Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6443 ggr
lizaohman
1

utslagen bakterieflora

Jag emottager tacksamt LCHF-vänliga tips på hur man ska få igång de goda bakterierna. Min flora har slagits ut pga dubbel antibiotikabehandling och jag är sååå sur i magen bl a.

Lava
0

Fil med goda bakterier?

Lisabet
0

Jag har haft problem med min mage av och till hela hösten. Nu är den mycket bättre sen jag började äta surkål. Surkålen blev lite stark den här gången, min dotter och jag gör egen, men helt underbar effektiv.

Så pröva gärna surkål eller andra syrade grönsaker.

kreativika
0

Har genomgått samma som dig. Magen är fortfarande sur och kaffe blir en pina, till och med kokosfett får jag starka uppstötningar av. Choklad likaså..

De råd jag har fått är att hålla en strikt diet med många GRÖNA grönsaker, kyckling, fisk, ägg, ghi eller kokosfett samt olivolja. Syrade grönsaker med rik mjölksyrakultur, probiotika tillskott.

Undvik mjölk/mjöl produkter, alkohol, kaffe, socker, rött kött (speciellt griskött) då detta belastar kroppen samt är jobbigt för kroppen att bryta ner och även gör kroppen ph-värde surt. Beroende på hur känslig magen är så skall även smör undvikas..

Jag försöker hålla den dieten, men jag är inte riktigt diciplinerad och låter kaffe och ibland rött kött slinka ner. jag märker stor skillnad på vad kroppen tycker om och inte tycker om… Förstår att det är väldigt jobbigt med en sur mage.. Och det är ganska outhärdigt att försöka komma i ro till sömn när sura uppstötningar överraskar för man ätit ngt dåligt till kvällsmat :(

På morgonen brukar jag ta linfröolja (biofoods är godast) samt torskleverolja med citronsmak, det gör mig klarare i knoppen och magen smörjs len och fin.

Jag har inte riktigt haft råd, men skulle nog rekommendera kosttillskott med magkulturbakterier för att hjälpa kroppen bygga upp allt igen.

LYCKA TILL!

lizaohman
0

Tack för svar, både surkål och kosttillskott med magkulturbakterier ska undersökas. Fil och linfröolja äter jag inte, men torskleverolja med citronsmak pimplas dagligen. Gröna grönsaker ska inhandlas. Kaffe har jag dragit ner till en mugg på morgonen, sedan dricker jag Rooibos, ett rött te som inte är ett te och därför skonsamt mot magen. Tveksam till att jag får igenom att vi ska undvika gris, maken älskar sitt bacon och vill ha det varje dag. Och en jul utan skinka… Men man kan ju dra ner! Jag tycker dessutom att det är förjävligt hur vi tar hand om våra djur, det där med glada grisar kan man ju glömma. Köpte en 10-kilos låda med älgkött av en Kifare och blev väldigt överraskad över hur gott det köttet smakar. Överhuvudtaget så har jag upptäckt smaker som jag hade glömt fanns. Smaklökarna är väldigt utvecklade/återhämtade, må jag säga. Så en hel del av den vanliga gris/nöt-maten har vi bytt ut mot älg.

mikaelj
0

Prova Arlas yoghurt med en massa tillsatta bakteriekulturer, finns i halv- och enlitersförpackningar.

TinaFS
0

Vita Biosa, som köps i hälsokostaffären i 1l flaska, är den produkt som får min mage snabbast i fas igen. Vita Biosa är en dryck med mjölksyrade örter etc. Det finns också Milkosan, men den tål inte min mage, antagligen för att den är baserad på mjölkprodukter, men för dem som tål det är den också bra.

Eftersom jag har en mycket besvärlig mage testar jag olika saker, på Apoteket rekommenderade de en ny produkt av guarmjöl, Sunwic, som jag just nu testar. Den stimulerar mjölksyrabakterierna i magen, så för att bättra på effekten tar jag också mjölksyrabakterier samtidigt. Återkommer om jag är nöjd med den!

kricko1
0

Hej Liza!

Testa Bifolac (kapslar fr. Apoteket)! De har jag gett till min ena dotter när hon för några veckor sedan tvingades äta antibiotika. Hon har känslig mage och har reagerat kraftigt på antibiotika tidigare. Då har jag gett henne Bifolac när hon redan börjat få magbesvär och då förbättrades hon iof. rätt snabbt.

Men med Bifolac direkt vid uppstarten de här sista sista svängen så klarade hon sig helt utan magbesvär, kuren igenom.

God Jul till Dig och din familj! /Kricko.

lizaohman
0

Kricko: Bifolac verkar helt klart nåt att kolla upp. God Jul till dig med familj också Kyss

mikaelj: fått för mig att den innehåller socker, men ska kolla nästa gång jag ids gå på affären (julrusch - usch).

TinaFS: Milkosan kommer jag ihåg från ungdomen. Sunwic ska också kollas upp. Vad är det för mjölksyrabakterier du äter? Menar du dem i Vita Biosa??

Köpte färsk spenat idag och valde nötkött före griskött, efter tidigare tips. Fast sen tog jag en extra kopp kaffe förstås… Skäms

GOD JUL till er alla!