Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5778 ggr
Lena69
0

Tryffel

Tänkte göra jultryffeln i kväll. Ska ha choklad, grädde, smör och smaksätta med rivet apelsinskal. Men vilka proportioner ska jag ta?

Hur brukar ni göra?

Henriette55
0

Jag har precis gjort tryffel. Kokade upp drygt 1 dl CF med 1-2 msk bregott. Hackade 200g 78% choklad och rörde i tills det smält. Bredde ut det på smörpapper tills det stelnade och gjorde sedan kulor (blev kanske inte så runda som jag velat :-) och rullade sedan i kakao. Helt enkelt kanongoda!!!

Henriette55
0

Jag har precis gjort tryffel. Kokade upp drygt 1 dl CF med 1-2 msk bregott. Hackade 200g 78% choklad och rörde i tills det smält. Bredde ut det på smörpapper tills det stelnade och gjorde sedan kulor (blev kanske inte så runda som jag velat :-) och rullade sedan i kakao. Helt enkelt kanongoda!!!

Maia
0

Till varje 100 gram choklad tar du cirka 50 gram smör/grädde (välj proportioner på smör och grädde själv). Eller ta mascarpone istället för smör/grädde.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Skaldeman
0

Tryffel är godkänt. Det är en smakrik svamp som förgyller det mesta. Svart från Frankrike och vit från Italien. Kännarna tvistar om vad som är bäst.

(Det finns även chokladtryffel, namngiven så för att den ser ut som tryffel. Men det behöver vi ju inte diskutera på denna lista.)

/SSS

Maia
0

#4 Hihi! Med tanke på priset på äkta tryffel så kanske det är OK med chokladtryffel också, om man bara tar ungefär samma mängd (läs: vikt)…

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Icegirl
0

Jag tar 1 dl grädde och ca  70 g 70%-ig choklad och en klick smör 25 g kanske. Håller nere chokladen då det är där kolisarna gömmer sig.

Lena69
0

Ja, jag håller mig nog till chokladen jag med…tack för tipsen!

Och God Jul på er alla!

Roarkish
0

Jag föredrar den vita tryffeln.

Nämnvärt är också att tryffel har en effekt på kvinnor som är önskvärd.

Minorca
0

Hej

Jag har gjort en sats Chokladtryffel m CF, recept hämtat ur Systrarna Eisenman s Vinterns söta(2007).

200g mörkchoklad och 50g smör som smältes.

Rör sedan i 1½dl CF och spritsa ut krämen i folieformar.

(i orginal receptet skall det vara 1msk hornung också) men min ej  LCHF familj äter dessa god aptit,

Pasi
0

Chokladtryffel krånglas ofta till, tycker jag.
Såg på tv en gång i tiden (jag lovar!Tungan ute), bla en Fransk (?) mästerkonditor som visade hur han gjorde sin tryffel som han var så berömd för; ett hemligt tryffelrecept (numera väldigt ohemligtTyst).
Koka upp grädde, ta bort från värmen och lägg i samma mängd mörk choklad - rör, rör … och rör mellan varven (detta var ytterst viktigt enligt honom). Vänta till nästa dag då den stelnat.
Enkelt och gott!

cacao
0

En supergod variant är att när man hettar upp grädden så låter man en bit färsk chilipeppar koka med. Storlek beror på hur mycket chilismak man vill ha på tryffeln men köper man en het chili så brukar jag iaf ta ca 2-3 cm chili på 2 dl grädde.

Ta upp chilipepparfrukten och smält sedan ner en kaka fin mörk choklad i den heta grädden, gärna 80% cacaohalt. Rör eller kör med elvisp så att den svalnar och då hårdnar något. Vill man göra det extra fint så spritsar man små toppar på ett smörpapper som man först siktat på kakao på för att tryfflarna ska lossa lättare, sikta sedan mer kakao uppe på tryffeln när den är färdig.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob