Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 24701 ggr
Seglarina
2009-11-15, 17:26

Vad gör jag av alla äggvitor?

Dom blir över då jag gör majonös till exempel, som jag har insett inte als är svårt. Men jag får så mycket äggvita, vill inte kasta.

Har ni förslag?

lc-solkatt
2009-11-15, 18:12

Stek till frukost i omellett eller använd till en gratäng i ugn

andreas0
2009-11-15, 18:28

#0, Jag föreslår att du kastar dem om du inte kan komma på något speciellt att ha de till. Nästan all näringen är i äggulan, så det är inte mycket av värde du förlorar på det.

Enda anledningen till att spara på äggvitorna som jag kan komma på näringsmässigt sätt är väl om man får i sig för lite protein, men det brukar väl inte vara ett problem på lchf-kost.

Detta är för övrigt en vanlig fråga, här är ett par gamla trådar om samma ämne:

Äggvitor

Vad göra med alla äggvitor?

Äggvita?

Du kan säkert hitta något tips i något av dem. Glad

bustas
2009-11-15, 18:39

Släng dem bums! Vårt lutheranska arv har väl sitt i vårt sätt att se på "mat". "Släng ingen mat, du måste äta upp". För mig har sedan ett år tillbaka äggvita blivit en förpackning som jag inte kan äta liksom tetrapacken som omger grädden.

Seglarina
2009-11-15, 18:49

Nu svarar jag själv på min fråga. Hittade detta i en av trådarna uvanför (iofs inget man äter varje dag):

Av nicket roma

Äggvitorna som blir över gör jag en nötbotten av, Vispa äggvitorna hårt tillsätt lite, lite sötningsmedel, fortsätt vispa blanda i blandade hackade nötter.

Baka i ca 175 grader 10-15 min stäng värmen och låt stå en stund till.

Servera med färska bär och grädde

Min utveckling av detta

Min mamma brukade bjuda på världens godast tårta till födelsedagarna. Här är en LCHF variant:

Marängbotten:

3 åggvitor

1dl nötter (kanske ska vara mer nötter om man tar bort socker)

Socker och ättika var med, men det kan vi väl ta bort.

Rita en ring efter tallrik på ett bakplåtspapper 2 st, ska vara två bottnar.

I ugnen 150grader i en timme.

Sen blandade hon coctailbär i vispad grädde, vi tar färska/frysta bär istället.

Täck den ena botten med 1/2 blandningen, lägg den andra botten ovanpå sedan resten av smeten över. Toppa eventuellt med riven mörk choklad.

Hoppas detta blir lika gott som min mammas variant. ska prova så fort jag får tid.

Om någon bakkunnig kan svara på varför det är ättika i receptet så vore det kanon.

Seglarina
2009-11-15, 18:50

#3 Ska försökaSkäms

Kan ju ändå inte baka tårta hela tiden.

ebet
2009-11-15, 19:18

Häller i en smörad form, ställer i ugnen, när den har stelnat ordentligt skivar jag den i små fyrkanter.

Dessa tar jag med mig på hundpromenad och gör ett spår med de. Gissa om hunden älskar det…

Lisabet
2009-11-15, 19:44

Jag gör sufflé till efterrätt på söndagarna ibland. Idag blev det chokladsufflé.

Ett antal äggvitor och ca 40-50 gr smält mörk choklad.

Med grädde till min man. Det var ingen konst för oss att äta upp alltihop.

Lojs
2009-11-15, 19:48

#7 Hur gör man sufflé?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lisabet
2009-11-15, 20:21

Smält chokladen och låt den svalna lite.

Vispa äggvitorna till fast skum (4 5 st eller så)

Blanda

Grädda i en form med ganska raka höga kanter i 20-25 min 175 grader.

Äts direkt, för den faller ihop.

