Nytt forum
Tycker det är dags för ett riktigt forum gjort på PHP
Så mycket enklare att få upp alla senaste trådar och svar sedan sitt sista besök.
Börjar bli så många medlemmar och trådar nu.
Bara en tanke
Håller med… Detta forumet är kass!

Det finns PHP-forum…t ex GI-noll och fettbobba (antar att de är det i allafall).

Aha, men det blir nog lite svårt.
Det är ju helt fritt att starta eget forum om man vill, annars som Pasi säger så finns det redan lowcarb-forum färdiga.
Utseendet har vi här på sajten inget att säga till om, vi "lånar" ju bara iFokus.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Fetbobba verkar vara ett riktigt trevligt forum!

Vad betyder PHP?
//Karin
Jag startade det här forumet för att jag inte gillar PHP. Jag är medlem på flera stycken men är aldrig aktiv för att jag tycker så innerligt illa om upplägget.
Smaken är tydligen olika och fler verkar tycka som jag med tanke på antalet medlemmar. De forumen som nämns ovan är båda äldre än detta.
Numer pensionär i Nynäshamn
Karin, PHP är ett programmeringsspråk.
Nu får vi sortera ut tankarna lite här. Hänger inte med hur du och trådstartaren menar, Margareta. Vilket språk forumet är skrivet i har väl inget med "upplägget" att göra? Ett forum som detta skulle ju kunna se likadant ut fast det var skrivet i PHP eller nåt annat språk. Det finns forum med den numera vanliga looken skrivna i andra språk än PHP, t.ex. ASP, som detta forum är skrivet i, eller Perl. Same shit, det påverkar inget för användaren.
Fetbobba är inte äldre än KiF. Långt ifrån Det har bara funnits i 1 1/2 år nånting, Inte GI-noll heller, tror jag, ivf inte i den form det har nu. Du tänker nog på Litsfeldts Fettskrämds Forum eftersom vi på fetbobba är delvis samma gäng som hängde där. Det och det som Zack (?) hade var nog de första tillsammans med Rasa i vikt (tror jag det hette). KiF måste vara det äldsta nu existerande forumet.
Pasi - ja, Simple Machines är PHP. Forum24 verkar använda phpBB som, ahem, också är skrivet i PHP. 
Paleodiet.nu är allra äldst! Fast det är ju paleo och inte LC. Paleo-LC. 

#9 Jepp!
Fast GI-noll är ju bara rasa-i-vikt som bytt namn, så det är äldre än Kif.
lchf-forum.se finns.
Det måste väl vara det allra senaste?
Jaha, är GI-noll samma som Rasa i vikt, då måste det vara äldst.
Jäsingen, jag har har precis varit ut och köpt ett nytt tangentbord. Fy så svårt det var att skriva på! Tangenterna är liksom hala. Skulle ha tagit Logitech som jag brukar. 
Själva "forumet" kolhydrater.ifokus.se gillar jag, men inte upplägget på hur man skriver i nya trådar.
Långa trådar blir bla. väldigt tungladdade.
Vore bättre med olika katogerier med under trådar, sedan varje tråd i fler sidor vid behov.
Bara en tanke
Jo jag vet att PHP är ett programmeringsspråk - jag är programmerare själv.
Men jag vet också att det på nätet är beteckningen på de forum som är uppbyggda kring den struktur som just Fetbobba är, därför förstod jag direkt vad trådstartaren menade. Det finns färdiga php-mallar gratis att ladda ner för vem som helst som vill skapa ett sådant forum. http://www.ifokus.se är programmerat av dem som är delägare i iFokus AB.
Jag vet också att Fetbobba är yngre än Kif - men eftersom det startades som ersättare för Fettskrämds forum när det kraschade så räknade jag i kommentaren ovan det som äldre - det var ju samma människor från det första forumet som var med när ni startade Fetbobba.
Det är väl toppen att det finns flera forumstyper för olika smaker. Det jag reagerade på var önskemålet att skifta iFokus till den andra formen - kalla den vad ni vill om "PHP" inte duger. Den dagen det sker hoppar jag av.
Jag har blivit allt mer inaktiv på det här forumet pga av dess uppbyggnad. Medlemmarna är superbra och det är en bra nivå på diskussionerna på själva den tekniska plattformen är helt värdelös (anser jag)
* Sökfunktionen fungerar inte
* Laddtiderna är förskräckliga
* Det är i det närmaste omöjligt att få en överblick av inläggen efter ett tag.
* Långa trådar har ingen uppdelning utan blir helt enkelt hur långa som helst.
* Avsaknad av vanliga forumfunktioner som "quote"
* Kategorierna har en nivå vilket gör att det blir en himskans massa kategorier och gör det svårt att få en överblick.
* Sidorna funkar inte som dom ska i alla webbläsare
*etc…
Jag är som många andra tydligen utvecklare och jag vill påstå att .Net inte ger denna typ av sida någon fördel. kolla in hur länkadressenra ser ut t ex. Den här sidan heter alltså
Sättet att hantera webbsidor i .Net gör också att bakåt-funktionen inte fungerar som den ska i vissa webbläsare (Opera m.fl).
Det klart att ni/du som startat denna sida avgör hur sidan ska fungera men jag vill ändå påpeka de problem som gör att jag drar mig för att vara mer aktiv på sidan.
Vill också tillägga att det inte behöver betyda att majoriteten gillar forumets upplägg bara för att det finns fler användare. I mitt fall har jag stannat tills nu eftersom:
1. Det var det första formuet om LCHF jag fann
2. Jag gillar skarpt flertalet av användarna som är både pålästa och vänliga.
3. Lathet, jag har inte orkat leta efter alternativ.
Tack frukaos att du får text på mina egna tankar… gillar stället skarpt, förutom tekniska biten
Jag håller också med frukaos…
Själva forumupplägget gillar jag inte… Men själva forumet är ett av de bästa jag träffat på.
Fast jag stör mig inte så mycket att jag skulle sluta vara med bara för den sakens skull…
Jag har varit med i Rasa i vikt, Gi-noll och några andra. Min åsikt är att KIF är bäst och jag trivs här trots att det finns en del som inte funkar alltid. Jag har sällan luppladdningsproblem.
Det måste vara bästa stället då vi har så många medlemmar och trevlig stämning.
Jag har varit här sedan sajten startades.
Jag har inte programmerat iFokus och är inte delägare i iFokus AB, men jag tycker ändå det här upplägget är trevligare än i andra forum. Jag har inga problem med nedladdning och inte med att trådarna blir långa, men jag uppmuntrar till att starta nya vid ett visst antal inlägg eftersom andra klagar.
Att länkarna blir långa stör mig inte heller eftersom jag kan gömma dem.
Att grupperna är på för detaljerad nivå kan jag acceptera som konstruktiv kritik, för de har jag skapat. De flesta är skapade på förfrågan från medlemmar när forumet var nytt. Hade jag gjort om det idag hade jag gjort färre. Jag har ibland påbörjat sammanslagning, men det har mött protester så jag har inte fortsatt.
Som sagt - vi tycker alla olika och det här forumet är som det är. De som tycker att det är så illa och dessutom är programmerings-kunniga kan ju starta ett nytt. Det finns gott om plats för fler forum på nätet och medlemsantalet växer ständigt så medlemmarna lär räcka.

