Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 7349 ggr
barabys
0

vikt före/efter tillagning

Hej!

Jag ska nu börja skriva in allt jag äter i minmat för att se hur jag ligger till (har stått still länge) och i morse stekte jag ett pkt bacon till frukost (140g) men när jag vägde det färdiglagat var det bara 90 gram, ska jag skriva 90 eller 140 i minmat?

annainorrland
0

Jag brukar skriva den råa vikten men jag vet inte vilket som är rätt

Andina
0

"Bacon gris" = otillagat
"Bacon magert gris rökt stekt" = rökt eller stekt bacon

D v s - du kan använda dig av vilket som. Väljer du "Bacon gris" så anger du den råa vikten. Väljer du den tillagade rätten så anger du 90 g (under förutsättning att ditt bacon är av en mager sort).

Vill du vara lite mer exakt så använder du siffrorna för de otillagade livsmedlen och lägger själv till eventuellt steksmör e d. 
Men vill du bara få ett litet hum, mellan tummen och pekfingret, hur mycket du får i dig så kan du använda även de "färdiga rätterna" - de värdena är ju lite mer "genomsnittliga" eftersom man inte vet hur mycket smör eller olja som använts vid tillagningen.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Skaldeman
0

Det är stekt vikt som gäller, om du äter det stekt. Bacon genomgår en stor förvandling när den steks. Välstekt bacon har förlorat halva sin vikt och fått en drastiskt minskad fetthalt. I princip är det på väg att bli ett proteingitter. Stekfläsk förlorar ofta en tredjedel i vikt när det steks. Räknar du på rå vikt överskattar du ditt fett- och kaloriintag.

Sten Sture

barabys
0

Tack så mycket.! Då kan jag ju äta lite till idag =)

Mojjan73
0

AH, helskotta då har jag gjort helt fel hela tiden.. har alltid skrivit in den råa vikten. Obestämd

isalu507
0

Det har jag med, då blir ju min-mat siffrorna HELT annorlunda ju!

AnnaLundgren
0

samma här!

dubbelouseven
0

Men innehåller inte baconet och sidfläsken en hel del vatten? När man steker det så ångas ju vattnet ur pannan. Då ädras ju det råa varans vikt så jag tror att det är politiskt mera korrekt att påstå att det stekta fläsket ger det ultimata siffrorna vid uträkningen av protein/fettkvoten. Vad tror ni?

soderen
0

Jag brukar väga efter tillagning.
Ser lite löjligt ut när jag plockar ihop på tallriken och nollställer vågen stup ikvarten, samt att jag springer mellan datorn och spisen för att skriva in varje ingrediens. Gör jag en sås så väger jag den, och uppskattar hur mycket den innehåller av allt.
Det blir ju inte exakt men man får ju ett hum av hur mycket man stoppar i sig.

/Ullabritt

lizaohman
0

Hatten av för dig, soderen (Ullabritt) som är så noggrann. Där har jag en del att lära :) Väger ingenting numera, men det är en intressant diskussion. Själv vägde jag allt i början och då endast rå vikt. Det kanske slog lite fel då. Efter jul ska jag nog ta en vecka eller två och kontrollväga allt jag äter för att vara säker på att jag har en bra proportion på matintaget.

soderen
0

För tillfället är jag arbetslös och har den tid som behövs. Hur det blir den dagen jag får ett jobb vet jag inte i dagsläget.
Det gäller att vara duktig när tiden finns så att säga.

/Ullabritt

helvete
0

Det är inte bara bacon som förlorar i vikt! Även så kallat mörat kycklingkött förlorar väldigt mycket vatten. För att inte tala om helt obehandlat älgkött. Jag tycker också att det är svårt att veta hur många gram protein ett födoämne innehåller, om en tredjedel eller mer är vatten.

Thyra4
0

Jag köpte en rimmad nöttunga som vägde 1585 gram. Kokte den och tog bort det yttre skinnet. Vägde den sedan igen och då vägde den 730 gram?? Var det vatten insprutat i tungan, eller förlorar den så mycket vid till tillagning?? Det jag skar bort vägde kanske 150 gram.

hemul
0

Slänger ni fettet då? För äter ni upp det så stämmer ju den råa vikten.

Cowboy
0

Det gäller väl att steka lätt så inte så mycket av vikten (fettet) försvinner. Dessutom ska man ta vara på fettet. När jag inte får med mig allt när jag äter bacon får hunden slicka fatet efter mig.