Mitt ursprungliga recept hade katrinplommon (kokta, sönderdelade) som smaksättning. Mycket gott också, men fler kolhydrater. Dessutom socker naturligtvis, men det behövs verkligen inte tillsammans med torkad frukt.

Lojs
2009-11-15, 20:37

#9 Tack, det ska jag absolut prova!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ragnhildar
2009-11-16, 01:09

Har i en annan tråd frågat mig om man kan göra maräng med vitor och Sukrin som ju liknar socker i konsistensen. Skall prova i morgon.

magma
2009-11-16, 01:15

#0: Pochera ("koka") dem och ge till fåglarna?Tungan ute

Wtn3
2009-11-16, 01:54

Jag brukar ha dem i omeletten de dagar jag gör majonnäs, bearnaise eller annat som man bara har gulorna till, så det blir omelett med två hela ägg och två vitor, ser ingen anledning att slänga, protein behöver vi och varför slänga bort en utmärkt källa till det…

aceber
2009-12-19, 10:19

#4: Man har ättika i marängsmeten för att smeten (äggvitorna) ska bli styvare/fluffigare (samma sak när man gör kristyr - några droppar ättika för att den ska bli styvare och inte rinna iväg). Lite salt i äggvitorna gör också att de blir styvare när man vispar, men i maränger lämpar sig salt inte lika bra.. :)

Besika
2009-12-19, 10:33

Jag brukar göra ostmaränger, vispa hårt, blanda i riven ost.

Kommer inte ihåg graderna i ugnen, men ganska högt, 225-250 tror jag…

sofiecoe
2009-12-19, 10:36

Använd till frityrsmet med t.ex. poriber eller annat. Inte för ofta bara ;)

Cowboy
2009-12-19, 11:25

När jag gör äggröra på småägg (billiga) slänger jag vita i slasken. Sedan får jag klagomål från min fru för att jag gjort det. Var ska man slänga vitorna ?

Sindri
2009-12-19, 20:58

I komposten! Om man slänger dem i slasken kan de stelna om någon spolar hett vatten efteråt. Det blir väldigt kleggigt och stopp i rören.

Jag brukar köra mina i mikron tills de stelnar lite och så lägga dem i komposthinken. Blir det av någon anledning en vita i slasken ser jag till att spola rikligt med kallt vatten efteråt.

[Columba]
2009-12-19, 22:07

Vitorna går att frysa ner tills man vet var man vill använda dem. Har också svårt att slänga mat.

Sindri
2009-12-20, 22:03

Idag fick jag spontant användning för 4 st i en improviserad efterrätt. Vispade hårt, blandade ner lite sukrin, hackade nötter, hackad choklad och skjuts in i ugnen i långpanna ca 10 min 200gr.

Skar i lagom portionsbitar (den gick tyvärr sönder hela tiden), lade på assietter och lade på tinad mango i bitar och tinade hallon. Mycket gott coh uppskattat. Kan varieras med olika sorters bär, kokos, med o utan choklad mm.

Ett annat tips är kycklingkroketter eller fiskkroketter.

JAUS
2009-12-21, 08:52

Är man rik så kan man kanske kasta vitorna, men jag tycker det är slöseri med pengar och utmärkt protein.

Äggviteris kanske kan vara något?

Skaldeman
2009-12-21, 15:19

Jag slänger vitorna, men så är jag också mån om att hålla nere proteinintaget. Om jag tränade skulle jag självklart äta dem.

/SSS

lizaohman
2009-12-21, 15:36

Jag, precis som Magma, brukar ge alla matrester, inklusive äggvitorna, till fåglarna. Jag ids dock inte koka först. Jag blandar med överblivet (jodå, det blir över) stekflott och frön. De är rena rama kannibalerna med andra ord hehe.

Wtn3
2009-12-21, 15:56

Din länk blev lite fel, denna funkar nog bättre.

JAUS
2009-12-22, 02:38

#24 Tack, har problem med klistra in funktionen ibland.

Upp till toppen