Mjuk pepparkaka a´la LCHF
Jag är ju hopplös på mängder. Lagar alltid på en höft men tror att det blir bra ändå…
4 dl kokosflingor (gärna malda till mjöl)
(1/2 dl hackade nötter)
4 ägg
1 dl grädde
2 tsk bakpulver
2 tsk malen ingefära
2 tsk malen kanel
2 tsk malen nejlika
2 tsk malen kardemumma
(om man vill 2 tsk vaniljsocker el. några droppar stevia el annat sötn. medel. Jag tar inget alls)
Joxa ihop allt till en smet. Jag steker smeten i smör i stekpannan på medelvärme ca 8-10 minuter och vänder efter halva tiden med hjälp av en tallrik.
Den är godast kylskåpskall.
(Det funkar säkert att grädda i ugnen men det orkar jag inte.)
Lycka till!
Låter mums! Ska prova detta!

Bokmärkt!
"You just have to belive…"

blir väl ett måste att pröva ut fram till julen.. =)
mjuk pepparkaka är inte jul för mig, den har man året runt! Men jag måste nog tänka ut ett sätt att göra hårda pepparkakor… kanske helt enkelt denna smet mycket tunt på en plåt och grädda i ugnen
Ler för mej själv när jag läser era olika förlag till "gott till kaffet"
Är det så vanligt att man har något till kaffet?
Det förvånar mej, då jag själv aldrig gillat kaffebröd och sötsaker, men jag kan väl inte vara ensam om detta skulle jag tro.
Smörgåsar och bröd i alla former har varit min last
ingen går fri när det gäller frestelser, de ser bara olika ut.
Roligt för er att ni är så påhittiga med recept på "ofarliga" saker

I "vanlig" mjuk pepparkaka så brukar man jue ha filmjölk, vad tror ni om att byta ut grädden till det, speciellt om man vill hålla 20/80/80?
hur mjuk blir kakan? kan man hålla den i handen lr? är det någon som har provat att äta den med gorgonzola på?
GORGONZOLA??? 

#7 ….har du aldrig ätit pepparkakor med gorgonzola eller någon annan blå eller grönmöggelost??????? I så fall hoppas jag att det funkar, för då MÅSTE du prova det. Såååååå gott, och sen lite glögg till … *suck*

måste prova

Provade detta recept i helgen, men lyckades tyvärr inte så bra. Det doftade underbart i köket men smaken var underlig och lite saltaktig. Kan det vara bakpulvret som gör det?

ÅÅÅÅ det är ju så gott med pepparkaka med gorgonzola på tur att det är någon som har recept på pepppakaka så man kan få njuta igen till jul

jag kryddade en sats LCHF-kex med pepparkakskryddor och åt med blåmögelost ;) HELT ok substitut!
#10: I hur många grader och hur länge gräddade du den
Läs under Tindraglögg o pepparkakor. Där har jag lagt in ett recept på kakor att grädda i ugnen. Har testat dom i dag och jag tycker de är helt OK
#15, läs under var??
Ni andra: Gjorde den här kakan i helgen. Två stycken faktiskt, en i fredags, och en idag (lördag). Igår kom en riktigt skum eftersmak med kakan, vilket gjorde att vi slängde den. Efter att ha lyckats perfekt idag, kan jag ge följande tips: Lägg inte i nötterna i själva kakan, ha dem på. Glöm inte bakpulver, men ta lite mindre än det står i receptet. Glöm inte nån av kryddorna, de fyra kompletterar varandra och utan en blir det skumt. Framför allt annat: Använd kokosmjöl! Kokosflingor förstör kakan. Här i Skellefteå hittade jag inte kokosmjöl, så jag köpte flingor och körde dem genom mixern. Till slut fick jag något som liknade mjöl, och använde det. Försök göra så, för utan mjöl blir det inget gott. Grädde i ugn 175 grader i 20 min, o ta liite extra kanel.
Men det här är ju bara vad jag anser funkar. Eftersmaken försvann i alla fall, det blev snuskigt gott och jag och de andra gottade i oss kakan med gott samvete.
Sök på Tindraglögg så kommer den upp