Sköta en kefirkultur
Hej
Har beställt kefirsvamp på ebay och ska tillverka kefir. Jag ser framemot att göra det men vill ha så mkt tips som möjligt av er som gör/gjort det. En sak som jag undrar, jag köper mjölk från en mjölkgård i närheten, bör jag koka mjölken först och sedan låta den svalna eller köra den direkt?
Tacksam för svar
Bäst att inte koka, det fungerar oftast ändå om mjölken är färsk och ren. Pastöriseringen ger säkerhet mot felaktiga bakterier. Dessutom görs pastörisering proffsigt inte genom kokning utan genom snabb uppvärmning till 72 alternativt 85 grader under enstaka sekunder och omedelbar avkylning.
Tack Keja01!

Är du gravid bör du inte äta/dricka opastöriserade mjälkprodukter.
Åååh, såna hade jag när jag var ung
vart fick du tag på dom?? Jag vill också ha
..jag hade dom i en glasburk..hällde mjlk över dom över natten, på morgonen så hade jag kefir tjohooo
#4 Vad kul! Synd att du inte bevarade kefirkornen. Man kan förmodligen frysa in dem med torr mjölk i 3 månader för att ha backup.
Jag beställde lite tibetanisk kefirsvamp på ebay (bor i Tyskland).
Hej,
Vill bara tipsa om vad jag gjorde när vi hade tillgång till "riktig mjölk" dvs hämtade direkt hos bonden.
Jag gjorde långfil, det var hur lätt som helst.
Receptet är baserat på filmjölk men det går att använda vilken kultur som helst.
2 port
5 dl mjölk
½ dl vispgrädde
½ dl filmjölk
Värm mjölk och grädde nästan till kokpunkten. Det får inte koka!
Kyl snabbt ner till 22 grader. Blanda ner filen väl.
Häll upp i portionsskålar, täck över och ställ i rumstemperatur tills filbunken stelnat, gärna över natten.
Kyl före servering! Njut naturell eller med kanel eller ingefära.
Tänk på att "spara" ½ dl så att du kan göra en ny filbunke.
Det borde gå att göra på köpemjölk också (har dock ej provat), receptet kommer urspungligen från Arla samt Norrmejerier.
/Ullabritt
Ok
, ja det var synd att jag inte gjorde det men detta var ju för ca 25 år sen. Kollar in på ebay 
Tack för ditt bidrag Soderan!
Lillahumlan - Ja 25 år är inte en kort tid hehe.