett" som kan innebära att de innehåller transfett eller inte alls,

Vad gör då vår kära statliga livsmedelsmyndighet åt detta? Kanske vore det klokt att följa Danmarks exempel och förbjuda transfett…icke sa Nicke! SLV vill inte förbjuda transfett utan litar till frivilliga överenskommelser. Och eftersom man inte vill förbjuda anser man sig hindrad av EU att kräva att transfetter tydligt ska deklareras i innehållsförteckningen,

Och inte nog med det! SLV har nu på eget bevåg inlett ett korståg mot alla producenter som talar om att deras produkter INTE innehåller transfett. Så exempelvis Göteborgs Kex som lagt ned stort arbete med att göra sina produkter transfettsfria ska inte får tala om det för konsumenterna eftersom de enligt SLV;s petimetrar bara får tala om vad som ingår i produkten men inte vad som inte ingår!

Så sjuk är världen!

Per Wikholm, LCHF.se