Jag tycker faktiskt att denna forumform funkar bättre än alla PHP-forum jag testat….åtminstone då det kommer till stora medlemstal och stort antal inlägg.
När en tråd är uppdelad på en massa sidor och en mängd nya inlägg ramlat in så vet jag aldrig vilken sida jag skall börja på (var senast lästa finns). Jag brukar tom glömma vilka senast lästa inlägg var i varje enskild tråd efter att ha läst så där 100 olika trådar.
Visst brukar det finnas "Visa nya inlägg" eller liknande (finns ju på iFokus oxå - Senaste inlägg med olästa = fet text), men den talar inte om var jag skall börja läsa. Men kanske jag har missat nån finess!?
Sökfunktionen i de andra forumen brukar vara ungefär lika dåliga som den på iFokus, som jag personligen tycker att de skulle lägga lite tid på att fixa till (så länge kan man använda google).
De flesta forum har möjligheten att klicka på "Oläst sedan senast" och då fär man fram alla trådar som fått något inlägg sedan man sist var inloggad.
I varje tråd brukar man dessutom kunna klicka på "försat olästa inlägg" och då hoppar det direkt dit.
Det är npg praktiskare än detta scrollande.
Men hallå willas en sån funktion finns ju här och har funnits nästan ända sen starten.
Om du går till första inlägget i den här tråden så finns det en länk som heter Första olästa.
Utan den kan jag hålla med om att det blir mycket att scrolla, men varför inte använda den när den finns?
Javisst, Margareta, och den använder jag. Men det där med "första olästa inlägg" finns inte. I trådar på 100 inlägg innebär det en hel del rullande ner på sidan.
Om det dessutom är flera inlägg sedan senast så blir det att söka tillbaka uppåt för att hitta var de olästa börjar.
Denna funktion är den jag saknar mest!

Sicket gnäll för petitesser, jag tycker det här forumet är helt okey, kollar i det varje dag och har fått många tips och råd som jag är tacksam för 
Är inget fel på långa trådar, har bredband och de laddar i ett jippi !
De klart att sen finns det många självutnämnda experter, med besservisserstuk, men det får man leva med, så funkar det i alla forum!
Men måste allt vara på så djävla blodigt allvar och 100% perfekt - är det här en high tech arbetsplats eller 
Fixaraffe - tack för stöd - det värmer
Du tänker som jag och det är alltid populärt
Förlåt, jag menade inte att klaga
. Jag gillar stämningen på detta forum och är här inne alla dagar.
Jag tog det hela helt som en jämförelse av olika forumtyper med deras för- och nackdelar.
Sidpaginering vore väldigt bra att ha.
willas jag förstår inte vad du menar med att "första olästa"-funktionen inte finns. Den använder jag själv hela tiden.

Jisses
#30 Herre jestas! Jag har varit blind! Där fanns den ju!
Tack! Tack! TACK! 

#24 Tack Margareta, jag hade inte heller uppmärksammat "Första olästa"-funktionen! Nu blir det mycket lättare att hittar rätt i de långa trådarna!
God Jul på dig och alla ni andra här inne!