Abbas inläggningssill
Tja :)
Vet någon om det är okej att äta abbas råa inläggningssill (ligger i endast ättika) utan att ha haft den i någon annan lag först i några dygn?
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket

Som sushi? Den blir ju tillaggad av ättikan mer eller mindre men det blir nog en stark ättika smak. Skölj ur ordentligt.

De har två sorter, och denna innehåller inte socker. Det står 0 g kolhydrater på burken till och med.
Men är sill är allmänt parasitdrabbad fisk, eller tar kanske ättikan kol på eventuella kryp?
vet inte särskilt mycket
I ett radioprogram för närmare etthundra år sedan
så avrådde man för ätande av all slags rå eller lättgravad fisk.
All fisk inehåller mer eller mindre hälsovådliga parasiter sa man.
Den vanliga inlagda sillen borde väl inte vara något problem med tanke å den långa inläggningstiden men sushi och liknande undviker i alla fall jag.
Det är väl heller inte säkert att frysning tar kål på alla slags parasiter.
Man påpekade att i länder där mer eller mindre rå fisk är populärt så har man också problem med sjukdomar orsakade av parasiter från fisken.
Vi får väl se vad det nypopulära sushiätandet får för följder.

Det var ju en dam som var väldigt förtjust i sushi som dom fick operera ut tre stora fisk-binnekemaskar ur (man ser på huvudet vad dom kommer ifrån)
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

USCH. Gud. Men.. . . hur vet man om man har fått parasiter?!
Jag äter en hel del sushi.
vet inte särskilt mycket

Jag har en burk inläggningssill och den innehåller 0,5 gram kolhydrater av 100 gram!
Det är ju urvattnad saltad sill.. och den har en salthalt på minst 6% så man rekomenderar på burken att skölja den väl inna man slår på lagen!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Den från Abba innehåller inte rå fisk, vad jag vet. På deras hemsida skriver de att man ska koka upp en lag, låt svalna till kylskåpskalltemeratur och sen varva skivad sill på lagen. Noll kolissar sill.
http://www.abba.se/produkter/sill/ovrig_sill/abba_inlaggningssill/
Vänliga hälsningar Stephan
Inlagd sill är väl alltid rå. Att man kokar lagen gör ju inte fisken kokt.

Precis. Men det jag fortfarande undrar är om den sill som bara varit inlaggd i ättika, utan socker, är tillräckligt "lagrad" för att ätas, eller om den behöver ligga i en egen lag också.
Jag antar att sockret inte bidrar med så mycket mer än konservering?
vet inte särskilt mycket
Jag köper inläggningssill som inte ligger i lag (kanske lite), och kokar egen lag enligt tips här på KiF med stevia. Där finns inget socker alls. Hållbarheten vet jag inte, den går åt ganska fort, så jag är inte bekymrad.

Jag har inte sagt, att när man kokar lagen är också fisken kokat. Jag vet inte, var du har läst det.
Jag tänkte att när de ligger i ättika är de inte längre rå.
Det som inte är upphettat, kokt eller stekt, är rått, och därför är inlagd sill rå. Såvitt jag vet.

#14: Intressant frågeställning, då är alltså gravad lax också rå men varför är den så äcklig när sill är så god?
Gravad lax är också rå, det är ju lax som gnids in med kryddor och får st i minst 2 dygn under plast.
Och den är god i min mun, även om jag gillar sill bättre.

Rå = icke tillagad, så gravad lax vill jag inte kalla rå! Gravningen är en process som får grejer att hända inne i fisken. Den blir helt klart tillagad/omvandlad/beredd och kan då, som jag ser det, knappast kallas rå.
Just vad gäller gravning vill jag påminna om att man måste följa receptens instruktioner, tidsangivelser, halter och proportioner till punkt och pricka. Under processen bildas nämligen botuliner (världens såvitt man vet giftigaste toxin!) som dock försvinner i den färdiga produkten - om man gör som man ska! Slarv kan i värsta fall bli ödesdigert. Se mer här.
#17 Jag kallar gravad lax rå, precis som hängmörat kött som också genomgått autolys, enligt din länk.
Men visst, det är inte samma som att gnaga på en nyss uppdragen lax.

#17:Om den gravade laxen skall anses icke rå så måste även den inlagda sillen anses som icke rå!
Fast det här kan ju urrarta till en debatt om vad som skall anses som tillagad

Förr så åt man just den saltade sillen som den var.. numera äts den vidareförädlad avsaltad och inlagd i någon god lag!
"Från 1840-talet blev inlagd sill en handelsvara som på lång sikt kom att tränga ut saltsillen. En tunna med saltsill var näst intill obligatorisk i de gamla handelsbodarna, men kunde återfinnas i snabbköpen ända in på 1960- till 70-talen"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Här finns också länken till "Vad är matlagning"
I såfall är inläggning och gravning en kemisk matlagning => gravad eller inlaggd = icke rå.

#21 storost,
Genau!