Fiber källor
Hej skulle vilja ha lite förslag på bra fiber källor
när man äter Lkhf kost med så lite kolhydrater som möjligt
Hej!
Linfrön, Fiber husk(malda psylliumskal, Psylliumfrön, Glucomannan och Havrefiber innehåller alla 0% kolisar.
Sedan finns det ju fibrer i grönsaker, tex Broccoli, spenat, purjo mm.
Varför vill du äta fibrer?? Sköter sig inte magen?

Varför vill du ha fibrer? själv ser jag till att undvika dom i görligaste mån, dom ställer bara till problem. Och enligt en fransman som skrivit en bok i ämnet så är dom skadliga! Det stämmer på mig, det vet jag av egen erfarenhet
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ät en gran massor av fibrer. 

jag har bara fått för mig att man måste äta fibrer när man kör keto diet
stämmer inte det ?

Kokosmatta på ÖB. Prisvärd!
Fibrer, varför?
Om man INTE har problem med magen så är det väl inget hinder att man äter en del fibrer.
Jag äter t.ex grönsaker för både smak och utfyllnad för att bli mätt.
Jag anväder havrefibrer för att baka paj och bröd istället för mjöl.
Det ökar ju möjligheter till variation.
Men för att hålla magen igång ska det väl inte behövas om man äter ordentligt med fett.

Alltså vilka tuffa spyddiga svar en del människor lägger in bättre att ni håller
om ni inte har något vettigt att lägga.
tackar för dom andra svaren

Innehåller verkligen havrefibrer 0 kolhydrater??? : )

Jag håller med. Det känns lite onödigt faktiskt!
Jag håller också med ang. spydiga svar. Inte kul!
#11 Ang. havrefiber - ja, det finns att beställa på www.netrition.com
Heter Oat fiber på engelska. Har ej hittat det i Sverige.
Det innehåller O% nettokolhydrater. Det är mycket användbart i stället för mjöl. mjölkonsistens, vitt till färgen och neutral doft och smak. Det som skiljer är att man måste "binda" degen med t.ex ägg annars håller det inte ihop så bra.
Det används f.ö. i LowCarb-bröd från Carbzone.
Man ska inte behöva fibrer med LCHF, bättre att köra med fett som smörjer tarmarna.
Havre är inte något som jag tycker hör till LCHF, eftersom man vill undvika spannmål så mycket som möjligt.
Det är lite konstigt att det finns LowCarb-bröd överhuvudtaget då det bygger på att man ändå äter spannmål, även om det är 0% nettokolhydrater.
Vi har ju hela biten med att det skapar inflammation i kroppen, och det är ju en stor tankebit av LCHF…
Men vill man absolut ha fibrer eller bröd eller nåt så får man prova sig fram. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Fibrer från grönsaker är mjuka o fina och ger en viss volym vilket kan underlätta tarmtömningen om man har sådana problem.. och vi är antagligen även anpassade för dessa.. men de behövs knappast.. för då skulle inuiter o andra ha dött av förstoppning!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Lchf är ju ett spektrum mellan Fakir och GI. Vi får alla hitta vår egen modell. Vilken tur!
#15 Precis, grönsaker är långt bättre än allt spannmål. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag har tendens till förstoppning, viket iofs inte beror på LCHF utan på medicin tror jag.
Jag brukar ta till frukost ibland. Keso + creme fraiche + riktigt mycket linfrö och psylliunfrö som jag blandar ordentligt, det sätter fart på magen!

#18: Jag har hört talas om det där och prövat det eftersom jag har IBS, men fibrer har rakt motsatt verkan på mig, det blir tvärstopp!
jag tycker att oat fiber/havrefiber låter mycket intresant då jag gillar att baka lite bröd och muffins i bland, men hur mycket kotade frakten när du köpte från www.netrition.com ?
#20 Tyvärr är frakten från USA dyr. Den brukar bli ungefär lika mycket som varornas kostnad. Jag vet inte exakt vad frakten blev för havrefibern eftersom jag köpte annat också.
Man kan dock jämföra priser på andra varor och se att de är mycket billigare i USA. T.ex Erytrithol(samma sak som Sukrin)500g. kostar i Sverige ca 85 kr. att skicka efter. På netrition kostar det ca 52 kr.(räknar dollarkurs 7 kr.) Skulle gärna skicka efter från Sverige om varorna finns här, men havrefiber har jag ej hittat någon annanstans. Tipsa gärna om ni vet var man kan få tag på det på närmare håll!

#21: Varför inte kolla med "The English shop" oatmeal är ju rätt vanligt i England också.
#21 tack för svar
jag ska nog skicka efter lite i alla fall det blir nog att jag passar på att köpa lite annat ocks, får se efter jul om det finns några pengar kvar i kassan:-)
Jag undrar lite hur det går att använda havrefibrerna , byter du ut allt tex vete mjöl i receptet eller bara en del?
#23 Det går att använda på olika sätt beroende på vad man bakar.
Ibland blandar jag med annat mjöl.T.ex när jag gjorde saffransskorpor så hade jag ½ dl. vetemjöl i degen.
Har gjort mjuk pepparkaka med endast havrefiber(inget annat mjöl)
Bakade även hårda pepparkakor med enbart havrefiber som "mjöl".
Tänk på att ha i något som binder. ex, ägg, lite fiberhusk eller ost(ex. i matpajsdeg) annars blir det smuligt.
Har även gjort matbröd. Det går med enbart havrefiber som mjöl men blir godare med lite annat mjöl blandat i.